Konstrukce je ocelovými lany připevněna k navijáku, který plavidlo táhne na souš. Ten obsluhuje další z kapitánů. Když se loď dostane nad vodní hladinu, vypadá daleko větší. Zato lodní šroub, který ji pohání se zdá velice malý, měří jen něco přes metr.

Plavidlo je pak potřeba připravit na přemístění do doku a důkladně omýt vysokotlakým čističem. To trvá několik hodin. Právě o zimním stanovišti brněnských lodí je další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

Lodě v Brně∙do doků se vejdou pouze tři lodě
∙každá váží třiasedmdesát tun
∙baterie, která loď pohání, váží jedenáct a půl tuny
∙na přehradě pracuje přes zimu deset lidí pět kapitánů, tři údržbáři, ekonomka a vedoucí lodní dopravy
∙přes léto jim pomáhá třicet až čtyřicet lodníků

Kapitáni si postupně oblékají pláštěnku, aby se při čištění vystřídali. Někteří plní další úkoly, které je nutné před zazimováním lodi udělat, jako odstranění vlajek a ozdob z přídi nebo vynesení toalet. Ostatní jen sedí, klábosí s kolegy a čekají, až na ně přijde řada. Na přípravu lodi mají kapitáni celý den. „Když vytahujeme jen jednu loď, tak se nemusíme nijak hnát, pokud je ale potřeba vytáhnout na souš dvě lodě najednou, musíme prodloužit pracovní dobu a místo do tří pracujeme třeba do pěti," řekl Gabriel Kovács, který řídí lodě na Brněnské přehradě už čtyřiatřicet let.

Když je loď omytá od řas a je připravená na přesunutí, odvezou ji zaměstnanci po kolejích dovnitř do haly. „Tady zůstane od října do půlky dubna, než ji vrátíme zpátky na hladinu a na přehradě začne nová sezóna," vysvětlil vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Pět kapitánů a tři údržbáři se o lodě starají celou zimu. „Natíráme je, kontrolujeme všechny řídicí systémy a hnací pohon, vyměňujeme palivo, děláme vnitřní údržbu a další spoustu důležitých věcí, aby byla loď perfektně připravená vyplout," shrnul Ecler. Důležitou částí, která zajišťuje pohon a napájení lodí, je baterie umístěná v zadní části plavidla. Váží jedenáct a půl tuny.

Jelikož se do doku nevejdou všechny lodě, dělají zaměstnanci důkladnější údržbu na těch, které jsou uvnitř. „Lodě střídáme, takže jeden rok stojí venku ty, které byly minulý rok schované. Kompletní údržbu ale děláme na všech každý rok. Rozdíl je jen v nátěru," upřesní vedoucí lodní dopravy.

Na Brněnské přehradě se plaví šest lodí. Brno, Lipsko, Vídeň, Utrecht, Stuttgart a Dallas. „Kromě stejnojmenné lodi jsou jejich názvy vybrány podle partnerských měst města Brna," vysvětlil Ecler. Nejstarší z nich, pojmenovaná po městě Brně, byla vyrobená v roce 1948. Ostatní vypluly na Brněnskou přehradu mezi roky 2010 a 2012.

HANA DRAHOKOUPILOVÁ