VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zastávka Výstaviště: tramvaje jezdily po levé koleji

Brno - Zastávka u výstaviště dodnes připomíná nucenou změnu v provozu dopravy v roce 1939.

13.12.2009 4
SDÍLEJ:

OBRÁCENÁ NÁSTUPIŠTĚ. Zastávka u brněnského výstaviště připomíná levostranný provoz. Jízdu vpravo zavedl Hitler v roce 1939.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

K hlavnímu vchodu brněnského výstaviště přijíždí tramvaj z centra města. Vystupuje z ní dav lidí. Všichni spěchají do podchodu. Vede tudy totiž jediná cesta k hlavní bráně výstaviště. Na úzkých schodech a v nevzhledném tunelu okamžitě vzniká tlačenice.

Za první republiky byl přístup k výstavišti pohodlnější. Lidé vystoupili na nástupiště hned u širokých schodů k bráně. Tramvaje totiž tehdy jezdily vlevo a podle toho se stavěly i zastávky. Při odjezdu zácpy nevznikaly, protože na tramvaj nechodí lidé najednou.

Nástupiště jsou tedy na dnešní poměry „obráceně“, a připomínají tak levostranný provoz. „Zastávka dnes stále vypadá tak, jak ji původně projektanti naplánovali,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Dnešní cestující si při vystupování či nastupování u výstaviště ničeho nevšimnou. „Bydlím kousek odsud, ale takhle jsem o zastávce nikdy nepřemýšlela,“ podivovala se například žena, která nechtěla prozradit své jméno.

Zastávka vznikla v roce 1928, kdy se také otevíral veletržní areál. Tramvaje k němu přijížděly po levé koleji až do roku 1939. Po začátku nacistické okupace musely všechny dopravní prostředky během několika dní začít jezdit vpravo. „Na křižovatkách se 15. března spolu s kolonami wehrmachtu najednou objevily cedule Rechts fahren!“ popsala historické souvislosti Pohanová.

Do karosérií autobusů se podle ní tehdy narychlo vyřezávaly provizorní dveře. „S tramvajemi to bylo jednodušší, protože se mohly používat oboustranně,“ doplnila mluvčí.

Dlaždiči museli také stavět nové zastávky. U té na výstavišti však prosté předláždění nepřicházelo v úvahu. Změna směru jízdy se tehdy obešla bez větších potíží. „Lidé měli strach, takže se bez řečí přizpůsobili,“ vysvětlila brněnská historička Milena Flodrová.

Chodci i řidiči si však museli dávat dobrý pozor na to, na které straně se jezdí. „Nehod bylo jen pár, protože aut jezdilo velmi málo. Ale i tak museli být chodci a řidiči velmi pozorní,“ zhodnotila historička.

Autor: Zuzana Taušová

13.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
3

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení