VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silné mlhy jsou pro přistání horší, než bouřky, vypráví řídicí z letištní věže

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Před okny řídicí věže se otáčí letadlo. Jakmile jsou jeho křídla kolmá k okrajům betonové dráhy, zastaví se. Vzlet povolen, hlásí důrazně do mikrofonu jeden z řídících. Za malý okamžik se letadlo řítí vpřed rychlostí přes sto kilometrů za hodinu a neustále tempo zvyšuje. O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

4.8.2016
SDÍLEJ:

O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Podobný scénář řídící pracovníci na věži, kteří zajišťují dostatečné rozestupy mezi lety, zažívají až třicetkrát za hodinu. „Když je letadlo na dráze a startuje, nemůže odlétat jiné, dokud ji stávající neopustí nebo nevybočí. Stejně tak nemůže přistávat, dokud předešlá letadla nejsou mimo dráhu," vysvětluje vedoucí oddělení letových provozních služeb Ivo Lengál.

Minimální rozestup mezi letadly je za letu tři nebo pět námořních mil, podle oblasti, kde se nachází. Jedna námořní míle je 1852 metrů. Brněnští řídící dohlíží hlavně na takzvaný řízený okrsek, který na mapě připomíná kruh se dvěma nohavicemi. „Má tvar přizpůsobený směru dráhy z východu na západ, aby mohla letadla plynule klesat k letišti. Okraje kruhu sahají zhruba od Kohoutovic za Slavkov u Brna, jeho nejsevernější bod je u Adamova a nejjižnější u Židlochovic," přibližuje metodik letového provozu Miroslav Smola.

Asi pět dní v roce panuje v Brně nevhodné počasí. „Sdělujeme posádkám, že je nízká dohlednost kvůli mlze a pokud pro přistání nemají dostatečné vybavení, ať raději letí na diverzní, tedy náhradní letiště," říká Lengál. Nejbližší z nich piloti většinou volí podle směru letu.

Které roční období je nejrizikovější, podle Smoly nejde odhadnout. „Silné mlhy můžou být v listopadu i únoru. Při přistávání jsou horší než třeba bouřky, při kterých se vyčkává ve vzduchu, než přejdou," míní.

Řídící na věži slouží nepřetržitě. „Střídají se nejdéle po dvanácti hodinách a migrují mezi více stanovišti, aby si mohli odpočinout," popisuje Smola. Každý z řídících musí projít náročným výcvikem, aby získal průkaz způsobilosti, který jej opravňuje k práci.

Pro piloty jsou od řídících při každém přistání a vzletu nejdůležitější informace o větru a tlaku. „Posádka musí vědět, odkud fouká vítr, protože se snaží startovat i přistávat proti němu. S ohledem na tlak se poté v letadlech nastavují výškoměry, jejichž informace se musí shodovat s údaji, které mají řídící," říká Lengál.

Hovory s řídícími jsou v angličtině, aby jim rozuměly posádky různých zemí. „Pilot ale vždy podle zvyku pozdraví řídící v jazyce země, do níž přilétá," uzavírá Lengál.

Autor: Markéta Chumchalová

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Robert Gottwaldu Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby nevrátil několikamilionovou půjčku.
4

Půjčka na Devět křížů? Miliony byly pro drnovický klub, odmítá Gottwald obžalobu

Ilustrační foto.

V Masné srazila dodávka chodce. Muž utrpěl těžká zranění

AKTUALIZOVÁNO

Obžalovaná mi hrozila vytrháním vlasů, řekla žena, kterou nutili k prostituci

Brno – Chtěla si v Rakousku vydělat peníze úklidem, místo toho skončila na chodníku mezi prostitutkami. Před brněnským krajským soudem ve středu vypovídala žena, kterou obžalovaní Ján Dirda a Marta Hudcová údajně nutili k sexu za peníze. „Po cestě do Rakouska mi v autě říkala, že se budu mít dobře a že nesmím být blbá. Potom jsme zastavili a ukázala mi, kde mám stát na chodníku. Odmítla jsem a chtěla jet zpátky. Marta mi ale pohrozila, že pokud nevystoupím z auta, vytrhá mi vlasy ještě víc. Měla jsem je zrovna na krátko ostříhané,“ uvedla poškozená.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Brno – Původně mělo fungovat už na jaře letošního roku, pak projekt město odsunulo až na podzim. Jenže podle zjištění Brněnského deníku Rovnost se plán na zavedení rezidentního parkování dál odkládá. Vedení brněnské radnice nepřímo přiznalo, že revoluční bod v brněnské dopravě nejspíš spustí až nové vedení radnice v roce 2019.

Dva řidiči v jeden den zapomněli na kola na střeše a poškodili vjezd parkoviště

Brno – Častější nehody řidičů s připevněným jízdním kolem na střeše auta řešili policisté v Brně na přelomu července a srpna. Nepozorností při vjezdu do obchodního centra způsobili v jeden den řidiči škodu za více než padesát tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení