VYBERTE SI REGION

Výtvarník Sedláček skryl Brno do ilustrací Havrana

Brno /VÝJIMEČNÍ SOUSEDÉ/ - Pro malíře a právníka Stanislava Sedláčka jsou hlavním motivem Brno a okolí. Lidé se ho často ptají, jak se dá umění a právo propojit.

11.3.2013
SDÍLEJ:

Brněnský malíř a právník Stanislav Sedláček.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Život je příliš krátký a člověk má po sobě zanechat nějakou stopu. Raději vytvořím něco pozitivního, než něco zničím. S takovým postojem přistupuje k tvorbě brněnský výtvarník Stanislav Sedláček. Jeho hlavním motivem jsou Brno a Brněnsko. Ztvárňuje skrytá zákoutí i dominanty města. Stihl zachytit třeba Dům U Sedmi švábů, ještě než jej zbourali. Jeho malby dostaly jako dar významné návštěvy Brna i kraje. Například papež nebo princ Charles. Ilustruje sbírky básní i knihy brněnských historiků. Sedláčkově práci je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Výjimeční sousedé.

Vystudoval práva, i když jeho otec chtěl, aby se stal lékařem. Teď vyučuje na brněnské právnické fakultě správní právo. „Studenti i kolegové většinou nevědí, že ještě k tomu maluji. Nechci na sebe moc upozorňovat," vysvětluje Sedláček.

Lidé se ho ale často ptají, jak je možné právo a výtvarné umění skloubit. „Je pravda, že jde o dvě naprosto odlišné disciplíny. Pokaždé o jinou duševní námahu. A když pozoruji stav nynějšího českého práva, které je čím dál složitější, tak k obrazům utíkám čím dál raději. Na druhou stranu existuje mnoho právníků či lékařů, kteří se věnují umění. I Franz Kafka vystudoval práva. S jeho velikostí se však nechci vůbec srovnávat," říká malíř.

Pro výtvarné umění ho na brněnském Gymnáziu Slovanské náměstí nadchl akademický malíř Antonín Smažil. „Jeho kabinet nebyl kabinet učitele kreslení, ale skutečný ateliér. Od této chvíle jsem začal malovat intenzivněji," vzpomíná Sedláček.

Zůstal samouk. „V mládí jsem nenašel odvahu přihlásit se na výtvarnou školu. Teď už jsem v technice nabyl potřebné jistoty. Přesto se mám stále co učit. Určitá míra pochybnosti je zdravá, ať dělá člověk cokoliv. Jakmile přestane úplně pochybovat, je to cesta do záhuby," myslí si výtvarník.

Kromě olejové a akvarelové malby se zajímá také o práci s tuší. „Vždy pro mne byli velkou inspirací impresionisté. Z českých umělců mě nejvíc ovlivnil Antonín Slavíček. Z mých obrazů to je nejspíš patrné," poznamenává malíř.

Dodává, že maluje většinou v ateliéru. V plenéru si pořídí jen skicu nebo fotografii, podle níž potom pracuje. „Nedovedu si představit, že za denního provozu rozbalím stojan na Zelném trhu nebo na náměstí Svobody a budu v klidu malovat. Koneckonců po vynálezu fotografie ji jako pomůcku používal i Paul Cézanne a mnozí další," podotýká Sedláček.

Zpočátku ho fascinovala krajina Českomoravské vrchoviny. Pak se na jeho obrazech začaly objevovat hlavně výjevy z Brna a Brněnska. „Nejsem žádný brněnský nacionalista, ale jako rodák mám své město rád. Vrylo se mi pod kůži. A tak chci svou prací přispět k jeho rozvoji a dobrému jménu. To je jeden z hlavních důvodů mého malování ," říká výtvarník.

Díky Stanislavu Sedláčkovi se vrátil předloni na brněnský Petrov restaurovaný obraz svatého Jana Nepomuckého.
Díky Stanislavu Sedláčkovi se vrátil předloni na brněnský Petrov restaurovaný obraz svatého Jana Nepomuckého. FOTO: DENÍK/Drahomír Stulír

Hodně rád se malířsky vrací například do brněnské Biskupské nebo Petrské ulice u katedrály svatého Petra a Pavla. Opakovaně ztvárňuje rovněž Tišnov na Brněnsku, kam v minulosti pravidelně jezdíval na návštěvy k prarodičům.

Jeho díla mockrát využily město a kraj jako dar pro významné zahraniční návštěvy. Sedláčkův obraz si odvezli kromě jiných například Madeleine Albrightová, papež Benedikt XVI., princ Charles, bývalý newyorský starosta Rudy Giuliani či bývalý slovenský prezident Rudolf Schuster. Zpracoval také sérii akvarelů Brna pro summit evropských prezidentů, který se v Brně uskutečnil v roce 2007.

Inspirací pro Sedláčkovu tvorbu je i poezie. Ilustroval brněnské vydání slavného Havrana od Edgara Allana Poea. „Dokonce i do ilustrací této básně jsem nenápadně zakomponoval scenerii Brna," upozorňuje Sedláček.

Dodává, že ho velmi oslovují brněnští básníci. Proto loni přispěl svými malbami i do vydání výběru básní Oldřicha Mikuláška s názvem Krásné jho. „S podporou města a brněnského nakladatelství Ryšavý vznikla limitovaná stokusová edice s originálními ex libris. Sbírka básní stojí tisíc korun a peníze z jejího prodeje jsou věnované Léčebně dlouhodobě nemocných Nemocnice Milosrdných bratří, stejně jako u Havrana," informuje výtvarník.

Moc rád vzpomíná na spolupráci s brněnskou historičkou Milenou Flodrovou. Svými akvarely doprovodil její knihu o názvech brněnských ulic. „Sedli jsme si nad jejím textem. Já vytvořil sérii obrazů. Pak jsme diskutovali, do které části knihy se která malba hodí. Bylo to nesmírně obohacující. Je to velice laskavý člověk, který zná historii města do naprostých podrobností a dokáže o ní poutavě vyprávět," popisuje malíř Flodrovou.

Díky Sedláčkovi se také předloni na kanovnický dům na brněnském Petrově vrátil restaurovaný obraz svatého Jana Nepomuckého. Při jedné z procházek si výtvarník všiml, že deskový obraz je porušený a podoba světce není rozeznatelná. „Nabídl jsem biskupství, že obraz zrestauruji. Byla to malba na železném plechu. Po částech jsem na opravě pracoval přibližně rok. K obrazu se nedochovaly žádné dokumenty, neznáme autora ani dobu vzniku. Snažil jsem se zachovat co nejvíc z původní malby. Jen u velmi poškozených rysů obličeje jsem musel trochu domýšlet," popisuje Sedláček.

Umělec se teď chystá ilustrovat sborník k výročí otevření Nejvyššího soudu v Brně. Svým dílem doprovodí i knihu o Pálavě. „A pokud se podaří získat autorská práva, vytvoříme další ilustrovanou sbírku vybraných básní, tentokrát od Jana Skácela. Opět půjde o charitativní projekt," nastiňuje ilustrátor.

Sleduje i současnou výtvarnou scénu. „Nejsem kritik ani teoretik. Čistě podle mne ale není potřeba prosazovat v umění novátorství a experiment za každou cenu. Realismus či impresionismus už se podle mě více méně berou neoprávněně jako překonané směry. Myslím, že nemusíme zatracovat žádný proud. Každý divák i umělec si může svobodně vybrat, co oslovuje jeho. A svoboda názoru, to je na umění snad to nejdůležitější," říká Sedláček.

Brněnský malíř a právník Stanislav Sedláček.Stanislav Sedláček

* Narodil se 31. srpna 1954 v Brně.

* Maturoval na Gymnáziu Slovanské náměstí v Brně

* Vystudoval právnickou fakultu nynější Masarykovy univerzity.

* Po vojně pracoval hlavně jako podnikový právník.

* Od roku 1997 vyučuje na brněnské právnické fakultě.

* Výtvarné tvorbě se intenzivně věnuje od gymnázia.

* Pravidelně pořádá výstavy své tvorby.Také ilustruje verše brněnských básníků a knihy o Brně.

* Je ženatý, manželka Miroslava vyučuje na brněnské lékařské fakultě.

* Dcera Miroslava je mluvčí Krajského soudu v Brně, ve volném čase se také věnuje výtvarné tvorbě.

* K jeho dalším zájmům patří veteráni. Po otci zdědil starou tatru.

Autor: Klára Židková

11.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nový Moravák svlaží vodotrysky. Vítězný návrh počítá v zimě i s kluzištěm

Brno /VIZUALIZACE/ – Ochlazení v horké letní dny nebo jízdu na bruslích v zimě nabídne po rekonstrukci Moravské náměstí v Brně. Radnice Brna-středu chce vytvořit prostor s vodní plochou a kavárnou, který lidi naláká k odpočinku. V pátek oznámila výsledky architektonické soutěže na podobu náměstí. Z dvaceti návrhů zvítězil v soutěži projekt kanceláře Consequence forma.

AKTUALIZOVÁNO

Vlak srazil ženu na nádraží v Rosicích. Na místě zemřela

Rosice – Pod koly vlaku zemřela šestatřicetiletá žena v sobotu v Rosicích u Brna. Podvečerní nehoda komplikovala vlakovou dopravu na trati mezi Brnem a Jihlavou.

AKTUALIZOVÁNO

Vive la France! Bitvu tří císařů opět ovládli Napoleonovi vojáci

Tvarožná /REPORTÁŽ/ – Po 211 letech se historie na Slavkovském bojišti v sobotu odpoledne zopakovala. Přibližně tisícovka vojáků oděných do dobových uniforem před zraky několika tisíců lidí svedla boj připomínající Napoleonovo vítězství v bitvě tří císařů z roku 1805.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies