VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokomotivu nezničí náraz ve stokilometrové rychlosti. Lidé je fotí i ze stromů

Mnoho strojvedoucích s nimi chce jezdit, jenže ne všichni mají to štěstí. Peter Drgoň ze společnosti RegioJet lokomotivu Vectron řídí. Redaktor Deníku Rovnost ho doprovázel na jedné z jeho cest z Prahy přes Brno do Bratislavy a reportáž zařadil do seriálu Za zavřenými dveřmi. Pod článkem najdete i video, které zrychleně zachycuje cestu mezi Prahou a Bratislavou z pohledu strojvedoucího.

20.4.2017 1
SDÍLEJ:

Patří k tomu nejmodejnějšímu, co na českých kolejích jezdí. Lokomotiva Vectron tahá například žluté vlaky RegioJetu.Foto: RegioJet/Martin Žarnovický

Drgoň veze spoj RJ 1031. Vyjíždí ze Smíchovského nádraží, kde RegioJet vozy připravuje. „Kdyby se při cestě stalo cokoliv nečekaného, zmáčkněte tohle červené tlačítko," instruuje před začátkem cesty dvojici spolucestujících. Kromě redaktora Rovnosti jede v lokomotivě také Martin Žarnovický z oddělení komunikace RegioJetu.

Podle Žarnovického jsou Vectrony lákadlo pro nové strojvedoucí. „Jsou pohodlné a velmi bezpečné. Ani při srážce ve stodesetikilometrové rychlosti s náklaďákem neutrpí strojvedoucí vážná zranění. Mají velký výkon. Z Prahy do Košic nám vozí i patnáct vagonů," říká.

Náhodného návštěvníka upoutá ovládací pult, který připomíná velín elektrárny. „Jsou tu běžné věci. Rychloměr, regulátor výkonu, měřič napětí v trolejové síti a další. Nechybí ani vysílačka, přes kterou mě může dispečer v případě problémů zastavit," popisuje některé z funkcí strojvedoucí.

Krátce po třetí hodině odpoledne usedá na místo a rozjíždí vlak. „Musím změnit režim z posunování na jízdu. Jinak má lokomotiva omezenou rychlost na čtyřicítku," popisuje jeden z prvních kroků.

Cestující vlak nabírá na pražském hlavním nádraží. Na peronu stojí i fotograf. „Lidé si fotí vlak běžně. Někdy kvůli tomu lezou i po stromech," upozorňuje Drgoň. Jeho přivedla k železnici tradice, povolání mašinfíry se v rodině v mužské linii dědí.

Při jízdě si pozorovatel všimne podlouhlých pásů před stanicemi, které připomínají retardéry pro auta. Jsou ale položené souběžně s kolejemi. „To je systém automatického vedení vlaků. Umí nastavit rychlost a brzdění při příjezdu na nádraží," říká Drgoň.

Že přejel z České republiky do domovského Slovenska, prý pozná skoro okamžitě. „Oficiální hranice je sice most přes Moravu, ale že jsem v jiném státě, poznám i podle pražců. V České republice leží koleje na betonových, na Slovensku na dřevěných," poukazuje na rozdíl strojvedoucí.

Kousek za hranicí se málem stane neštěstí. Přes koleje přejíždí na přejezdu cyklista. Spuštěné závory i z dálky houkající vlak ignoruje. Stihl to. „Já uhnout nemůžu. Srazil jsem už šest lidí a dvě auta," vzpomíná posmutněle strojvedoucí.

Cesta z Prahy do Bratislavy měří 407 kilometrů, vlak ji zvládl za čtyři a půl hodiny. Směna Drgoňovi končí až v bratislavské stanici Nové Mesto, která RegioJetu slouží k přípravě podobně jako v Praze Smíchov. „Odpojím lokomotivu a otočím ji," shrnuje jedny z posledních úkonů směny Drgoň. Pak kokpit Vectronu osiří.

Vychutnejte si zrychleně cestu mezi Prahou a Bratislavou z pohledu strojvedoucího:

Autor: Michal Rapco

20.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
V Brně se uskutečnil druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice. Návštěvníci s nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku.
19

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Ilustrační foto.

Nezletilý motorkář má středně těžké poranění nohy. Po srážce s náklaďákem

Vytrvalejší cestovatel než vlk. Rys přišel do Moravského krasu až z Beskyd

Blanensko – Vědci minulý týden odchytili a očipovali rysa v Moravském krasu. Očekávají, že díky tomu získají nové poznatky o vzácné šelmě.

Díky práci snů zdarma cestuje po světě. Při natáčení mu ale opice ukradla kameru

Brno - Videa z různých koutů světa natáčí z loďky či horkovzdušného balonu. Sedmadvacetiletý Michal Gálik loni vyhrál v brněnské společnosti Sygic Travel konkurz na práci snů. Díky ní rok zdarma cestuje po světě a natáčí 360stupňová videa do internetové aplikace pro cestovatele. „Raději cestuji za přírodou než do měst. Je v nich na mě moc stresu a ruchu," tvrdí mladík.

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění v době olympiády

Brno /ANKETA/ – Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. Od února 2018, v době konání zimních olympijských her v jihokorejském Pchjongčchangu, tak budou moci lidé v Brně společně sledovat přímé přenosy a fandit českým sportovcům. V olympijském parku si navíc některé sporty i sami vyzkouší.

Festival Ibérica: divoké flamenco, originální paella a jižanská atmosféra v Brně

Brno – Flamenco, ochutnávky španělských specialit, tvůrčí dílny tance, zpěvu nebo kytary. Jižanský styl života do Brna vnese 14. ročník festivalu Ibérica, který potrvá od 28. června do 4. července.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies