VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silné mlhy jsou pro přistání horší, než bouřky, vypráví řídicí z letištní věže

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Před okny řídicí věže se otáčí letadlo. Jakmile jsou jeho křídla kolmá k okrajům betonové dráhy, zastaví se. Vzlet povolen, hlásí důrazně do mikrofonu jeden z řídících. Za malý okamžik se letadlo řítí vpřed rychlostí přes sto kilometrů za hodinu a neustále tempo zvyšuje. O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

4.8.2016
SDÍLEJ:

O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Podobný scénář řídící pracovníci na věži, kteří zajišťují dostatečné rozestupy mezi lety, zažívají až třicetkrát za hodinu. „Když je letadlo na dráze a startuje, nemůže odlétat jiné, dokud ji stávající neopustí nebo nevybočí. Stejně tak nemůže přistávat, dokud předešlá letadla nejsou mimo dráhu," vysvětluje vedoucí oddělení letových provozních služeb Ivo Lengál.

Minimální rozestup mezi letadly je za letu tři nebo pět námořních mil, podle oblasti, kde se nachází. Jedna námořní míle je 1852 metrů. Brněnští řídící dohlíží hlavně na takzvaný řízený okrsek, který na mapě připomíná kruh se dvěma nohavicemi. „Má tvar přizpůsobený směru dráhy z východu na západ, aby mohla letadla plynule klesat k letišti. Okraje kruhu sahají zhruba od Kohoutovic za Slavkov u Brna, jeho nejsevernější bod je u Adamova a nejjižnější u Židlochovic," přibližuje metodik letového provozu Miroslav Smola.

Asi pět dní v roce panuje v Brně nevhodné počasí. „Sdělujeme posádkám, že je nízká dohlednost kvůli mlze a pokud pro přistání nemají dostatečné vybavení, ať raději letí na diverzní, tedy náhradní letiště," říká Lengál. Nejbližší z nich piloti většinou volí podle směru letu.

Které roční období je nejrizikovější, podle Smoly nejde odhadnout. „Silné mlhy můžou být v listopadu i únoru. Při přistávání jsou horší než třeba bouřky, při kterých se vyčkává ve vzduchu, než přejdou," míní.

Řídící na věži slouží nepřetržitě. „Střídají se nejdéle po dvanácti hodinách a migrují mezi více stanovišti, aby si mohli odpočinout," popisuje Smola. Každý z řídících musí projít náročným výcvikem, aby získal průkaz způsobilosti, který jej opravňuje k práci.

Pro piloty jsou od řídících při každém přistání a vzletu nejdůležitější informace o větru a tlaku. „Posádka musí vědět, odkud fouká vítr, protože se snaží startovat i přistávat proti němu. S ohledem na tlak se poté v letadlech nastavují výškoměry, jejichž informace se musí shodovat s údaji, které mají řídící," říká Lengál.

Hovory s řídícími jsou v angličtině, aby jim rozuměly posádky různých zemí. „Pilot ale vždy podle zvyku pozdraví řídící v jazyce země, do níž přilétá," uzavírá Lengál.

Autor: Markéta Chumchalová

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Sto let republiky oslaví Brno výstavami

Brňané v Líšni v parku pod zastávkou Masarova v neděli slavnostně zahnali zimu.
20

OBRAZEM: Brňané zaháněli zimu a upalovali čarodějnice

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Bílovice nad Svitavou - Už za několik let by lidé, kteří dojíždějí směrem ze severu do Brna, mohli odstavit auta na záchytném parkovišti v Bílovicích nad Svitavou a dál pokračovat vlakem. V centru města by nemuseli složitě hledat parkovací místo. „Záchytné parkoviště vítám. V blízkosti nádraží nedávno vzniklo padesát parkovacích míst a často je tam plno," uvedl starosta Miroslav Boháček.

AKTUALIZOVÁNO

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Brněnsko – Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice. „Na místo vyjeli hasiči z Rosic a Velké Bíteše, kteří raněné posádce poskytli první pomoc. Poté místo zásahu osvětlili a zajistili proti požáru," popsal postup hasičů jejich krajský mluvčí Jaroslav Mikoška.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies