VYBERTE SI REGION

Víc než století leží v prachu brněnských cest

Brno - Před více než sto lety se toulal ulicemi Brna Petr Bezruč. Poštovní úředník s tuberkulózou tehdy nosil po kapsách básně, které se později staly národním dědictvím. Dávný brněnský chodec se už toulá jinými cestami, v Brně však mohou lidé stále narazit na místa, na kterých možná spočinuly bardovy oči. Stačí, když sklopí hlavu.

15.5.2008
SDÍLEJ:

Nápis Gemeinde Brünn na poklopu kanálu.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Gemeinde Brünn. Desítky poklopů kanálů s tímto nápisem, který znamená obec Brno, míjejí kroky brněnských chodců už od dob císaře Františka Josefa. Staré poklopy jsou v centru Brna v České ulici i uprostřed aleje na Třídě kapitána Jaroše. Lidé, kteří se spíše dívají pod nohy nebo po ztracených bankovkách, než aby obdivovali tvary mraků, si jich možná už všimli. Jako například Zdeněk Suchánek.

„Jsou tady odjakživa. Byl by drahý špás to vyměnit. Bude to tady, dokud to nikdo neukradne. To je nezničitelné,“ říká pamětník druhé světové války, který alejí chodívá na procházku se psem. Poklopy s nápisem „Obec Brno“ vznikly společně s první brněnskou kanalizací. „Pocházejí z let 1890 až 1910. Byly tady umístěny za vlády císaře Františka Josefa I. a od té doby fungují. Poklopy kanálů se sice mění téměř výhradně jen kvůli krádežím, ale tyhle jsou skutečně vynikající kvality,“ říká mluvčí Brněnských vodáren a kanalizací Renata Hermanová.

Základy soustavné kanalizační sítě vznikly v Brně koncem devatenáctého století. „Po roce 1872, kdy byl zřízen pisárecký vodovod, se zvýšil odběr vody ve městě. Tím se také zvýšilo množství odpadních vod z domácností. Brno muselo udělat projekt městské kanalizace. Ta se začala stavět v roce knize Historie kanalizací z roku 2002. 1892,“ píše se v knize Historie kanalizací z roku 2002.

Právě v roce, kdy město dobudovalo vodovod v Pisárkách, vznikla v Brně i předchůdkyně Brněnských vodáren a kanalizací. Jmenovala se Brněnská vodovodní akciová společnost. „Nápis na kanálu ale spíš než označení této společnosti znamená prostě jen město Brno,“ myslí si mluvčí vodáren Renata Hermanová.

Autor: Barbora Fialová

15.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies