VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zastávka Výstaviště: tramvaje jezdily po levé koleji

Brno - Zastávka u výstaviště dodnes připomíná nucenou změnu v provozu dopravy v roce 1939.

13.12.2009 4
SDÍLEJ:

OBRÁCENÁ NÁSTUPIŠTĚ. Zastávka u brněnského výstaviště připomíná levostranný provoz. Jízdu vpravo zavedl Hitler v roce 1939.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

K hlavnímu vchodu brněnského výstaviště přijíždí tramvaj z centra města. Vystupuje z ní dav lidí. Všichni spěchají do podchodu. Vede tudy totiž jediná cesta k hlavní bráně výstaviště. Na úzkých schodech a v nevzhledném tunelu okamžitě vzniká tlačenice.

Za první republiky byl přístup k výstavišti pohodlnější. Lidé vystoupili na nástupiště hned u širokých schodů k bráně. Tramvaje totiž tehdy jezdily vlevo a podle toho se stavěly i zastávky. Při odjezdu zácpy nevznikaly, protože na tramvaj nechodí lidé najednou.

Nástupiště jsou tedy na dnešní poměry „obráceně“, a připomínají tak levostranný provoz. „Zastávka dnes stále vypadá tak, jak ji původně projektanti naplánovali,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Dnešní cestující si při vystupování či nastupování u výstaviště ničeho nevšimnou. „Bydlím kousek odsud, ale takhle jsem o zastávce nikdy nepřemýšlela,“ podivovala se například žena, která nechtěla prozradit své jméno.

Zastávka vznikla v roce 1928, kdy se také otevíral veletržní areál. Tramvaje k němu přijížděly po levé koleji až do roku 1939. Po začátku nacistické okupace musely všechny dopravní prostředky během několika dní začít jezdit vpravo. „Na křižovatkách se 15. března spolu s kolonami wehrmachtu najednou objevily cedule Rechts fahren!“ popsala historické souvislosti Pohanová.

Do karosérií autobusů se podle ní tehdy narychlo vyřezávaly provizorní dveře. „S tramvajemi to bylo jednodušší, protože se mohly používat oboustranně,“ doplnila mluvčí.

Dlaždiči museli také stavět nové zastávky. U té na výstavišti však prosté předláždění nepřicházelo v úvahu. Změna směru jízdy se tehdy obešla bez větších potíží. „Lidé měli strach, takže se bez řečí přizpůsobili,“ vysvětlila brněnská historička Milena Flodrová.

Chodci i řidiči si však museli dávat dobrý pozor na to, na které straně se jezdí. „Nehod bylo jen pár, protože aut jezdilo velmi málo. Ale i tak museli být chodci a řidiči velmi pozorní,“ zhodnotila historička.

Autor: Zuzana Taušová

13.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Matěj Hollan.
1

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Ilustrační foto
5

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Poprask u strážníků: žena přišla odevzdat výbušku, část stanice vyklidili

Brno – Evakuaci z budovy a čekání na pyrotechniky zažili v pondělí ráno strážníci na svém ředitelství ve Štefánikově ulici. Osmdesátiletá žena jim přišla odevzdat nález ze svého sklepa. „V igelitové tašce měla vojenskou výbušku. Při kontaktu s lidským tělem přitom může způsobit vážná zranění a jak ukázaly případy z minulosti, dokonce i smrt," popsal případ mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Poškozený orloj? Vše napovídá tomu, že video je falešné

Brno - Někdo šikovně narušil hodinový mechanismus a z orloje vypadly desítky kuliček. Tato zpráva se v neděli večer šířila českým internetem. Vše však napovídá tomu, že jde o hoax.

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brno – Nemilé překvapení v podobě snížení povolené rychlosti zažili nedávno řidiči v Kníničské ulici ve směru z Bystrce do centra města. Okolo cyklostezky nově musí jezdit padesátikilometrovou rychlostí oproti původní sedmdesátce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies