VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mohl se stát unikátem. Železniční viadukt v Obřanech ale zůstal bez soch

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Řeku Svitavu v brněnských Obřanech překonává trojice mostů vzdálených pár desítek metrů jeden od druhého. Každý z nich má jiný účel. Východně od silničního mostu se nachází 140 metrů dlouhý železniční viadukt z roku 1953, o kousek dál pak Makovského lávka pro pěší, která vznikla na přelomu tisíciletí.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Železniční viadukt v brněnských Obřanech z roku 1953.Foto: DENÍK/Attila Racek

Lokalitě dominuje bývalá Esslerova textilka, později národní podnik, na ostrůvku poblíž tramvajové smyčky linky čtyři. Výroba v továrním areálu se zcela zastavila v roce 1992. Provoz v tomto obřanském „uzlu" ovšem pokračuje. Přes železniční viadukt denně jezdí vlaky ve směru na Královo Pole a dál na Tišnov, a zpět.

Dvouobloukový betonový viadukt je poměrně ojedinělý svým kamenným obkladem. „Je to rozdíl oproti většině moderních železničních viaduktů, které jsou z oceli," uvedl odborník na mosty Dušan Josef. Obložení tvoří šestadvacet řad kamenných kvádrů.

Stavba tak působí velmi esteticky. A mohla ještě více. Traduje se, že na dvou nyní prázdných soklech na jižní straně měly stát plastiky. „Bylo by to u železničního viaduktu opravdu unikátní. Ale sokly zůstaly neosazené," podotkl Josef.

Projekt mostu vznikl v pražské Projekční ústředně Československých státních drah v roce 1949, dělníci dokončili stavbu čtyři roky na to. Doprava na nové trati byla slavnostně zahájena 20. prosince 1953.

Viadukt kříží kromě řeky i tramvajové koleje a silnici, na tišnovské straně na něj navazuje Obřanský tunel.

Viadukt Obřany účel: železniční
typ: klenutý
materiál: kamenné kvádry a železobeton
vznik: 1953
délka: 140 m
šířka: 11 m (cesta 5,2 m)
výška nad řekou: 10,5 m
zajímavost: sokly bez soch

Autor: Přemysl Spěvák

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Byt. Ilustrační foto.
1

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Ilustrační foto
2

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku

Brno /REPORTÁŽ/ – Ve stínu sedí na gymnastických balónech, sedacích pytlech nebo prostě v trávě děti a společně s rodiči sledují dění na blízkém pódiu. O kousek dál, taktéž ve stínu, jsou postavené stánky, které lemují cestu vedoucí po obvodu zahrady Augustiniánského opatství v Brně. Právě v ní se v sobotu odpoledne koná část festivalu Mendel knows.

Bašta lezení na jižní Moravě je hlavně Moravský kras

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Prozkoumat nová místa a vychutnat si adrenalinový prožitek. Jižní Morava je výjimečná i jedinečnou přírodou, kterou lze po mnohdy nenáročném lezeckém výstupu obdivovat z vrcholků skal. Lezení je věnovaný třetí díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Kazaň, Brno /FOTOGALERIE/ – Motory v mistrovství světa silničních motocyklů na měsíc utichly, ale lenošení není styl jihomoravských jezdců. Závodní víkend Grand Prix v Brně startuje 4. srpna a Karel Abraham nyní plní kondiční přípravu, Jakub Kornfeil se zase prohání na svém oblíbeném jetsurfu. „Hlavně neřeším závody a oddechuju,“ usmíval se závodník z Rohatce na Hodonínsku.

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení