VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Napojení vlečky a tramvaje: odkaz minulosti

Brno - Neobvyklé křížení kolejí tramvaje a vlaku najdou Brňané na křižovatce ulic Poříčí a Křížová. Kdysi vedly koleje vlaku do starého Brna.

16.4.2009 1
SDÍLEJ:

VLEČKA. Že po dráze uprostřed silnice, nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Ale proč se vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje?Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Nad kolejemi v ulici Poříčí může leckomu zůstat rozum stát. Že po dráze, která je uprostřed silnice a nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Dnes speciální soupravy stále vozí na výstaviště exponáty a příležitostně i návštěvníky.

A proč se na křižovatce ulic Poříčí a Křížová vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje? Lokomotivy totiž dřív nejezdily po vlečce k výstavišti, ale přivážely řepu do bývalého cukrovaru. „Nikdy jsem se nad tím nepozastavil. Možná je to proto, aby mohl vlak v případě nouze do středu města,“ spekuloval nad účelem kolejí kolemjdoucí Milan Svoboda.

Také další lidé kroutí hlavami. Proč musí každý den přecházet zdánlivě zbytečné kolejiště, netuší. „Jezdí tu občas historická tramvaj. Viděla jsem ji tu s vnukem. Koleje vypadají, že jsou staré, asi to má něco společného s veletrhy,“ uvedla Jaroslava Krtinová.

Ani jeden z chodců pravý důvod zvláštního napojení neodhalil. Při pátrání po tom, proč tato odbočka vznikla, totiž vyšlo najevo, že je starší než vlečka vedoucí k dnešnímu výstavišti. „Vlaková vlečka vedla původně k bývalému Bauerovu cukrovaru právě po trase ulicí Křížovou. Až v padesátých letech dvacátého století prodloužily brněnské veletrhy koleje do svého areálu tak, jak to známe dnes,“ objasnil záhadu pracovník Technického muzea Miloš Tlaskal.

Na začátku 20. století vedly vlakové koleje z nákladového Dolního nádraží do Bauerova cukrovaru a do dalších továren ve starém Brně. Materiál tehdy dovážely vagony i do papírny nebo do kosárny, která vyráběla zemědělské nářadí. V té době mohli Brňané sledovat, jak na městské křižovatce jezdí vlak, podstatně častěji. „Do cukrovaru sváželi cukrovou řepu i z jiných polí, než jaké cukrovar bezprostředně obklopovalo,“ přiblížil Tlaskal historii budovy, která shořela 26. května 1906.

Cukrovar i pole patřily tehdy brněnskému právníkovi a podnikateli Viktoru Bauerovi. Až do roku 1954 byla mohutná stavba ještě k vidění. Pak padl i vysoký komín cukrovaru.

Na Bauerově rampě, jak se říká celé oblasti, pak Moravský zemský výbor začal budovat současné výstaviště. To pak starou vlečku továrníka Bauera upravilo a zavedlo až do svého areálu. „Odkoupili jsme vlakové koleje, protáhli jsme je až do areálu výstaviště. Po kolejích přijížděly z nákladního nádraží vlaky a dopravovaly k nám exponáty,“ uvedl bývalý ředitel Technického úseku Veletrhů Brno Josef Černošek.

Občas po historických kolejích do areálu výstaviště jezdí i tramvaje. Jsou to však výstavní exponáty, lidi nepřepravují. „Využili jsme toho, že koleje tramvají i vlaků mají stejný rozchod. Vlečka končila mezi pavilonem B a D, kde pak exponáty vykládal jeřáb,“ upřesnil dlouholetý architekt brněnských veletrhů Zdeněk Müller.

V současnosti využívá napojení kolejí Technické muzeum v Brně. „Jezdí tudy náš parní vlak Karolína, když ho vypravujeme na výstaviště. Případně tudy vozíme tramvaje jako exponáty,“ potvrdil Tlaskal z Technického muzea.

Dráhu zatím používají i Veletrhy Brno. „Vypravujeme například speciální vlak pro postižené děti, které v něm přijedou na veletrh Rehaprotex. Občas vlak přiveze i nějaký exponát,“ uvedl Černošek.

Tuto možnost ale brněnské veletrhy nebudou mít dlouho. Při chystaném přesunu brněnského hlavního nádraží budou muset kolejnice odstranit. „Vybudování mostu přes Svratku by stálo sto padesát milionů. Musíme vymyslet, jak se se starými kolejemi a cestou na výstaviště vypořádat,“ dodal Černošek.

ANETA ŠEDÁ

16.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
3 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies