VYBERTE SI REGION

Studentští konstruktéři formule: převodovku vyrobili na 3D tiskárně

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Zhruba pětadvacet tisíc hodin práce zabrala studentům výroba nového modelu formule. Od září do prosince studenští konstruktéři z Vysokého učení technického navrhovali jednotlivé díly vozu. Nyní po přednáškách formuli sestavují. V garáži v areálu fakulty strojního inženýrství tráví celé noci. Sami laminují kapotu a vylepšují aerodynamiku vozu. Na 3D tiskárně a obráběcím stroji vyrábí díly na míru. Studentskou dílnu představuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.

14.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2016
SDÍLEJ:

Studentskou dílnu, kde probíhá výroba formule, představuje další díl seriálu Brněnského deníku Rovnost nazvaný Za zavřenými dveřmi, který ukazuje lidem běžně nepřístupná místa.Foto: DENÍK/Attila Racek

Kovové regály zaplněné spreji, barvami a součástkami. Ve vzduchu je cítit pach chemikálií. Uprostřed dílny se rýsuje nový model formule s názvem Dragon 6. Nepracují na něm profesionální automechanici, ale studenti. „Je to něco mezi závodním autem a motokárou. Rám auta přišel z lakovny minulou středu. Teď zbývá model sestavit," vysvětluje vedoucí studentského týmu Tomáš Kolečář.

Loňský model auta měl 198 kilogramů. Konstruktéři odhadují, že ten letošní váží o dvacet kil míň. Zásluhu na tom má také výroba některých komponentů na 3D tiskárně. „Tiskli jsme na ní převodovku, části podvozku a turbodmychadla. Unikátem naší formule je palivová nádrž z uhlíkových vláken," přibližuje Kolečář.

Ultralehkou nádrž studenti vyrobili v laminovací místnosti. Tam vzniklo přes padesát dílů auta. Aerodynamické prvky a kapotu navrhuje například student Lukáš Gregor. „V dílně trávím všechen volný čas. Když je třeba, zůstávám tu třeba do čtyř hodin ráno," popisuje.

Motor sestavovali studenti o víkendu. Na první pohled vypadá jednoválcový přeplňovaný motor jako sériový. Unikátní je turbodmychadlo, které vyrobili v České republice, tiskli v čínské Šanghaji a montovali v rumunské Bukurešti. Loňský Dragon 5 zrychlil z nuly na sto kilometrů za méně než čtyři vteřiny. Dosahoval rychlosti přes 140 kilometrů v hodině.

Výkon i cenu letošního vozu konstruktéři zatím tají. Formuli představí dnes v šest hodin večer na brněnském výstavišti. V létě studenty čekají závody na okruhu v Německu, Itálii, Maďarsku a České republice. „Nejprve se na ně musíme kvalifikovat. Čeká nás vědomostní test. Do pěti minut musíme zvládnout patnáct technických otázek," ví Kolečář.

V soutěži Formula Student je ve stejné kategorii 530 týmů. Kvalifikuje se maximálně pětasedmdesát z nich. Pokud tým postoupí, čeká ho vytrvalostní závod na dvaadvacet kilometrů. Organizátoři hodnotí vzhled, konstrukci a cenu.

Poprvé studenti vyjedou s formulí v dubnu na brněnském výstavišti. Nyní trénují piloty. „Koukáme po nejlepších časech. Důležitá je i bezpečnost, při nehodě musí pilot kvůli hrozbě požáru vylézt do pěti vteřin," říká vedoucí týmu.

Autor: Dominika Vágnerová

14.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies