VYBERTE SI REGION

Silné mlhy jsou pro přistání horší, než bouřky, vypráví řídicí z letištní věže

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Před okny řídicí věže se otáčí letadlo. Jakmile jsou jeho křídla kolmá k okrajům betonové dráhy, zastaví se. Vzlet povolen, hlásí důrazně do mikrofonu jeden z řídících. Za malý okamžik se letadlo řítí vpřed rychlostí přes sto kilometrů za hodinu a neustále tempo zvyšuje. O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

4.8.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

O místě, na němž se dohlíží na provoz na brněnském letišti a v jeho nejbližším okolí, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Podobný scénář řídící pracovníci na věži, kteří zajišťují dostatečné rozestupy mezi lety, zažívají až třicetkrát za hodinu. „Když je letadlo na dráze a startuje, nemůže odlétat jiné, dokud ji stávající neopustí nebo nevybočí. Stejně tak nemůže přistávat, dokud předešlá letadla nejsou mimo dráhu," vysvětluje vedoucí oddělení letových provozních služeb Ivo Lengál.

Minimální rozestup mezi letadly je za letu tři nebo pět námořních mil, podle oblasti, kde se nachází. Jedna námořní míle je 1852 metrů. Brněnští řídící dohlíží hlavně na takzvaný řízený okrsek, který na mapě připomíná kruh se dvěma nohavicemi. „Má tvar přizpůsobený směru dráhy z východu na západ, aby mohla letadla plynule klesat k letišti. Okraje kruhu sahají zhruba od Kohoutovic za Slavkov u Brna, jeho nejsevernější bod je u Adamova a nejjižnější u Židlochovic," přibližuje metodik letového provozu Miroslav Smola.

Asi pět dní v roce panuje v Brně nevhodné počasí. „Sdělujeme posádkám, že je nízká dohlednost kvůli mlze a pokud pro přistání nemají dostatečné vybavení, ať raději letí na diverzní, tedy náhradní letiště," říká Lengál. Nejbližší z nich piloti většinou volí podle směru letu.

Které roční období je nejrizikovější, podle Smoly nejde odhadnout. „Silné mlhy můžou být v listopadu i únoru. Při přistávání jsou horší než třeba bouřky, při kterých se vyčkává ve vzduchu, než přejdou," míní.

Řídící na věži slouží nepřetržitě. „Střídají se nejdéle po dvanácti hodinách a migrují mezi více stanovišti, aby si mohli odpočinout," popisuje Smola. Každý z řídících musí projít náročným výcvikem, aby získal průkaz způsobilosti, který jej opravňuje k práci.

Pro piloty jsou od řídících při každém přistání a vzletu nejdůležitější informace o větru a tlaku. „Posádka musí vědět, odkud fouká vítr, protože se snaží startovat i přistávat proti němu. S ohledem na tlak se poté v letadlech nastavují výškoměry, jejichž informace se musí shodovat s údaji, které mají řídící," říká Lengál.

Hovory s řídícími jsou v angličtině, aby jim rozuměly posádky různých zemí. „Pilot ale vždy podle zvyku pozdraví řídící v jazyce země, do níž přilétá," uzavírá Lengál.

Autor: Markéta Chumchalová

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Ilustrační foto.

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Jižní Morava /TIP NA VÍKEND/ - Tři a půl tisíce porcí jídla, tři sta lahví šampaňského a třicet tisíc živých květin. Letošní Ples jako Brno přivítá přes šest set hostů v sobotu v osm hodin večer ve Fait Gallery v Brně. Program je podle slov organizátorů tento rok nejbohatší za posledních několik let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies