VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silné mlhy jsou pro přistání horší, než bouřky, vypráví řídicí z letištní věže

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Před okny řídicí věže se otáčí letadlo. Jakmile jsou jeho křídla kolmá k okrajům betonové dráhy, zastaví se. Vzlet povolen, hlásí důrazně do mikrofonu jeden z řídících. Za malý okamžik se letadlo řítí vpřed rychlostí přes sto kilometrů za hodinu a neustále tempo zvyšuje. O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

4.8.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Podobný scénář řídící pracovníci na věži, kteří zajišťují dostatečné rozestupy mezi lety, zažívají až třicetkrát za hodinu. „Když je letadlo na dráze a startuje, nemůže odlétat jiné, dokud ji stávající neopustí nebo nevybočí. Stejně tak nemůže přistávat, dokud předešlá letadla nejsou mimo dráhu," vysvětluje vedoucí oddělení letových provozních služeb Ivo Lengál.

Minimální rozestup mezi letadly je za letu tři nebo pět námořních mil, podle oblasti, kde se nachází. Jedna námořní míle je 1852 metrů. Brněnští řídící dohlíží hlavně na takzvaný řízený okrsek, který na mapě připomíná kruh se dvěma nohavicemi. „Má tvar přizpůsobený směru dráhy z východu na západ, aby mohla letadla plynule klesat k letišti. Okraje kruhu sahají zhruba od Kohoutovic za Slavkov u Brna, jeho nejsevernější bod je u Adamova a nejjižnější u Židlochovic," přibližuje metodik letového provozu Miroslav Smola.

Asi pět dní v roce panuje v Brně nevhodné počasí. „Sdělujeme posádkám, že je nízká dohlednost kvůli mlze a pokud pro přistání nemají dostatečné vybavení, ať raději letí na diverzní, tedy náhradní letiště," říká Lengál. Nejbližší z nich piloti většinou volí podle směru letu.

Které roční období je nejrizikovější, podle Smoly nejde odhadnout. „Silné mlhy můžou být v listopadu i únoru. Při přistávání jsou horší než třeba bouřky, při kterých se vyčkává ve vzduchu, než přejdou," míní.

Řídící na věži slouží nepřetržitě. „Střídají se nejdéle po dvanácti hodinách a migrují mezi více stanovišti, aby si mohli odpočinout," popisuje Smola. Každý z řídících musí projít náročným výcvikem, aby získal průkaz způsobilosti, který jej opravňuje k práci.

Pro piloty jsou od řídících při každém přistání a vzletu nejdůležitější informace o větru a tlaku. „Posádka musí vědět, odkud fouká vítr, protože se snaží startovat i přistávat proti němu. S ohledem na tlak se poté v letadlech nastavují výškoměry, jejichž informace se musí shodovat s údaji, které mají řídící," říká Lengál.

Hovory s řídícími jsou v angličtině, aby jim rozuměly posádky různých zemí. „Pilot ale vždy podle zvyku pozdraví řídící v jazyce země, do níž přilétá," uzavírá Lengál.

Autor: Markéta Chumchalová

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Ve třináctém kole hokejové extraligy Kometa přehrála Olomouc 5:3.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Na Valentýna zachránil při cestě na nádraží lidský život. Hasiče teď ocenili

Slavkov u Brna - Když se Jan Dvořáček v osmi letech přidal k brněnským dobrovolným hasičům, uvědomil si, že to chce dělat už celý život. Ve dvaceti letech začal pracovat jako profesionální hasič a už o tři roky později, přesně v úterý, byl člen slavkovské jednotky oceněný velitelem jihomoravských hasičů za statečnost a záchranu života. A to mimo výkon služby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies