VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Maloměřický most přežil zkázu a ničení na konci války. Vyrostl jako Jubilejní

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Vojáci se s obavami blíží k mostu přes řeku. Tuší, že jsou pod ním výbušniny. Scéna připomínající film Most u Remagenu se na sklonku druhé světové války opakovala několikrát i v Brně. V noci na 26. dubna 1945 postupovali rudoarmějci do centra města také z Maloměřic. A museli překročit most přes Svitavu z roku 1928.

19.3.2016
SDÍLEJ:

Maloměřický most.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V Brně se Němcům nepodařilo zničit jen několik málo důležitých mostů. Podle Dušana Josefa, který o nich píše, k nim patřil třiatřicet metrů dlouhý, masivní železobetonový Maloměřický most, tehdy ještě zvaný Jubilejní. „Nacisti ho podminovali, avšak místní lidé ve spolupráci s ruskými průzkumníky přestřihli dráty vedoucí k náložím, a stavbu tak zachránili," tvrdí Josef.

V oněch dramatických hodinách osvobozovacích bojů se například Jan Paulík se svými rodiči skrýval ve sklepě domu v Selské ulici. „Mosty byly všechny podminované, báli jsme se, že to bouchne. Manželka později četla, snad v Rovnosti, příběh záchrany mostu. Rusy prý někdo provedl přes zahrady za tehdy zemědělskými staveními u ulice Selská. Zavedl je k místu, kde byla skupina Němců, která měla na starosti zničení mostu," popsal pamětník pro Encyklopedii dějin města Brna. Rudoarmějci se pak chlubili, že Němce postříleli.

Most otevřeli slavnostně přesně na desáté výročí vzniku Československa. Jeho dřevěný předchůdce z roku 1886 už neodpovídal dopravním potřebám. Od konce roku 1922 na most nesměla těžká nákladní auta. „Jak úzké dřevěné nosníky, tak i piloty a mostovka nahnívaly zubem času," vysvětlil tehdejší ředitel stavebního úřadu při předávání mostu starostovi Brna Karlu Tomešovi. Počítalo se navíc s prodloužením elektrické dráhy do Obřan.

Stavba trvala necelý rok. Nový most se třemi oblouky poutal i netradičně viditelnými ocelovými klouby o celkové hmotnosti dvaadvacet tun. „Takzvanou mostovku, která má nosnou funkci, má v horní třetině oblouků, což je neobvyklé," dodal Josef.

Maloměřický mostúčel: silniční, tramvajový, pro pěší
materiál: železobeton
vznik: 1928
cena: 750 tisíc korun
návrh: Bohuslav Fuchs a Karel Kotas
délka: 43 metrů (rozpětí oblouku 33 m)
šířka cesty: 6 metrů
výška nad řekou: 6 metrů
rozsáhlá oprava: 1995
Spojuje část Maloměřice a Obřany s Brnem-sever. Současný název dostal most v roce 1991.

Autor: Přemysl Spěvák

19.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Brněnský hotel International. Ilustrační foto.

International oslaví výročí. Peníze za jeden z pokojů věnuje nemocným dětem

Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.
0 4

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Brno – Osvěžení u nízkých fontán v parku před Janáčkovým divadlem se od soboty museli vzdát jeho návštěvníci. Brzy ráno se tam totiž dlažbou propadla dodávka spoluorganizátorů festivalu Uprostřed. „Po úklidu vjel řidič mezi vodotrysky a propadl se, jelikož je v jejich okolí nezpevněná dlažba," sdělila Kateřina Dobešová z radnice Brna-středu, která festival pořádá.

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Brno – Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Nejvyšší teplotu zaznamenali v brněnských Žabovřeskách, kde naměřili necelých třicet stupňů celsia.

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies