VYBERTE SI REGION

Ústí tunelů připomíná katedrálu

Brno - Je pravé poledne a většina brněnských rodin klidně obědvá. Ne však ty, které žijí v ulici Dobrovského. Pod ní totiž dělníci razí budoucí Královopolské tunely a lidé se bojí následků stavby.

6.5.2008
SDÍLEJ:

O třicet metrů za jeden měsíc se posouvají dělníci, kteří razí Královopolské tunely pod zástavbou.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Celá ražba je ale podle stavařů tak důkladně propočtená, promyšlená a zajištěná, že žádné velké nebezpečí nehrozí. „Pokud nepočítáme se zemětřesením, tak si troufnu říct, že jsme připraveni na všechno. Jistotu, že se nic nestane, samozřejmě nikdy mít nemůžeme. Ale jsem si jistý, že jsme udělali pro bezpečnost obyvatel a jejich domů maximum,“ tvrdí ředitel výstavby Královopolských tunelů Vladimír Macík.

První tunel bude dlouhý dvanáct set a sedmatřicet metrů a povede pod ulicí Dobrovského. „Druhý královopolský tunel bude měřit o jedenadvacet metrů víc a povede souběžně s prvním, jen o sedmdesát metrů jižněji,“ popisuje parametry stavby Macík.

Tunely razí dělníci v jílu, který nemá daleko do obyčejného bláta. Proto se inženýři rozhodli použít speciální metodu, kdy je tunel při ražbě rozdělený do menších částí.

Pro běžného člověka je pohled na průčelí stavby něčím okouzlujícím. Tunelová roura je rozdělena do šesti dílů, které připomínají vstup do chrámu. Úžas z obrovského prostoru budí v člověku respekt. Strach však nemusí mít ani lidé uvnitř budoucího tunelu, ani nad ním. Vše je totiž zabezpečeno téměř na sto procent.

„Všechny stavby nad tunely pravidelně kontrolujeme, máme pod dohledem každou prasklinu. V nejrizikovější oblasti, kolem ulice Palackého, jsme připraveni na další mimořádná opatření. Zjednodušeně řečeno zde budeme zvedat stavby stejnou rychlostí, jako bude země pod nimi klesat. Tento postup nemá v České republice ani v Evropě obdoby,“ vysvětluje Macík.

První řidič projede tunely pravděpodobně v roce 2011, poslední dělník ji opustí v roce 2013. Navzdory několika měsícům zdržení by dělníci měli skončit včas. Pracují totiž nepřetržitě dnem i nocí. „Rychlost prací je v současnosti pětadvacet metrů plného profilu za měsíc, předpokládáme však dosažení výkonu až padesát metrů za měsíc v každém tunelu,“ dodává ředitel výstavby.

Autor: Barbora Kurcová

6.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies