VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapitáni v zimě? Stěhují se do depa a natírají

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Tři kapitáni zvedají s pomocí strojů na souš loď jménem Utrecht. Třiasedmdesát tun těžký kolos trvá vytáhnout asi dvacet minut. K vytažení lodí slouží pracovníkům speciální výtah, kovová konstrukce, do které se plavidlo vsune bokem, když ještě plave na vodě. Z ní trčí dva kůly, kterými dva pracovníci hlídají, aby byla loď správně nakloněná. Třetí drží kormidlo.

2.11.2016 AKTUALIZOVÁNO 3.11.2016
SDÍLEJ:

Právě přípravě lodí z Brněnské přehrady na zimu je věnovaný díl seriálu Za zavřenými dveřmi.Foto: DENÍK/Hana Drahokoupilová

Konstrukce je ocelovými lany připevněna k navijáku, který plavidlo táhne na souš. Ten obsluhuje další z kapitánů. Když se loď dostane nad vodní hladinu, vypadá daleko větší. Zato lodní šroub, který ji pohání se zdá velice malý, měří jen něco přes metr.

Plavidlo je pak potřeba připravit na přemístění do doku a důkladně omýt vysokotlakým čističem. To trvá několik hodin. Právě o zimním stanovišti brněnských lodí je další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

Lodě v Brně∙do doků se vejdou pouze tři lodě
∙každá váží třiasedmdesát tun
∙baterie, která loď pohání, váží jedenáct a půl tuny
∙na přehradě pracuje přes zimu deset lidí pět kapitánů, tři údržbáři, ekonomka a vedoucí lodní dopravy
∙přes léto jim pomáhá třicet až čtyřicet lodníků

Kapitáni si postupně oblékají pláštěnku, aby se při čištění vystřídali. Někteří plní další úkoly, které je nutné před zazimováním lodi udělat, jako odstranění vlajek a ozdob z přídi nebo vynesení toalet. Ostatní jen sedí, klábosí s kolegy a čekají, až na ně přijde řada. Na přípravu lodi mají kapitáni celý den. „Když vytahujeme jen jednu loď, tak se nemusíme nijak hnát, pokud je ale potřeba vytáhnout na souš dvě lodě najednou, musíme prodloužit pracovní dobu a místo do tří pracujeme třeba do pěti," řekl Gabriel Kovács, který řídí lodě na Brněnské přehradě už čtyřiatřicet let.

Když je loď omytá od řas a je připravená na přesunutí, odvezou ji zaměstnanci po kolejích dovnitř do haly. „Tady zůstane od října do půlky dubna, než ji vrátíme zpátky na hladinu a na přehradě začne nová sezóna," vysvětlil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Pět kapitánů a tři údržbáři se o lodě starají celou zimu. „Natíráme je, kontrolujeme všechny řídicí systémy a hnací pohon, vyměňujeme palivo, děláme vnitřní údržbu a další spoustu důležitých věcí, aby byla loď perfektně připravená vyplout," shrnul Ecler. Důležitou částí, která zajišťuje pohon a napájení lodí, je baterie umístěná v zadní části plavidla. Váží jedenáct a půl tuny.

Jelikož se do doku nevejdou všechny lodě, dělají zaměstnanci důkladnější údržbu na těch, které jsou uvnitř. „Lodě střídáme, takže jeden rok stojí venku ty, které byly minulý rok schované. Kompletní údržbu ale děláme na všech každý rok. Rozdíl je jen v nátěru," upřesní vedoucí lodní dopravy.

Na Brněnské přehradě se plaví šest lodí. Brno, Lipsko, Vídeň, Utrecht, Stuttgart a Dallas. „Kromě stejnojmenné lodi jsou jejich názvy vybrány podle partnerských měst města Brna," vysvětlil Ecler. Nejstarší z nich, pojmenovaná po městě Brně, byla vyrobená v roce 1948. Ostatní vypluly na Brněnskou přehradu mezi roky 2010 a 2012.

HANA DRAHOKOUPILOVÁ

Autor: Redakce

2.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Básník Ivan Blatný.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Jak reklamovat koupený dům či byt

Sexuálně se uspokojoval u Brněnské přehrady. Při onanování ho viděly i děti

Brno – Kvůli sexuálnímu uspokojování na veřejnosti vyjížděla v pátek odpoledne hlídka brněnských strážníků. Na pláži u Brněnské přehrady onanoval čtyřiatřicetiletý cizinec.

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

Znojemsko /FOTOGALERIE/ - U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU, INFOGRAFIKA/ - Koho by nelákalo chodit po vodě? I na jižní Moravě si zájemci mohou aspoň vzdáleně vyzkoušet, jaké to je. Na čtyřech místech v regionu lze otestovat aquazorbing, tedy pohyb v nafouknuté plastové kouli na hladině. Věnuje se mu sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení