VYBERTE SI REGION

Silné mlhy jsou pro přistání horší, než bouřky, vypráví řídicí z letištní věže

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Před okny řídicí věže se otáčí letadlo. Jakmile jsou jeho křídla kolmá k okrajům betonové dráhy, zastaví se. Vzlet povolen, hlásí důrazně do mikrofonu jeden z řídících. Za malý okamžik se letadlo řítí vpřed rychlostí přes sto kilometrů za hodinu a neustále tempo zvyšuje. O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

4.8.2016
SDÍLEJ:

O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Podobný scénář řídící pracovníci na věži, kteří zajišťují dostatečné rozestupy mezi lety, zažívají až třicetkrát za hodinu. „Když je letadlo na dráze a startuje, nemůže odlétat jiné, dokud ji stávající neopustí nebo nevybočí. Stejně tak nemůže přistávat, dokud předešlá letadla nejsou mimo dráhu," vysvětluje vedoucí oddělení letových provozních služeb Ivo Lengál.

Minimální rozestup mezi letadly je za letu tři nebo pět námořních mil, podle oblasti, kde se nachází. Jedna námořní míle je 1852 metrů. Brněnští řídící dohlíží hlavně na takzvaný řízený okrsek, který na mapě připomíná kruh se dvěma nohavicemi. „Má tvar přizpůsobený směru dráhy z východu na západ, aby mohla letadla plynule klesat k letišti. Okraje kruhu sahají zhruba od Kohoutovic za Slavkov u Brna, jeho nejsevernější bod je u Adamova a nejjižnější u Židlochovic," přibližuje metodik letového provozu Miroslav Smola.

Asi pět dní v roce panuje v Brně nevhodné počasí. „Sdělujeme posádkám, že je nízká dohlednost kvůli mlze a pokud pro přistání nemají dostatečné vybavení, ať raději letí na diverzní, tedy náhradní letiště," říká Lengál. Nejbližší z nich piloti většinou volí podle směru letu.

Které roční období je nejrizikovější, podle Smoly nejde odhadnout. „Silné mlhy můžou být v listopadu i únoru. Při přistávání jsou horší než třeba bouřky, při kterých se vyčkává ve vzduchu, než přejdou," míní.

Řídící na věži slouží nepřetržitě. „Střídají se nejdéle po dvanácti hodinách a migrují mezi více stanovišti, aby si mohli odpočinout," popisuje Smola. Každý z řídících musí projít náročným výcvikem, aby získal průkaz způsobilosti, který jej opravňuje k práci.

Pro piloty jsou od řídících při každém přistání a vzletu nejdůležitější informace o větru a tlaku. „Posádka musí vědět, odkud fouká vítr, protože se snaží startovat i přistávat proti němu. S ohledem na tlak se poté v letadlech nastavují výškoměry, jejichž informace se musí shodovat s údaji, které mají řídící," říká Lengál.

Hovory s řídícími jsou v angličtině, aby jim rozuměly posádky různých zemí. „Pilot ale vždy podle zvyku pozdraví řídící v jazyce země, do níž přilétá," uzavírá Lengál.

Autor: Markéta Chumchalová

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Letohrádek Mitrovských vystaví betlémy z Peru i Mexika

Brno – Více než sedmdesát betlémů z exotického Peru, Mexika, či Keně, ale i ty z evropské a české produkce, si můžou zájemci prohlédnout od soboty v Letohrádku Mitrovských u brněnského výstaviště.

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies