VYBERTE SI REGION

Znovuzrozená lávka vítá turisty pod hradem Veveří

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Konec dubna 1945. Ustupující německé oddíly se chystají vyhodit do povětří horní část hráze brněnské přehrady, tehdy zvané Kníničská. Čekají jen na tanky Rudé armády. Již legendární zásah hrázného Františka Šikuly a Ladislava Dolníčka však stavbu zachraňuje. Tou dobou už ale pár desítek hodin leží v troskách obloukový most pod hradem Veveří.

6.7.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií
Stávající lávka pod hradem Veveří vyrostla v roce 2003.

Stávající lávka pod hradem Veveří vyrostla v roce 2003.Foto: DENÍK/Attila Racek

O ZÁCHRANĚ BRNĚNSKÉ PŘEHRADY ČTĚTE ZDE.

Na místě zbytků původního mostu vyrostla v roce 2003 moderní lávka. Neslouží již pro přepravu vytěženého dřeva, jako předchůdce, ale pro pěší a cyklisty. „Je hojně využívaná turisty, lidé si přes ni zkracují cestu. A pěkně zapadá do krajiny," zhodnotil bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl. Sto metrů dlouhý most Brno stál čtyřiadvacet milionů korun. Proti výstavbě brojili ekoaktivisté. Obávali se přílišného nárůstu turistů a rekreantů na relativně nedotčeném levém břehu, a ohrožení chráněných živočichů. Nakonec vše prošlo, dokončení projektu se nicméně o několik měsíců zpozdilo.

Soutěž na lávku vyhrál návrh týmu brněnského architekta Antonína Pechala, který popsal stavbu ve své knize Mosty. „Montážní plošinu jsme zřídili na pravém břehu, asi čtyři sta metrů po proudu od mostu v místě původního brodu. Vyrobené dílce dělníci postupně svařili do větších celků, které se pomocí pontonového soulodí zasunuly do mostního otvoru," shrnul instalaci Prchal. Komplikace stavbařům s použitím pontonů způsobili vodohospodáři, kteří v posledních měsících prací kvůli opravám snížili hladinu přehrady.

Lodní doprava mezi hradem Veveří a Veverskou Bítýškou byla v červnu 2003 na tři dny přerušena. Montoval se největší pětapadesát metrů dlouhý díl mostního oblouku. Jak lávka roste, mohli sledovat i turisté. V poslední den prací, 22. září, se na ostrůvek pod lávkou vrátil dřevěný kříž.

Lávka u Veveří
účel: pro pěší, cyklisty
typ: obloukový
materiál: ocel, beton
otevření: 23. 9. 2003
architekt: Antonín Pechal
délka: 101 metru
hmotnost: 160 tun
zajímavost: lávka se stala Stavbou JMK 2003 a Mostním dílem roku v ČR

Autor: Přemysl Spěvák

6.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Trolejbus s alternativním elektrickým pohonem na zkušebních jízdách v Plzni. Ilustrační foto.
14

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Ples jako Brno 2016.
1

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Brno – Eso zůstává stále v rukávu, ale v blízké době se nejspíš mohou příznivci hokejové Komety dočkat příjemného překvapení. Útočník Martin Havlát se intenzivně připravuje s týmem, a to i před pátečním domácím duelem čtyřicátého kola extraligy se Zlínem, který startuje v šest hodin večer. Ze strany Komety ale zatím nepřichází potvrzení Havlátova startu. „K zápasu se Zlínem určitě nebude k dispozici, ani na celý víkend. Má čas od majitele a šéftrenéra Libora Zábranskéhoa záleží na jejich domluvě," tvrdil asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

AKTUALIZOVÁNO

Meteorologové vyhlásili v Brně smogovou situaci

Brno - Meteorologové vyhlásili pro Brno smogovou situaci. Platí od noci na pátek do odvolání. Důvodem je vysoká koncentrace polétavého prachu v ovzduší. Smogová situace bývá vyhlašována, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies