VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokomotivu nezničí náraz ve stokilometrové rychlosti. Lidé je fotí i ze stromů

Mnoho strojvedoucích s nimi chce jezdit, jenže ne všichni mají to štěstí. Peter Drgoň ze společnosti RegioJet lokomotivu Vectron řídí. Redaktor Deníku Rovnost ho doprovázel na jedné z jeho cest z Prahy přes Brno do Bratislavy a reportáž zařadil do seriálu Za zavřenými dveřmi. Pod článkem najdete i video, které zrychleně zachycuje cestu mezi Prahou a Bratislavou z pohledu strojvedoucího.

20.4.2017 1
SDÍLEJ:

Patří k tomu nejmodejnějšímu, co na českých kolejích jezdí. Lokomotiva Vectron tahá například žluté vlaky RegioJetu.Foto: RegioJet/Martin Žarnovický

Drgoň veze spoj RJ 1031. Vyjíždí ze Smíchovského nádraží, kde RegioJet vozy připravuje. „Kdyby se při cestě stalo cokoliv nečekaného, zmáčkněte tohle červené tlačítko," instruuje před začátkem cesty dvojici spolucestujících. Kromě redaktora Rovnosti jede v lokomotivě také Martin Žarnovický z oddělení komunikace RegioJetu.

Podle Žarnovického jsou Vectrony lákadlo pro nové strojvedoucí. „Jsou pohodlné a velmi bezpečné. Ani při srážce ve stodesetikilometrové rychlosti s náklaďákem neutrpí strojvedoucí vážná zranění. Mají velký výkon. Z Prahy do Košic nám vozí i patnáct vagonů," říká.

Náhodného návštěvníka upoutá ovládací pult, který připomíná velín elektrárny. „Jsou tu běžné věci. Rychloměr, regulátor výkonu, měřič napětí v trolejové síti a další. Nechybí ani vysílačka, přes kterou mě může dispečer v případě problémů zastavit," popisuje některé z funkcí strojvedoucí.

Krátce po třetí hodině odpoledne usedá na místo a rozjíždí vlak. „Musím změnit režim z posunování na jízdu. Jinak má lokomotiva omezenou rychlost na čtyřicítku," popisuje jeden z prvních kroků.

Cestující vlak nabírá na pražském hlavním nádraží. Na peronu stojí i fotograf. „Lidé si fotí vlak běžně. Někdy kvůli tomu lezou i po stromech," upozorňuje Drgoň. Jeho přivedla k železnici tradice, povolání mašinfíry se v rodině v mužské linii dědí.

Při jízdě si pozorovatel všimne podlouhlých pásů před stanicemi, které připomínají retardéry pro auta. Jsou ale položené souběžně s kolejemi. „To je systém automatického vedení vlaků. Umí nastavit rychlost a brzdění při příjezdu na nádraží," říká Drgoň.

Že přejel z České republiky do domovského Slovenska, prý pozná skoro okamžitě. „Oficiální hranice je sice most přes Moravu, ale že jsem v jiném státě, poznám i podle pražců. V České republice leží koleje na betonových, na Slovensku na dřevěných," poukazuje na rozdíl strojvedoucí.

Kousek za hranicí se málem stane neštěstí. Přes koleje přejíždí na přejezdu cyklista. Spuštěné závory i z dálky houkající vlak ignoruje. Stihl to. „Já uhnout nemůžu. Srazil jsem už šest lidí a dvě auta," vzpomíná posmutněle strojvedoucí.

Cesta z Prahy do Bratislavy měří 407 kilometrů, vlak ji zvládl za čtyři a půl hodiny. Směna Drgoňovi končí až v bratislavské stanici Nové Mesto, která RegioJetu slouží k přípravě podobně jako v Praze Smíchov. „Odpojím lokomotivu a otočím ji," shrnuje jedny z posledních úkonů směny Drgoň. Pak kokpit Vectronu osiří.

Vychutnejte si zrychleně cestu mezi Prahou a Bratislavou z pohledu strojvedoucího:

Autor: Michal Rapco

20.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

Hromadná nehoda kamionů na dálnici D1 u Brna ve směru na Vyškov. Měla tragické následky.
AKTUALIZOVÁNO
21

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies