VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážkám v centru brání přehrada, tvrdí vedoucí jedné z nejstarších meteostanic

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Nad střechou stavební fakulty ční spousta antén a kotoučů. Nahoře se točí větroměry. Každých patnáct minut jedna z nejstarších meteostanic v zemi vysílá Brňanům informace o slunečním záření, rychlosti větru či množství srážek. O tom, jak slouží pracoviště studentům i vědcům, vypráví další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

16.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 17.6.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Nad střechou stavební fakulty vyčnívá množství antén a kotoučů. Na jejím vrcholu se různě otáčejí větroměry. Každých patnáct minut jedna z nejstarších meteostanic v zemi vysílá Brňanům informace o slunečním záření, rychlosti větru či množství srážek.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Historie meteostanice sahá na počátek minulého století. „Za První republiky patřila k významným observatořím evropské meteorologické sítě. Po válce přešla na téměř padesát let pod správu Vojenské akademie a nevíme, jak ji využívali. Zpátky jsme ji převzali v roce 1994," hlásí vedoucí meteostanice Daniel Marton.

Stanice polohou na střeše oproti jiným pracovištím vybočuje. „Občas ovlivňují okolní zdi například směr srážek. Správně bychom měli být na travnatém povrchu na zemi," říká Marton. Přesto podle něj přístroje pracují po vzoru Českého hydrometeorologického ústavu.

Přesně před sedmi měsíci na stanici zaznamenali výzkumníci vichřici. „Nárazový vítr dosahoval maximální rychlosti přes devadesát kilometrů za hodinu," vypráví Marton. V roce 2005 zase uhodil do meteostanice blesk a poškodil ji.

Historie stanice
• Funguje od roku 1910
• 1918 se zařadila mezi skupinu4 profesionálních stanic. K těm patřila Milešovka, Praha-Karlov a Hurbanova.
• 1958 fakultu převzala Vojenská akademie.
• 1994 se vrátila do rukoustavební fakulty.
• v letech 2005 a 2015prošla opravami.

Meteorologický balkon na střeše fakulty obklopuje mnoho přístrojů a zapletených kabelů. Ty vedou do vysoké dřevěné skříňky s takzvaným dataloggerem, který měří hodnoty a posílá je do počítače k analýze. „Na vrcholu meteorologické budky jsou čidla na sluneční záření. Mapují intenzitu a sílu," popisuje Marton.

Na vrcholu stanice vyčnívá stožár na malém balkonu. Nazývá se anemometr a určuje rychlost a směr větru. Déšť zase sledují mladí meteorologové pomocí dvojice nálevkovitých srážkoměrů. „Brno je specifické tím, že má přehrada speciální mikroklima, které odklání srážky. Proto do centra často ani nedoputují," podotýká Marton.

Na fakultě od roku 1999 měří také koncentraci oxidu uhličitého ve vzduchu. „Máme o něm nejvíce dat v zemi, protože jej měříme nejdéle," uvedl Marton.

Naměřená data využívají hlavně studenti předmětu meteorologie a klimatologie, mezi nimi i studentka Kateřina Knoppová. Za bakalářskou práci, v níž mapovala vývoj klimatu pro okolní oblast, dostala letos v květnu ocenění v Mezinárodním kole studentské vědecké odborné činnosti. „Existuje několik scénářů vývoje klimatu závislých na možném budoucím vývoji společnosti. Pomocí mých postupů lze předpovídat, jaké v budoucnu přijdou srážky a teploty. Záleží, jakým směrem se společnost vydá," popsala.

Autor: Markéta Chumchalová

16.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies