VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ústí tunelů připomíná katedrálu

Brno - Je pravé poledne a většina brněnských rodin klidně obědvá. Ne však ty, které žijí v ulici Dobrovského. Pod ní totiž dělníci razí budoucí Královopolské tunely a lidé se bojí následků stavby.

6.5.2008
SDÍLEJ:

O třicet metrů za jeden měsíc se posouvají dělníci, kteří razí Královopolské tunely pod zástavbou.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Celá ražba je ale podle stavařů tak důkladně propočtená, promyšlená a zajištěná, že žádné velké nebezpečí nehrozí. „Pokud nepočítáme se zemětřesením, tak si troufnu říct, že jsme připraveni na všechno. Jistotu, že se nic nestane, samozřejmě nikdy mít nemůžeme. Ale jsem si jistý, že jsme udělali pro bezpečnost obyvatel a jejich domů maximum,“ tvrdí ředitel výstavby Královopolských tunelů Vladimír Macík.

První tunel bude dlouhý dvanáct set a sedmatřicet metrů a povede pod ulicí Dobrovského. „Druhý královopolský tunel bude měřit o jedenadvacet metrů víc a povede souběžně s prvním, jen o sedmdesát metrů jižněji,“ popisuje parametry stavby Macík.

Tunely razí dělníci v jílu, který nemá daleko do obyčejného bláta. Proto se inženýři rozhodli použít speciální metodu, kdy je tunel při ražbě rozdělený do menších částí.

Pro běžného člověka je pohled na průčelí stavby něčím okouzlujícím. Tunelová roura je rozdělena do šesti dílů, které připomínají vstup do chrámu. Úžas z obrovského prostoru budí v člověku respekt. Strach však nemusí mít ani lidé uvnitř budoucího tunelu, ani nad ním. Vše je totiž zabezpečeno téměř na sto procent.

„Všechny stavby nad tunely pravidelně kontrolujeme, máme pod dohledem každou prasklinu. V nejrizikovější oblasti, kolem ulice Palackého, jsme připraveni na další mimořádná opatření. Zjednodušeně řečeno zde budeme zvedat stavby stejnou rychlostí, jako bude země pod nimi klesat. Tento postup nemá v České republice ani v Evropě obdoby,“ vysvětluje Macík.

První řidič projede tunely pravděpodobně v roce 2011, poslední dělník ji opustí v roce 2013. Navzdory několika měsícům zdržení by dělníci měli skončit včas. Pracují totiž nepřetržitě dnem i nocí. „Rychlost prací je v současnosti pětadvacet metrů plného profilu za měsíc, předpokládáme však dosažení výkonu až padesát metrů za měsíc v každém tunelu,“ dodává ředitel výstavby.

Autor: Barbora Kurcová

6.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Držitelé Řádu Bílého lva se sešli v brněnské Scale. Veteráni vzpomínali na léta v odboji.
15

OBRAZEM: Legendy českého odboje vzpomínaly na válečná léta. Ve Scale

Ilustrační foto

Vlak srazil muže mezi Kuřimí a Tišnovem. Na místě zemřel

Měsíc opravenou zastávku na Obilním trhu někdo počmáral

Brno – Na památkově chráněnou zastávku na Obilním trhu, jejíž opravu ani ne před měsícem dokončilo vedení Brna-středu, ve čtvrtek někdo popsal graffiti.

Woody Allen, bratři Coenové. Letní kino nabídne přes šedesát filmů, začne Kouřem

Brno - Koncert tria Swio zahájí v pátek 23. června třetí ročník letního kina na nádvoří radnice Brna-středu. Hudebníci rozezní struny v osm hodin večer.

AKTUALIZOVÁNO

Nezletilé na útěku ubytovávali za prostituci. Soud je poslal na 8 let do vězení

Brno - Ubytování za to, že budou poskytovat sexuální služby a vydělané peníze odevzdávat, podle soudu nabídla dvojice z Brna třem nezletilým dívkám. Obžalované Martu Kurkovou a Jiřího Dirdu ve čtvrtek odsoudil Krajský soud v Brně k osmi letům vězení nepodmíněně ve věznici s ostrahou.

AKTUALIZOVÁNO

Mohou zachránit život. Nová SOS tlačítka přivolají pomoc díky GPS navigaci

Brno /FOTO/ – Malé tlačítko může zachraňovat životy. Tísňové volání pomocí nových SOS tlačítek, o kterém už dřív informoval Brněnský deník Rovnost, se mezi Brňany rozšíří od prvního července. Představilo ho město Brno ve spolupráci s organizací Centrum sociálních služeb a městskou policií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies