VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studentští konstruktéři formule: převodovku vyrobili na 3D tiskárně

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Zhruba pětadvacet tisíc hodin práce zabrala studentům výroba nového modelu formule. Od září do prosince studenští konstruktéři z Vysokého učení technického navrhovali jednotlivé díly vozu. Nyní po přednáškách formuli sestavují. V garáži v areálu fakulty strojního inženýrství tráví celé noci. Sami laminují kapotu a vylepšují aerodynamiku vozu. Na 3D tiskárně a obráběcím stroji vyrábí díly na míru. Studentskou dílnu představuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

14.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2016
SDÍLEJ:

Studentskou dílnu, kde probíhá výroba formule, představuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kovové regály zaplněné spreji, barvami a součástkami. Ve vzduchu je cítit pach chemikálií. Uprostřed dílny se rýsuje nový model formule s názvem Dragon 6. Nepracují na něm profesionální automechanici, ale studenti. „Je to něco mezi závodním autem a motokárou. Rám auta přišel z lakovny minulou středu. Teď zbývá model sestavit," vysvětluje vedoucí studentského týmu Tomáš Kolečář.

Loňský model auta měl 198 kilogramů. Konstruktéři odhadují, že ten letošní váží o dvacet kil míň. Zásluhu na tom má také výroba některých komponentů na 3D tiskárně. „Tiskli jsme na ní převodovku, části podvozku a turbodmychadla. Unikátem naší formule je palivová nádrž z uhlíkových vláken," přibližuje Kolečář.

Ultralehkou nádrž studenti vyrobili v laminovací místnosti. Tam vzniklo přes padesát dílů auta. Aerodynamické prvky a kapotu navrhuje například student Lukáš Gregor. „V dílně trávím všechen volný čas. Když je třeba, zůstávám tu třeba do čtyř hodin ráno," popisuje.

Motor sestavovali studenti o víkendu. Na první pohled vypadá jednoválcový přeplňovaný motor jako sériový. Unikátní je turbodmychadlo, které vyrobili v České republice, tiskli v čínské Šanghaji a montovali v rumunské Bukurešti. Loňský Dragon 5 zrychlil z nuly na sto kilometrů za méně než čtyři vteřiny. Dosahoval rychlosti přes 140 kilometrů v hodině.

Výkon i cenu letošního vozu konstruktéři zatím tají. Formuli představí dnes v šest hodin večer na brněnském výstavišti. V létě studenty čekají závody na okruhu v Německu, Itálii, Maďarsku a České republice. „Nejprve se na ně musíme kvalifikovat. Čeká nás vědomostní test. Do pěti minut musíme zvládnout patnáct technických otázek," ví Kolečář.

V soutěži Formula Student je ve stejné kategorii 530 týmů. Kvalifikuje se maximálně pětasedmdesát z nich. Pokud tým postoupí, čeká ho vytrvalostní závod na dvaadvacet kilometrů. Organizátoři hodnotí vzhled, konstrukci a cenu.

Poprvé studenti vyjedou s formulí v dubnu na brněnském výstavišti. Nyní trénují piloty. „Koukáme po nejlepších časech. Důležitá je i bezpečnost, při nehodě musí pilot kvůli hrozbě požáru vylézt do pěti vteřin," říká vedoucí týmu.

Autor: Dominika Vágnerová

14.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies