VYBERTE SI REGION

Mohl se stát unikátem. Železniční viadukt v Obřanech ale zůstal bez soch

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Řeku Svitavu v brněnských Obřanech překonává trojice mostů vzdálených pár desítek metrů jeden od druhého. Každý z nich má jiný účel. Východně od silničního mostu se nachází 140 metrů dlouhý železniční viadukt z roku 1953, o kousek dál pak Makovského lávka pro pěší, která vznikla na přelomu tisíciletí.

14.5.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií
Železniční viadukt v brněnských Obřanech z roku 1953.

Železniční viadukt v brněnských Obřanech z roku 1953.Foto: DENÍK/Attila Racek

Lokalitě dominuje bývalá Esslerova textilka, později národní podnik, na ostrůvku poblíž tramvajové smyčky linky čtyři. Výroba v továrním areálu se zcela zastavila v roce 1992. Provoz v tomto obřanském „uzlu" ovšem pokračuje. Přes železniční viadukt denně jezdí vlaky ve směru na Královo Pole a dál na Tišnov, a zpět.

Dvouobloukový betonový viadukt je poměrně ojedinělý svým kamenným obkladem. „Je to rozdíl oproti většině moderních železničních viaduktů, které jsou z oceli," uvedl odborník na mosty Dušan Josef. Obložení tvoří šestadvacet řad kamenných kvádrů.

Stavba tak působí velmi esteticky. A mohla ještě více. Traduje se, že na dvou nyní prázdných soklech na jižní straně měly stát plastiky. „Bylo by to u železničního viaduktu opravdu unikátní. Ale sokly zůstaly neosazené," podotkl Josef.

Projekt mostu vznikl v pražské Projekční ústředně Československých státních drah v roce 1949, dělníci dokončili stavbu čtyři roky na to. Doprava na nové trati byla slavnostně zahájena 20. prosince 1953.

Viadukt kříží kromě řeky i tramvajové koleje a silnici, na tišnovské straně na něj navazuje Obřanský tunel.

Viadukt Obřany účel: železniční
typ: klenutý
materiál: kamenné kvádry a železobeton
vznik: 1953
délka: 140 m
šířka: 11 m (cesta 5,2 m)
výška nad řekou: 10,5 m
zajímavost: sokly bez soch

Autor: Přemysl Spěvák

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies