VYBERTE SI REGION

Mohl se stát unikátem. Železniční viadukt v Obřanech ale zůstal bez soch

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Řeku Svitavu v brněnských Obřanech překonává trojice mostů vzdálených pár desítek metrů jeden od druhého. Každý z nich má jiný účel. Východně od silničního mostu se nachází 140 metrů dlouhý železniční viadukt z roku 1953, o kousek dál pak Makovského lávka pro pěší, která vznikla na přelomu tisíciletí.

14.5.2016
SDÍLEJ:

Železniční viadukt v brněnských Obřanech z roku 1953.Foto: DENÍK/Attila Racek

Lokalitě dominuje bývalá Esslerova textilka, později národní podnik, na ostrůvku poblíž tramvajové smyčky linky čtyři. Výroba v továrním areálu se zcela zastavila v roce 1992. Provoz v tomto obřanském „uzlu" ovšem pokračuje. Přes železniční viadukt denně jezdí vlaky ve směru na Královo Pole a dál na Tišnov, a zpět.

Dvouobloukový betonový viadukt je poměrně ojedinělý svým kamenným obkladem. „Je to rozdíl oproti většině moderních železničních viaduktů, které jsou z oceli," uvedl odborník na mosty Dušan Josef. Obložení tvoří šestadvacet řad kamenných kvádrů.

Stavba tak působí velmi esteticky. A mohla ještě více. Traduje se, že na dvou nyní prázdných soklech na jižní straně měly stát plastiky. „Bylo by to u železničního viaduktu opravdu unikátní. Ale sokly zůstaly neosazené," podotkl Josef.

Projekt mostu vznikl v pražské Projekční ústředně Československých státních drah v roce 1949, dělníci dokončili stavbu čtyři roky na to. Doprava na nové trati byla slavnostně zahájena 20. prosince 1953.

Viadukt kříží kromě řeky i tramvajové koleje a silnici, na tišnovské straně na něj navazuje Obřanský tunel.

Viadukt Obřany účel: železniční
typ: klenutý
materiál: kamenné kvádry a železobeton
vznik: 1953
délka: 140 m
šířka: 11 m (cesta 5,2 m)
výška nad řekou: 10,5 m
zajímavost: sokly bez soch

Autor: Přemysl Spěvák

14.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: zranilo se pět mladých lidí, nezletilou dívku převezli na ARO

Lomnička – Pět zraněných mladých lidí, taková je bilance dopravní nehody ze čtvrtečního rána za obcí Lomnička na Brněnsku. Srazilo se tam nákladní auto s osobním. „Nejvážněji se zranila nezletilá dívka, která utrpěla vážný úraz hlavy. Záchranáři jí poskytli kompletní přednemocniční péči a na řízené ventilaci ji převezli na ARO do Dětské nemocnice v Brně," popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies