VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mohl se stát unikátem. Železniční viadukt v Obřanech ale zůstal bez soch

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Řeku Svitavu v brněnských Obřanech překonává trojice mostů vzdálených pár desítek metrů jeden od druhého. Každý z nich má jiný účel. Východně od silničního mostu se nachází 140 metrů dlouhý železniční viadukt z roku 1953, o kousek dál pak Makovského lávka pro pěší, která vznikla na přelomu tisíciletí.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Železniční viadukt v brněnských Obřanech z roku 1953.Foto: DENÍK/Attila Racek

Lokalitě dominuje bývalá Esslerova textilka, později národní podnik, na ostrůvku poblíž tramvajové smyčky linky čtyři. Výroba v továrním areálu se zcela zastavila v roce 1992. Provoz v tomto obřanském „uzlu" ovšem pokračuje. Přes železniční viadukt denně jezdí vlaky ve směru na Královo Pole a dál na Tišnov, a zpět.

Dvouobloukový betonový viadukt je poměrně ojedinělý svým kamenným obkladem. „Je to rozdíl oproti většině moderních železničních viaduktů, které jsou z oceli," uvedl odborník na mosty Dušan Josef. Obložení tvoří šestadvacet řad kamenných kvádrů.

Stavba tak působí velmi esteticky. A mohla ještě více. Traduje se, že na dvou nyní prázdných soklech na jižní straně měly stát plastiky. „Bylo by to u železničního viaduktu opravdu unikátní. Ale sokly zůstaly neosazené," podotkl Josef.

Projekt mostu vznikl v pražské Projekční ústředně Československých státních drah v roce 1949, dělníci dokončili stavbu čtyři roky na to. Doprava na nové trati byla slavnostně zahájena 20. prosince 1953.

Viadukt kříží kromě řeky i tramvajové koleje a silnici, na tišnovské straně na něj navazuje Obřanský tunel.

Viadukt Obřany účel: železniční
typ: klenutý
materiál: kamenné kvádry a železobeton
vznik: 1953
délka: 140 m
šířka: 11 m (cesta 5,2 m)
výška nad řekou: 10,5 m
zajímavost: sokly bez soch

Autor: Přemysl Spěvák

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies