VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Napojení vlečky a tramvaje: odkaz minulosti

Brno - Neobvyklé křížení kolejí tramvaje a vlaku najdou Brňané na křižovatce ulic Poříčí a Křížová. Kdysi vedly koleje vlaku do starého Brna.

16.4.2009 1
SDÍLEJ:

VLEČKA. Že po dráze uprostřed silnice, nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Ale proč se vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje?Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Nad kolejemi v ulici Poříčí může leckomu zůstat rozum stát. Že po dráze, která je uprostřed silnice a nad kterou chybí elektrické vedení, občas projede vlak, ví mnoho Brňanů. Dnes speciální soupravy stále vozí na výstaviště exponáty a příležitostně i návštěvníky.

A proč se na křižovatce ulic Poříčí a Křížová vlaková dráha napojuje na tramvajové koleje? Lokomotivy totiž dřív nejezdily po vlečce k výstavišti, ale přivážely řepu do bývalého cukrovaru. „Nikdy jsem se nad tím nepozastavil. Možná je to proto, aby mohl vlak v případě nouze do středu města,“ spekuloval nad účelem kolejí kolemjdoucí Milan Svoboda.

Také další lidé kroutí hlavami. Proč musí každý den přecházet zdánlivě zbytečné kolejiště, netuší. „Jezdí tu občas historická tramvaj. Viděla jsem ji tu s vnukem. Koleje vypadají, že jsou staré, asi to má něco společného s veletrhy,“ uvedla Jaroslava Krtinová.

Ani jeden z chodců pravý důvod zvláštního napojení neodhalil. Při pátrání po tom, proč tato odbočka vznikla, totiž vyšlo najevo, že je starší než vlečka vedoucí k dnešnímu výstavišti. „Vlaková vlečka vedla původně k bývalému Bauerovu cukrovaru právě po trase ulicí Křížovou. Až v padesátých letech dvacátého století prodloužily brněnské veletrhy koleje do svého areálu tak, jak to známe dnes,“ objasnil záhadu pracovník Technického muzea Miloš Tlaskal.

Na začátku 20. století vedly vlakové koleje z nákladového Dolního nádraží do Bauerova cukrovaru a do dalších továren ve starém Brně. Materiál tehdy dovážely vagony i do papírny nebo do kosárny, která vyráběla zemědělské nářadí. V té době mohli Brňané sledovat, jak na městské křižovatce jezdí vlak, podstatně častěji. „Do cukrovaru sváželi cukrovou řepu i z jiných polí, než jaké cukrovar bezprostředně obklopovalo,“ přiblížil Tlaskal historii budovy, která shořela 26. května 1906.

Cukrovar i pole patřily tehdy brněnskému právníkovi a podnikateli Viktoru Bauerovi. Až do roku 1954 byla mohutná stavba ještě k vidění. Pak padl i vysoký komín cukrovaru.

Na Bauerově rampě, jak se říká celé oblasti, pak Moravský zemský výbor začal budovat současné výstaviště. To pak starou vlečku továrníka Bauera upravilo a zavedlo až do svého areálu. „Odkoupili jsme vlakové koleje, protáhli jsme je až do areálu výstaviště. Po kolejích přijížděly z nákladního nádraží vlaky a dopravovaly k nám exponáty,“ uvedl bývalý ředitel Technického úseku Veletrhů Brno Josef Černošek.

Občas po historických kolejích do areálu výstaviště jezdí i tramvaje. Jsou to však výstavní exponáty, lidi nepřepravují. „Využili jsme toho, že koleje tramvají i vlaků mají stejný rozchod. Vlečka končila mezi pavilonem B a D, kde pak exponáty vykládal jeřáb,“ upřesnil dlouholetý architekt brněnských veletrhů Zdeněk Müller.

V současnosti využívá napojení kolejí Technické muzeum v Brně. „Jezdí tudy náš parní vlak Karolína, když ho vypravujeme na výstaviště. Případně tudy vozíme tramvaje jako exponáty,“ potvrdil Tlaskal z Technického muzea.

Dráhu zatím používají i Veletrhy Brno. „Vypravujeme například speciální vlak pro postižené děti, které v něm přijedou na veletrh Rehaprotex. Občas vlak přiveze i nějaký exponát,“ uvedl Černošek.

Tuto možnost ale brněnské veletrhy nebudou mít dlouho. Při chystaném přesunu brněnského hlavního nádraží budou muset kolejnice odstranit. „Vybudování mostu přes Svratku by stálo sto padesát milionů. Musíme vymyslet, jak se se starými kolejemi a cestou na výstaviště vypořádat,“ dodal Černošek.

ANETA ŠEDÁ

16.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka prohrála na domácím trávníku s Libercem 1:2.

Hladký poprvé chytal proti Brnu. Liberecký kouč vsadil na jeho zvýšenou motivaci

Evropský týden mobility na Moravském náměstí pod sochou Jošta představil i červené sportovní auto.
2 8

Týden mobilty představí elektromobily i nový autobus pro handicapované

Státní zástupce uznal chybu. Obviněný z krádeže bitcoinů přesto zůstane ve vazbě

Brno – Nové důkazy předložili v úterý znalec i státní zástupce. U Krajského soudu v Brně pokračovalo řízení s Tomášem Jiříkovským. Původně podle obžaloby získal provize přes pět milionů korun v bitcoinech za obchod s drogami. V této virtuální měně měl dalších šestnáct milionů ukrást. Obžaloba ho viní také z nelegálního držení zbraní.

O titul Park roku 2017 soutěží i brněnský park. Rozkládá se nedaleko Ronda

Brno /ANKETA/ – Park ve vnitrobloku mezi Křídlovickou a Zahradnickou ulicí soutěží o titul Park roku 2017. „Park je zcela nový a jeho stavba jsme konzultovali s místními obyvateli, což je jistě součástí jeho úspěchu,“ řekla za radnici Brna-střed Kateřina Dobešová.

Co vadí Jihomoravanům? Silnice i cena vody

Jižní Morava - Exkluzivní průzkum deníku Rovnost zjistil, co v kraji nejvíce trápí Jihomoravany. Nejčastěji zmiňovali špatný stav silnic, sucho a ceny vodného a stočného. Naopak ocenili veřejnou dopravu.

AKTUALIZOVÁNO

Ve vyškovských kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Vyškov – Jeden mrtvý voják a další zraněný. Na místě vrtulník. Panika. Evakuace. Tak to v úterý krátce před devátou hodinou ráno vypadalo podle očitých svědků poblíž hlavní budovy v areálu Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově. V místě údajně vybuchly granáty. „Všechny nás evakuovali. Jeden voják neměl šanci přežít,“ informovala Vyškovský deník Rovnost jedna z příslušnic dědické vojenské posádky

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení