VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ústí tunelů připomíná katedrálu

Brno - Je pravé poledne a většina brněnských rodin klidně obědvá. Ne však ty, které žijí v ulici Dobrovského. Pod ní totiž dělníci razí budoucí Královopolské tunely a lidé se bojí následků stavby.

6.5.2008
SDÍLEJ:

O třicet metrů za jeden měsíc se posouvají dělníci, kteří razí Královopolské tunely pod zástavbou.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Celá ražba je ale podle stavařů tak důkladně propočtená, promyšlená a zajištěná, že žádné velké nebezpečí nehrozí. „Pokud nepočítáme se zemětřesením, tak si troufnu říct, že jsme připraveni na všechno. Jistotu, že se nic nestane, samozřejmě nikdy mít nemůžeme. Ale jsem si jistý, že jsme udělali pro bezpečnost obyvatel a jejich domů maximum,“ tvrdí ředitel výstavby Královopolských tunelů Vladimír Macík.

První tunel bude dlouhý dvanáct set a sedmatřicet metrů a povede pod ulicí Dobrovského. „Druhý královopolský tunel bude měřit o jedenadvacet metrů víc a povede souběžně s prvním, jen o sedmdesát metrů jižněji,“ popisuje parametry stavby Macík.

Tunely razí dělníci v jílu, který nemá daleko do obyčejného bláta. Proto se inženýři rozhodli použít speciální metodu, kdy je tunel při ražbě rozdělený do menších částí.

Pro běžného člověka je pohled na průčelí stavby něčím okouzlujícím. Tunelová roura je rozdělena do šesti dílů, které připomínají vstup do chrámu. Úžas z obrovského prostoru budí v člověku respekt. Strach však nemusí mít ani lidé uvnitř budoucího tunelu, ani nad ním. Vše je totiž zabezpečeno téměř na sto procent.

„Všechny stavby nad tunely pravidelně kontrolujeme, máme pod dohledem každou prasklinu. V nejrizikovější oblasti, kolem ulice Palackého, jsme připraveni na další mimořádná opatření. Zjednodušeně řečeno zde budeme zvedat stavby stejnou rychlostí, jako bude země pod nimi klesat. Tento postup nemá v České republice ani v Evropě obdoby,“ vysvětluje Macík.

První řidič projede tunely pravděpodobně v roce 2011, poslední dělník ji opustí v roce 2013. Navzdory několika měsícům zdržení by dělníci měli skončit včas. Pracují totiž nepřetržitě dnem i nocí. „Rychlost prací je v současnosti pětadvacet metrů plného profilu za měsíc, předpokládáme však dosažení výkonu až padesát metrů za měsíc v každém tunelu,“ dodává ředitel výstavby.

Autor: Barbora Kurcová

6.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies