VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Maloměřický most přežil zkázu a ničení na konci války. Vyrostl jako Jubilejní

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Vojáci se s obavami blíží k mostu přes řeku. Tuší, že jsou pod ním výbušniny. Scéna připomínající film Most u Remagenu se na sklonku druhé světové války opakovala několikrát i v Brně. V noci na 26. dubna 1945 postupovali rudoarmějci do centra města také z Maloměřic. A museli překročit most přes Svitavu z roku 1928.

19.3.2016
SDÍLEJ:

Maloměřický most.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V Brně se Němcům nepodařilo zničit jen několik málo důležitých mostů. Podle Dušana Josefa, který o nich píše, k nim patřil třiatřicet metrů dlouhý, masivní železobetonový Maloměřický most, tehdy ještě zvaný Jubilejní. „Nacisti ho podminovali, avšak místní lidé ve spolupráci s ruskými průzkumníky přestřihli dráty vedoucí k náložím, a stavbu tak zachránili," tvrdí Josef.

V oněch dramatických hodinách osvobozovacích bojů se například Jan Paulík se svými rodiči skrýval ve sklepě domu v Selské ulici. „Mosty byly všechny podminované, báli jsme se, že to bouchne. Manželka později četla, snad v Rovnosti, příběh záchrany mostu. Rusy prý někdo provedl přes zahrady za tehdy zemědělskými staveními u ulice Selská. Zavedl je k místu, kde byla skupina Němců, která měla na starosti zničení mostu," popsal pamětník pro Encyklopedii dějin města Brna. Rudoarmějci se pak chlubili, že Němce postříleli.

Most otevřeli slavnostně přesně na desáté výročí vzniku Československa. Jeho dřevěný předchůdce z roku 1886 už neodpovídal dopravním potřebám. Od konce roku 1922 na most nesměla těžká nákladní auta. „Jak úzké dřevěné nosníky, tak i piloty a mostovka nahnívaly zubem času," vysvětlil tehdejší ředitel stavebního úřadu při předávání mostu starostovi Brna Karlu Tomešovi. Počítalo se navíc s prodloužením elektrické dráhy do Obřan.

Stavba trvala necelý rok. Nový most se třemi oblouky poutal i netradičně viditelnými ocelovými klouby o celkové hmotnosti dvaadvacet tun. „Takzvanou mostovku, která má nosnou funkci, má v horní třetině oblouků, což je neobvyklé," dodal Josef.

Maloměřický mostúčel: silniční, tramvajový, pro pěší
materiál: železobeton
vznik: 1928
cena: 750 tisíc korun
návrh: Bohuslav Fuchs a Karel Kotas
délka: 43 metrů (rozpětí oblouku 33 m)
šířka cesty: 6 metrů
výška nad řekou: 6 metrů
rozsáhlá oprava: 1995
Spojuje část Maloměřice a Obřany s Brnem-sever. Současný název dostal most v roce 1991.

Autor: Přemysl Spěvák

19.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejista Martin Erat.

Kometa má nejlepší přesilovky. Eratovy nápady ničí soupeře

Ilustrační foto.

V Lovčičkách našli stabilizátor dělostřelecké miny. Při kopání hrobu

Strojírenský veletrh: 80 tisíc lidí a problémová aplikace pro návštěvníky

Brno – Měla návštěvníkům Mezinárodního strojírenského veletrhu usnadnit pohyb po výstavišti, navigovat ke stánkům a zprostředkovat sjednání schůzek. Stala se z ní ale jen mapa a katalog vystavovatelů.

Smrtelná nehoda. Motorkář v protisměru se srazil s odbočujícím autem

Předklášteří - Smrtelná nehoda zastavila v pondělí po sedmé hodině večer dopravu na silnici 385 u Předklášteří na Brněnsku. Osobní automobil se tam srazil s motorkářem, který na místě zemřel.

Za zamčenými dveřmi? Počítání hlasů si navzájem hlídáme, říká členka komise

Jižní Morava – Ve volebních komisích zasedá Monika Smetanová už asi šest let. „Prošla jsem už řadou obcí a v každé komise funguje trošku jiným způsobem. Vždy záleží na předsedovi, jak si vše zorganizuje,“ zmiňuje žena z Brna, která se ve členství v komisi dostala přes svou matku. Působí totiž v jedné z politických stran a svou dceru do komise při volbách nominuje.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení