VYBERTE SI REGION

Maloměřický most přežil zkázu a ničení na konci války. Vyrostl jako Jubilejní

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Vojáci se s obavami blíží k mostu přes řeku. Tuší, že jsou pod ním výbušniny. Scéna připomínající film Most u Remagenu se na sklonku druhé světové války opakovala několikrát i v Brně. V noci na 26. dubna 1945 postupovali rudoarmějci do centra města také z Maloměřic. A museli překročit most přes Svitavu z roku 1928.

19.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Maloměřický most.

Maloměřický most.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V Brně se Němcům nepodařilo zničit jen několik málo důležitých mostů. Podle Dušana Josefa, který o nich píše, k nim patřil třiatřicet metrů dlouhý, masivní železobetonový Maloměřický most, tehdy ještě zvaný Jubilejní. „Nacisti ho podminovali, avšak místní lidé ve spolupráci s ruskými průzkumníky přestřihli dráty vedoucí k náložím, a stavbu tak zachránili," tvrdí Josef.

V oněch dramatických hodinách osvobozovacích bojů se například Jan Paulík se svými rodiči skrýval ve sklepě domu v Selské ulici. „Mosty byly všechny podminované, báli jsme se, že to bouchne. Manželka později četla, snad v Rovnosti, příběh záchrany mostu. Rusy prý někdo provedl přes zahrady za tehdy zemědělskými staveními u ulice Selská. Zavedl je k místu, kde byla skupina Němců, která měla na starosti zničení mostu," popsal pamětník pro Encyklopedii dějin města Brna. Rudoarmějci se pak chlubili, že Němce postříleli.

Most otevřeli slavnostně přesně na desáté výročí vzniku Československa. Jeho dřevěný předchůdce z roku 1886 už neodpovídal dopravním potřebám. Od konce roku 1922 na most nesměla těžká nákladní auta. „Jak úzké dřevěné nosníky, tak i piloty a mostovka nahnívaly zubem času," vysvětlil tehdejší ředitel stavebního úřadu při předávání mostu starostovi Brna Karlu Tomešovi. Počítalo se navíc s prodloužením elektrické dráhy do Obřan.

Stavba trvala necelý rok. Nový most se třemi oblouky poutal i netradičně viditelnými ocelovými klouby o celkové hmotnosti dvaadvacet tun. „Takzvanou mostovku, která má nosnou funkci, má v horní třetině oblouků, což je neobvyklé," dodal Josef.

Maloměřický mostúčel: silniční, tramvajový, pro pěší
materiál: železobeton
vznik: 1928
cena: 750 tisíc korun
návrh: Bohuslav Fuchs a Karel Kotas
délka: 43 metrů (rozpětí oblouku 33 m)
šířka cesty: 6 metrů
výška nad řekou: 6 metrů
rozsáhlá oprava: 1995
Spojuje část Maloměřice a Obřany s Brnem-sever. Současný název dostal most v roce 1991.

Autor: Přemysl Spěvák

19.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Knihkupectví Ryšavý v centru města končí. Může za to vysoký nájem

Brno – Po čtvrt století mizí z brněnského náměstí Svobody poslední rodinné knihkupectví v centru města – knihkupectví Ryšavý. Podle majitele za to může vysoký nájem. Lidé v budově naposled nakoupí knihy o Štědrém dni.

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies