VYBERTE SI REGION

Ve štole skladovaly brněnské vodárny chlor

Brno /FOTOGALERIE/ - Kdy a proč vznikla chodba pod Wilsonovým lesem, je opředeno tajemstvím. Stavba měla „utajovaný charakter“.

21.1.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
TAJEMNÁ ŠTOLA. Kovová vrata skrývala sklad chloru, nyní je za nimi soukromá dílna. Stáří štoly je však nejasné.

TAJEMNÁ ŠTOLA. Kovová vrata skrývala sklad chloru, nyní je za nimi soukromá dílna. Stáří štoly je však nejasné.Foto: DENÍK/Attila Racek

Pod úzkými schody, které v Pisárkách vedle tramvajových kolejí stoupají do Wilsonova lesa, ukrývají kovová vrata štolu ve tvaru písmene L. Štolu spravují brněnské vodárny, o jejím původu však archivy mlčí.

Kovových vrat, pomalovaných sprejery, si lidé všimnou nejlépe z tramvaje jedoucí ze zastávky Pisárky směrem k přehradě. „Chodba za vraty dříve vodárnám sloužila jako skladiště chloru,“ uvedl ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Miroslav Nováček.

V chodbě kvůli tomu vedly koleje, po kterých se lahve s chemikálií vyvážely až před vrata. Nedávná rekonstrukce pisárecké křižovatky se však dotkla i plácku před štolou, a pozůstatky po kolejích před vraty tak zmizely kvůli nové dlažbě.

Ve štole pod Wilsonovým lesem se chlor přestal skladovat před více než dvaceti lety. „Už se totiž tak masivně nevyužíval, a navíc se změnily technické normy, takže štola pod kopcem přestala vyhovovat,“ vysvětlil Nováček. Vodárny proto postavily nový sklad přímo ve svém hlavním areálu a přemýšlely, co s nepotřebnou štolou. Nakonec ji pronajaly pro soukromé využití.

Dnes má klíče od kovových vrat Roman Fadrhonc, který ve vodárnách pracuje. „Prostory po bývalém skladu si pronajímám jako dílnu. A přede mnou si ji od vodáren pronajímal můj otec, takže jsem ji tak trochu zdědil,“ říká s úsměvem Fadrhonc.

O stáří štoly však neví nic bližšího. „Těžko říct, kdy ji postavili, nikdy jsem o jejím stáří nic neslyšel. Snad jen to, že všechno bylo vždycky tajné, takže neexistuje moc dobových dokumentů,“ domnívá se současný uživatel prostor.

Souhlasí s ním i ředitel vodáren. „Po osudu skladu na chlor jsem poměrně usilovně pátral, ale ani v našem archivu se mi nic nepodařilo najít. Vypadá to, že stavba měla kdysi utajovaný charakter a pak se zkrátka hodila na uskladnění chloru,“ zhodnotil Nováček.

Podle něj však štola stála na místě ještě předtím, než se pod Wilsonovým lesem začala v roce 1976 stavět tramvajová trať z Pisárek do Komína. O původu štoly nemá podrobnější informace ani znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. „Štola nemá stejný původ jako například kryty pod Kraví horou nebo Petrovem. Ale nic bližšího o jejím původu se mi zjistit nepodařilo,“ sdělil Svoboda.

Původ štoly tedy zůstává zahalen tajemstvím. A nekonkrétní obrysy má i její budoucnost, protože blízké okolí v budoucnu ovlivní stavba části velkého městského okruhu. Ten naváže na mimoúrovňovou křižovatku Hlinky–Bauerova. Vchod do chodby je totiž jen pár metrů od místa, kde se nová víceproudová silnice zužuje do dvou pruhů, a kterému někteří řidiči přezdívají „nejluxusnější trychtýř v Brně“.

Autor: Zuzana Taušová

21.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies