Smějí se z billboardů i inzerátů, varují před konkurenty, slibují, zesměšňují soupeře. Politická kampaň před květnovými parlamentními volbami začala i na jižní Moravě. Lídři krajských kandidátek zdůrazňují, že se s lidmi chtějí především setkávat na mítincích, ale velkým billboardům se nebrání. Podle politologa brněnské Masarykovy univerzity Lubomíra Kopečka je to pochopitelné. „Žádnou z částí kampaně nemohou strany vynechat. Musí o sobě dávat vědět všemi dostupnými prostředky,“ uvedl Kopeček.
Podle něj je letos hodně poznat, které strany mají na kampaň peníze, a které ne. Zatímco sociální demokracie obsadila ve městě stovky billboardů, o zelených nebo lidovcích zatím není slyšet. Volební rozpočet zelených není podle jejich krajské jedničky Jany Drápalové nijak závratný. „Na jižní Moravě utratíme do milionu korun. Nebereme totiž peníze od tajemných sponzorů a polostátních firem,“ zdůraznila.
Lídr lidovců Stanislav Juránek tvrdí, že jeho strana nedostatkem peněz netrpí. „Na kampaň v kraji jsme odsouhlasili tři miliony korun. Chceme jejím prostřednictvím zdůraznit reálnost našeho programu, která se ukázala během naší osmileté vlády na jižní Moravě,“ uvedl bývalý hejtman. Podle politologa vstoupili do předvolebního boje nejlépe ze všech sociální demokraté. „Podařilo se jim heslovitě zkrátit body svého programu. Vrátíme první tři dny nemocenské, je velmi dobře prodejné,“ myslí si politolog.
První muž krajské kandidátky sociálních demokratů Bohuslav Sobotka upozornil, že celostátní kampaň jeho strany bude odlišná od krajské. Na nejvyšší úrovni se chce jeho partaj zaměřit na kritiku občanských demokratů, jižní Moravu má ovládnout především trpělivé vysvětlování volebního programu. „Povedeme tady pozitivní kampaň,“ podotkl Sobotka s tím, že propagace v kraji bude stát několik milionů korun. Kolik přesně odmítl upřesnit. Mnohem hůře hodnotí politolog Kopeček kampaň Občanské demokratické strany. „Je nevýrazná a za socialisty zaostává. Straně ale škodí hlavně to, že spíše než na volby se teď musí zaměřit na své vlastní problémy,“ uvedl Kopeček.
Podle brněnské specialistky na politický marketing Anny Matuškové navíc občanští demokraté musejí stále dohánět sociální demokraty i v takzvané negativní kampani. „Sociální demokracie si už dlouho platí inzeráty, v nichž na občanské demokraty útočí. Vyprovokovali je k tomu, že se brání podobným způsobem,“ řekla Matoušková.
Jihomoravský lídr občanských demokratů Václav Mencl rázně odmítá informace, že strana ztrácí dech. „Na kampaň jsme dobře připraveni. Budeme lidem především vysvětlovat svůj program při osobních setkáních. Na kolo se sice nechystám, ale na seriál mítinků ano,“ řekl Mencl s tím, že krajská kampaň bude stát asi pět milionů korun. Odborníci dobře hodnotí také kampaň Věcí veřejných. „Dělají to dobře jak v klasických mediích, tak na internetu. Straně pomáhá hlavně mediálně známý předseda Radek John,“ myslí si Matušková.
Podle krajského lídra strany Josefa Dobeše chystají Věci veřejné také kontaktní kampaň. „Chceme se představit voličům, část z nich nás ještě nezná,“ řekl Dobeš. Podobnou strategii volí i TOP 09. „Sázíme na osobní setkání podpořené prezentací třeba na Facebooku,“ uvedla jednička kandidátky Anna Putnová. Její strana hodlá na kampani šetřit a utratit jen statisíce.
Především setkávání s lidmi chystá také komunistická poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová. „Chceme mluvit s lidmi. Nedávno jsem tak absolvovala setkání například se zástupci sportovních klubů,“ řekla žena, která stojí v čele komunistické kandidátky. Náklady kampaně zatím nedokázala odhadnout.
ROZHOVOR – Předvolební kampaně se na jižní Moravě teprve rozjíždějí. Alespoň podle brněnské specialistky na politický marketing Anny Matuškové. „Do voleb zbývá sedm týdnů a až v těch posledních čtyřech začne horká část boje,“ říká.
Je možné kampaně hodnotit už teď, když ještě pořádně nezačaly?
V případě některých stran určitě začaly. Sociální demokraté rozjeli masivní kampaň v několika rovinách. Zaměřují se na negativní vymezení vůči občanským demokratům a TOP 09, ale ukazují i svoji pozitivní tvář. TOP 09 má podle mě dobrou kampaň. Například se mladé lidi snaží zaujmout netradičními stránkami www.skarlem.cz. Věci veřejné jsou také šikovné. Především na internetu a v médiích. Ostatní se zatím moc výrazně neprojevili.
Změnila se forma oslovování voličů?
Nijak radikálně. Strany jsou ale důslednější ve využívání internetu a sociálních sítí. Ty jsou však dostupné jen omezenému počtu voličů.
Převládá spíše agresivní negativní kampaň, nebo pozitivní?
Všechny strany bojují na obou úrovních. Ale ta negativní je více vidět. Útočí hlavně sociální demokraté. Občanští se nechali vtlačit do situace, kdy reagují podobně. Pozitivní reklamu očekávám od TOP 09 a lidovců.
Co působí na voliče lépe?
U agresivních prohlášení mají lidé často dojem, že jsou pravdivá, aniž by si je ověřili. Strany jsou ale vždy v nebezpečí, že výroky proti konkurentům přeženou.
Je kampaň na jižní Moravě něčím odlišná od zbytku republiky?
Určitě se objeví regionální témata. Především lídři ukáží na svoje propojení s krajem. Velký důraz na jižní Moravu v minulosti kladli zelení, měli tu i volební štáb. Uvidíme, s čím přijdou letos.
Mělo vliv na kampaň odložení voleb z října na květen?
Strany přišly o peníze na propagaci. Některým odklad politicky ublížil, jiným prospěl. Například zelení se stačili postavit na nohy.
Změna pomohla VV, ublížila ODS
Když loni v září Ústavní soud zrušil podzimní termín voleb, byl to pro mnohé strany šok. Se svými předvolebními kampaněmi byly v polovině a chystaly se na rozhodující střetnutí. Místo toho je musely přerušit. S nucenou pauzou se partaje vyrovnaly různě.
Přesunutí voleb na květen ublížilo podle politologa Lubomíra Kopečka nejvíce Občanské demokratické straně. „V létě měla poměrně dobře rozjetou kampaň. Teď se jí evidentně nedaří chytit druhý dech. Navíc jí ubírají hlasy Věci veřejné a TOP 09,“ řekl Kopeček.
Lídr občanských demokratů na jižní Moravě Václav Mencl s ním však nesouhlasí. „Pro nás není termín voleb rozhodující. Hůř utrpěla celá Česká republika, která potřebovala v době krize silnou vládu,“ zdůraznil Mencl. Dodal, že odsunutí voleb nemělo velký vliv ani na kasu jeho strany. „Výrobu propagačních materiálů jsme na podzim přerušili ještě před jejich tiskem,“ uvedl Mencl.
Stejně se zachovali i komunisté. „Kampaň jsme přerušili ještě před tím, než začala její ostrá část,“ řekla jihomoravská jednička na kandidátce Zuzka Bebarová-Rujbrová. Posunutí voleb výrazně pomohlo straně Věci veřejné. „Na podzim nevypadali jako partaj, která může uspět, nyní mají nakročeno do parlamentu,“ řekl Kopeček. Pozitivní dopad odložení voleb na svoji stranu potvrdil i její jihomoravský lídr Josef Dobeš. „Bylo to pro nás výhodné, získali jsme čas na propagaci strany mezi lidmi,“ řekl Dobeš.
Spokojený byl i šéf jihomoravských lidovců Stanislav Juránek. „Díky posunu voleb můžeme navštívit více měst a obcí v našem kraji a setkávat se s voliči,“ řekl Juránek. Naopak jednička TOP 09 Anna Putnová tvrdí, že její straně posun termínu kampaň zkomplikoval. „Měli jsme ji rozplánovanou a načasovanou do října. Museli jsme nejen měnit termíny, ale i sezonní akce a v podstatě začít znovu. Navíc jsme ztratili peníze za vytištěné letáky s podzimním programem,“ uvedla Putnová.
Bohuslav Sobotka
ČSSD
Důležité jsou předvolební mítinky, dají nám zpětnou vazbu. Krajskou kampaň vedeme pozitivně, chceme vysvětlit náš program, přičemž se soustředíme na vznik nových pracovních míst a nápravu chyb ve zdravotnictví, daních a sociální politice.
Anna Putnová
TOP 09
Rozhodně nepovedeme konfrontační kampaň. Česká společnost potřebuje rozumnou politiku, která dává naději pro budoucnost. Proto přinášíme témata, která zajistí ekonomickou stabilitu země. Neplýtvat, hospodařit a zjednodušit státní aparát.
Stanislav Juránek
KDU–ČSL
Naší nejsilnější zbraní je navázání na práci, kterou jsme za osm let odvedli v Jihomoravském kraji. To je zejména reálné snížení nezaměstnanosti díky budování letiště a také transparentní přidělování veřejných zakázek.
Zuzka Bebarová-Rujbrová
KSČM
Naše předvolební kampaň na jižní Moravě určitě nebude o hercích a zpěvácích, kteří dělají zábavu na náměstích. My se chceme především setkávat s lidmi a seznamovat je s programem. Chceme navštívit i ty nejmenší obce.
Josef Dobeš
Věci veřejné
Povedeme především kontaktní kampaň. S lidmi se budeme setkávat a seznamovat je s naší stranou. Totéž chceme dělat v inzertních článcích. Silnou zbraní v kampani je podpora rodin s dětmi a reforma školství.
Jana Drápalová
Strana zelených
Naší nejsilnější zbraní je to, že si naši kandidáti prokazatelně nepletou politiku s byznysem. Zvláštní důraz budeme klást na zachování kvality regionální veřejné dopravy na jižní Moravě včetně zachování brněnského vlakového nádraží v centru.
Václav Mencl
ODS
Budeme vysvětlovat svůj program. Ten totiž na billboardy nedostaneme, proto se chceme osobně setkávat s lidmi. Plánujeme třeba mladým umožnit nejlepší vzdělání, podporovat podnikání, vznik pracovních míst.
(najdete vždy každé pondělí v Brněnském deníku Rovnost)
1) Srovnání kampaní a změna termínu voleb (5. dubna)
2) Malé a nové strany za poslední půlrok (pondělí 12. dubna)
3) Změny na kandidátkách (pondělí 19. dubna)
4) Kuriozity a statistiky kandidátek (pondělí 26. dubna)
5) Doprava v kraji a Evropské dotace (pondělí 3. května)
6) Jihomoravská specifika a problémy (pondělí 10. května)
7) Test znalostí jihomoravských lídrů (pondělí 17. května)
8) Velká anketa k volebnímu systému (pondělí 24. května)
PETR JEŘÁBEK
GABRIELA PERINGEROVÁ