VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Znovuzrozená lávka vítá turisty pod hradem Veveří

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Konec dubna 1945. Ustupující německé oddíly se chystají vyhodit do povětří horní část hráze brněnské přehrady, tehdy zvané Kníničská. Čekají jen na tanky Rudé armády. Již legendární zásah hrázného Františka Šikuly a Ladislava Dolníčka však stavbu zachraňuje. Tou dobou už ale pár desítek hodin leží v troskách obloukový most pod hradem Veveří.

6.7.2016
SDÍLEJ:

Stávající lávka pod hradem Veveří vyrostla v roce 2003.Foto: DENÍK/Attila Racek

O ZÁCHRANĚ BRNĚNSKÉ PŘEHRADY ČTĚTE ZDE.

Na místě zbytků původního mostu vyrostla v roce 2003 moderní lávka. Neslouží již pro přepravu vytěženého dřeva, jako předchůdce, ale pro pěší a cyklisty. „Je hojně využívaná turisty, lidé si přes ni zkracují cestu. A pěkně zapadá do krajiny," zhodnotil bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl. Sto metrů dlouhý most Brno stál čtyřiadvacet milionů korun. Proti výstavbě brojili ekoaktivisté. Obávali se přílišného nárůstu turistů a rekreantů na relativně nedotčeném levém břehu, a ohrožení chráněných živočichů. Nakonec vše prošlo, dokončení projektu se nicméně o několik měsíců zpozdilo.

Soutěž na lávku vyhrál návrh týmu brněnského architekta Antonína Pechala, který popsal stavbu ve své knize Mosty. „Montážní plošinu jsme zřídili na pravém břehu, asi čtyři sta metrů po proudu od mostu v místě původního brodu. Vyrobené dílce dělníci postupně svařili do větších celků, které se pomocí pontonového soulodí zasunuly do mostního otvoru," shrnul instalaci Prchal. Komplikace stavbařům s použitím pontonů způsobili vodohospodáři, kteří v posledních měsících prací kvůli opravám snížili hladinu přehrady.

Lodní doprava mezi hradem Veveří a Veverskou Bítýškou byla v červnu 2003 na tři dny přerušena. Montoval se největší pětapadesát metrů dlouhý díl mostního oblouku. Jak lávka roste, mohli sledovat i turisté. V poslední den prací, 22. září, se na ostrůvek pod lávkou vrátil dřevěný kříž.

Lávka u Veveří
účel: pro pěší, cyklisty
typ: obloukový
materiál: ocel, beton
otevření: 23. 9. 2003
architekt: Antonín Pechal
délka: 101 metru
hmotnost: 160 tun
zajímavost: lávka se stala Stavbou JMK 2003 a Mostním dílem roku v ČR

Autor: Přemysl Spěvák

6.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
2

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Ilustrační foto.
6

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Kotzian: Výstava aut v centru Brna obrala město o miliony korun

Brno – Při konání červencové prodejní výstavy ojetých aut Mototechna mělo město přijít o peníze z místních poplatků. S takovou kritikou pořadatelů přišel ve středu Robert Kotzian ze spolku Brno+.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení