VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na ledu nebo za mlhy. Trenažer připraví budoucí řidiče autobusů na každé počasí

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Jen čtyři z deseti zájemců splní testy a usednou do kabiny jednoho z vozů brněnské hromadné dopravy. Sto třicet hodin teorie a zkušební jízdy absolvují budoucí řidiči ve školicím středisku v Pisárkách. Autoškolu Dopravního podniku města Brna představuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost nazvaného Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

12.5.2016 1 AKTUALIZOVÁNO 13.5.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Jen čtyři z deseti zájemců splní testy a usednou do kabiny vozů brněnské hromadné dopravy. 130 hodin teorie a zkušební jízdy absolvují budoucí řidiči ve školicím středisku v Pisárkách. Autoškolu Dopravního podniku města Brna představuje další díl seriálu.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Řidič usedá za volant autobusu. Odpružené sedadlo pod jeho váhou prudce klesá. Startuje, zařazuje jedničku a autobus se pomalu rozjíždí. Ale jen naoko. Kabina vypadá jako skutečná, cvičnou křižovatku řidič vidí před sebou jen na obrazovce. Před ním jsou zabedněná okna učebny, v níž autobusový trenažér stojí. Instruktor sleduje řidiče zpoza stolu na monitoru. „Trenažér je pro nováčky, aby se naučili držet volant, případně řadit. Na monitoru vidím rychlost či otáčky," vysvětluje vedoucí vzdělávání zaměstnanců brněnského dopravního podniku Roman Hapal.

Kabina trenažéru je věrný model Karosy řady 900, který už pomalu z vozového parku mizí. Při prvních jízdách si budoucí řidiči vyzkouší jízdní vlastnosti na náledí, v mlze nebo také viditelnost v noci.

Ovládání tramvají si cvičí nováčci v učebně, kde na zdi visí informační tabule a palubní počítač. Naučí se na zastávkách otevírat dveře, podávat hlášení a ovládat výhybky. „Například když v zastávce na znamení nestaví, musí zmáčknout tlačítko průjezd, jinak se na trati nepřehodí výhybka," upozorňuje instruktor Radek Tomek.

Školicí středisko∙ autoškola brněnského dopravního podniku sídlí v Pisárkách
∙ v učebnách si budoucí řidiči zkusí ovládat palubní počítače tramvají a informační systém
∙ před jízdami si nejprve vyzkoušejí řídit autobusový trenažer

Kromě praktických zkušeností tráví budoucí řidiči hodiny v počítačových učebnách. Nejvíc jich školením neprojde kvůli zdravotnímu a dopravně psychologickému vyšetření. „Je to prohlídka skoro jako na kosmonauta. Projdou asi čtyři z deseti lidí," upozorňuje Hapal.

Kromě dlouhých hodin za volantem musí řidiči z povolání zvládat stresové situace. Zkušení se to snaží zvládat s humorem. „Například u hlavního nádraží si kolegové předávali službu. Jeden vystoupil a tramvaj se vzápětí zaplnila až po dveře. Druhý zůstal venku a poprosil cestující, aby ho pustili dovnitř. Z davu se ozvalo: Jsi mladý, běž pěšky! vzpomíná na nedávnou příhodu vedoucí výcviku.

První zkouškou pro nováčky jsou cestující, kteří se při cvičných jízdách snaží dostat do vozu. Klepou na dveře a často hlasitě nadávají. V případě, že si jde řidič přehodit výhybku, tak automaticky nastupují. „Když jim řeknu, že je svezeme, jen když u nás začnou pracovat, tak rychle mizí," dodává instruktor Jiří Štěpánek.

Autor: Dominika Vágnerová

12.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies