Základní kámen pro stavbu pilíře a mostu položili představitelé Německé říše v roce 1938. „Stavba byla součástí mnichovského diktátu. Hitlerova dálnice měla být německým teritoriem na české půdě. Čechoslováci by se museli prokázat cestovním pasem, pokud by ji chtěli použít," vysvětlila historička Marie Ripperová.

Pilíř Hitlerovy dálnice
- popis: mostní pilíř pro zamýšlenou dálnici
- začátek stavby: 1938
- výška: 22 metrů
- původní plány: ze tří pilířů a dvou opěr vznikl jen jeden sloup a rozestavěná opěra
- zajímavost: sloužil pro tréninky horolezců

Pilíř u brněnské dálnice ale neosiřel na dlouho. Ještě v devadesátých letech na něm horolezci pořádali přebory ve volném lezení. „Už na něj dávno nelezeme, není pro nás příliš zajímavý. Lezci ho dříve využívali jen proto, že v Brně nebyl dostatek umělých stěn. Ty už tu ale dneska máme," vysvětlil předseda horolezeckého oddílu Lokomotiva Brno Pavel Vrtík.

I podle zpráv strážníků je už v okolí starého torza klid. „Minimálně deset let jsme už od sloupu nemuseli vůbec nikoho vyhánět," sdělil mluvčí městské policie Michal Simandl.

Z plánované Hitlerovy dálnice, která měla vést z polské Vratislavy přes Brno do Vídně, stihli stavebníci dokončit jen zlomek. Dostavět velkolepý projekt se nepodařilo ani po válce, ladem tak zůstalo ležet na 188 kilometrů silnic.