VYBERTE SI REGION

Ústí tunelů připomíná katedrálu

Brno - Je pravé poledne a většina brněnských rodin klidně obědvá. Ne však ty, které žijí v ulici Dobrovského. Pod ní totiž dělníci razí budoucí Královopolské tunely a lidé se bojí následků stavby.

6.5.2008
SDÍLEJ:

O třicet metrů za jeden měsíc se posouvají dělníci, kteří razí Královopolské tunely pod zástavbou.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Celá ražba je ale podle stavařů tak důkladně propočtená, promyšlená a zajištěná, že žádné velké nebezpečí nehrozí. „Pokud nepočítáme se zemětřesením, tak si troufnu říct, že jsme připraveni na všechno. Jistotu, že se nic nestane, samozřejmě nikdy mít nemůžeme. Ale jsem si jistý, že jsme udělali pro bezpečnost obyvatel a jejich domů maximum,“ tvrdí ředitel výstavby Královopolských tunelů Vladimír Macík.

První tunel bude dlouhý dvanáct set a sedmatřicet metrů a povede pod ulicí Dobrovského. „Druhý královopolský tunel bude měřit o jedenadvacet metrů víc a povede souběžně s prvním, jen o sedmdesát metrů jižněji,“ popisuje parametry stavby Macík.

Tunely razí dělníci v jílu, který nemá daleko do obyčejného bláta. Proto se inženýři rozhodli použít speciální metodu, kdy je tunel při ražbě rozdělený do menších částí.

Pro běžného člověka je pohled na průčelí stavby něčím okouzlujícím. Tunelová roura je rozdělena do šesti dílů, které připomínají vstup do chrámu. Úžas z obrovského prostoru budí v člověku respekt. Strach však nemusí mít ani lidé uvnitř budoucího tunelu, ani nad ním. Vše je totiž zabezpečeno téměř na sto procent.

„Všechny stavby nad tunely pravidelně kontrolujeme, máme pod dohledem každou prasklinu. V nejrizikovější oblasti, kolem ulice Palackého, jsme připraveni na další mimořádná opatření. Zjednodušeně řečeno zde budeme zvedat stavby stejnou rychlostí, jako bude země pod nimi klesat. Tento postup nemá v České republice ani v Evropě obdoby,“ vysvětluje Macík.

První řidič projede tunely pravděpodobně v roce 2011, poslední dělník ji opustí v roce 2013. Navzdory několika měsícům zdržení by dělníci měli skončit včas. Pracují totiž nepřetržitě dnem i nocí. „Rychlost prací je v současnosti pětadvacet metrů plného profilu za měsíc, předpokládáme však dosažení výkonu až padesát metrů za měsíc v každém tunelu,“ dodává ředitel výstavby.

Autor: Barbora Kurcová

6.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté brněnské Komety vyhráli v 41. kole extraligy v Hradci Králové 4:3 po prodloužení.

Bojovat a makat. Kometa už se nastavuje na play-off mód, v Hradci se vyplatil

Socha Panny Marie Ořešínské.

Ořešínská madona putuje domácnostmi. Čeká na opravu zvoničky

Lidé zaznamenávají místa do čichové mapy Brna. Voní jim třeba pivovar

Brno /ANKETA/ – Mendlovo náměstí páchne, na Úvoze se kvůli smogu téměř nedá dýchat. Na přibližně dvě desítky podobně nelibě páchnoucích míst v brněnských ulicích už upozornili lidé na internetu. Díky takzvané čichové mapě, kterou na web minulý týden umístili její autoři.

Stříhají v něm lidi přes sto let. Nejstarší brněnské kadeřnictví zrekonstruují

Brno /FOTOGALERIE/ – Ženy i muži se chodí už více než století stříhat do kadeřnictví v Údolní ulici. Nejstarší brněnský salón majitel zrekonstruuje.

Židenický místostarosta Kunc byl podle inspekce hrubý na zaměstnance radnice

Brno - Hrubé jednání a vulgární projevy ze strany místostarosty Petra Kunce měli zažít zaměstnanci židenické radnice podle zprávy inspektorátu práce. „Někteří zaměstnanci pociťovali jednání místostarosty v rozporu s dobrými mravy," sdělila za inspekci Dagmar Berková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies