VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Venclík z ODS tají, kolik stojí kampaň

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Kandidát na hejtmana Milan Venclík z ODS nechce jako jediný říct, z čeho platí masivní předvolební kampaň. Strana přitom čelí podezření, že jsou to peníze z úplatků.

26.9.2008 17
SDÍLEJ:

„Billboardu Venclíka se člověk až lekne," zděsila se vizážistka a specialistka na make­up Kateřina Mazáčová.Foto: DENÍK/Attila Racek

Není to ani měsíc, kdy se objevily nahrávky rozhovorů mezi stavitelem Přemyslem Veselým a senátorem za ODS Vlastimilem Sehnalem. Oba se v nich mimo jiné baví o tom, že stavební firmy platí ODS jeden a půl procenta jako úplatek z každé zakázky. A že tyto peníze putují mimo jiné na předvolební kampaň strany.

Kandidát na hejtmana Milan Venclík před měsícem nahrávku důvěryhodně nevysvětlil a teď navíc odmítá jako jediný z kandidátů říct, kde na obří kampaň vzal peníze. „Nebudeme nic zveřejňovat. Dohodli jsme se, že řekneme, kolik stála, až po volbách,“ vzkázal mluvčí jihomoravské ODS Peter Šovčík.

Zveřejněná nahrávka přitom jasně popisuje, že úplatky měly před čtyřmi lety jít právě na kampaň pro Milana Venclíka. „Jestli po mě bude chtít ODS na kraj, abych podpořil Milana Venclíka, tak mě to musí někdo říct. Řeknou, Přemo, my potřebujeme, abys nám dal na Milana navíc sto tisíc a my ti to zase někde vrátíme. Bereš? A já řeknu: Beru,“ vyjadřuje se v nahrávce Veselý.

Přestože je nahrávka stará čtyři roky, může podobný systém úplatků na volby v ODS fungovat dodnes. „Je to rozhodně nestandardní postup. Zrovna dnes, kdy mají lidé informace o propojení politických špiček s podsvětím. Kdy jindy než dnes by měli politici vysvětlit, odkud mají peníze,“ kritizuje Venclíka ostravský politolog Tomáš Jarmara.

A podobný názor mají i jeho političtí soupeři, kteří sumy za předvolební kampaň netají. „Jeho kampaň je nejmasivnější ze všech. Řekla bych, že i třikrát větší než kampaň sociálních demokratů, kteří jsou stejně silná strana. Je pak velmi zajímavé, že nechce Venclík říct, kde na to vzal,“ zdůraznila Kateřina Dubská ze Strany zelených. Podle ní také Venclíka znevěrohodňuje zveřejněná nahrávka. „Na jeho místě bych se právě proto snažila, aby bylo všechno průhledné. Opět to vyvolává řadu otázek,“ upozorňuje Dubská.

Přestože Venclík informace o své kampani nezveřejnil, brněnský Deník Rovnost si nechal vytvořit odhad ceny například jeho webových stránek. „Je to velmi složitý web. Pokud si nechal politik profesionálně vytvořit videa, mohla by se celková cena vyšplhat až na dvě stě tisíc korun,“ uvedl Petr Páleník ze společnosti Webdesign Brno, která se na tvorbu webových prezentací specializuje. Kromě toho má Venclík na jižní Moravě více než sto padesát billboardů. Pronájem jednoho se přitom pohybuje kolem čtyř tisíc korun na měsíc.

Ostatní lídři čtyř dalších stran platby za své kampaně zveřejnili. A taktiku ODS odsoudili. „Už na jaře jsem stranám navrhoval, abychom všichni podepsali kodex, podle kterého musíme zveřejnit, kolik předvolební kampaň stála a odkud na ni šly peníze. Podepsala to nakonec jen Strana zelených a evropští demokraté,“ uvedl například sociálně demokratická kandidát na hejtmana Michal Hašek.

Hejtman: ten s řasenkou, nebo s lánem obilí?

Odborníci na reklamu a vizážisté zhodnotili pro Deník Rovnost předvolební kampaň kandidátů na hejtmana: Milan Venclík je umělý, Stanislav Juránek nesrozumitelný. Tři týdny před krajskými volbami politici zaplavili jižní Moravu svými fotkami na billboardech či v novinách, dárky a propagačními předměty. Reklamní experti, vizážistka a mediální odborník pro Deník Rovnost rozebrali předvolební kampaně nejsilnějších kandidátů.

Lidovec Stanislav Juránek, Milan Venclík z ODS, Vojtěch Adam za KSČM i sociální demokrat Michal Hašek vsadili hlavně na billboardy. Kolem silnic jsou jich s jejich tvářemi stovky. Výjimkou je v tomto Kateřina Dubská ze Strany zelených, která má plakáty jen v městské hromadné dopravě. „Jako zelení nemůžeme přece podporovat reklamu na silnicích,“ vysvětluje svou „neviditelnost“ kolem silnic Dubská.

Vizážisty a odborníky na image nejvíce zaujaly fotky Milana Venclíka z ODS. I laik si totiž všimne, jak je na nich vyumělkovaný. „Ve skutečnosti přece vypadá úplně jinak,“ říká například Pavel Sklenář z Brna, který má Venclíka v nadživotní velikosti kousek od domu.

To potvrzuje i brněnská vizážistka a specialistka na make­up Kateřina Mazáčová. „Billboardu Venclíka se člověk až lekne. Mistr tesař se zde utnul opravdu hodně. Nalíčit muži řasy, přepudrovat ho tmavým pudrem, aby snad působil odpočatým opáleným dojmem, to Brňany v ulicích skutečně šokuje. Nakonec lesk na rtech, k tomu už nemám co dodat,“ uvedla Mazáčová.

Podle expertů z brněnské reklamní agentury Marco taková retuš nemusí působit dobře. „Pro lidi, kteří Venclíka znají, je to šok. Na druhou stranu kandidát působí solidně a nápad s podpisem je akční a zajímavý,“ míní Ondřej Kopecký z agentury Marco.

Kritiku za svůj billboard si ale vysloužil i sociálnědemokratický kandidát Michal Hašek. Kromě jeho fotografie je na plakátu také černobílý obrázek Úrazové nemocnice v Brně, která se stala jedním z horkých předvolebních témat. „Černobílá fotka je tam asi schválně, aby na ní úrazovka působila zchátrale a opuštěně. Velmi arogantně pak působí nápis pod jménem Haška: „Váš budoucí hejtman,“ popsal detaily billboardu Kopecký. Podle něj je na Haškově plakátu příliš informací, které projíždějící řidič nemůže ani zachytit.

Současný hejtman Stanislav Juránek z KDU-ČSL pro svou kampaň zvolil kombinaci žluté a modré barvy s optimistickým odkazem na lán obilí a mnoho šipek k tomu. „I když to působí pro oko příjemně, nikdo nepozná, jakou stranu Juránek vlastně reprezentuje. Navíc celkové provedení posouvá billboard spíš za hranici kýče. Je zmatený a nepřehledný. Heslo Směr pro jižní Moravu je klišé a jasně neříká, kam tento směr vede,“ tvrdí Kopecký.

Fotografii Juránka ale chválí vizážistka. „Hejtman na ní vypadá dobře. Udělal chybu, že si nechal vyretušovat vrásky kolem očí. V jeho věku totiž dávno nejsou na škodu,“ uvedla Mazáčová. Nejméně kritiky od odborníků si vysloužil komunistický kandidát Vojtěch Adam. „Na fotografii vypadá přirozeně, není ani upravený make-upem, což chválím,“ dodala Mazáčová.
Jak vypadají kandidáti na hejtmana ve skutečnosti a jak na billboardech?

Autor: Nela Maťašeje

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace připravované lázeňské zóny v Pasohlávkách na Brněnsku.
1 7

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Dělnická strana - ilustrační foto.
3

Příznivci Dělnické strany budou v Brně protestovat proti politice magistrátu

VIDEO: Při ukázkách policejních zákroků zazněl štěkot psů i výstřely z pistole

Brno /FOTOGALERIE/ - Svou výzbroj a schopnosti představili v pátek na náměstí Svobody policisté. Návštěvníci se podívali na ukázky nejrůznějších zákroků i na vybavení, se kterým strážci zákona pracují.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Podvodníci zneužili důvěřivosti starší ženy. Slíbili jí opravu hrobu jejího muže

Brno, Brněnsko – Muž zvoní na zvonek a o chvilku později mu otevírá devadesátiletá žena. Sympatický mladík se představuje jako pojišťovák a důchodkyně ho pozve dál. „Požádal ji o sklenici vody, pak využil nepozornosti a ukradl jí obálku s penězi. Důchodkyně přišla o dvě stě tisíc korun," popsala případ policejní mluvčí Andrea Cejnková.

OBRAZEM: Vincent nebo Picasso? Lidé vyberou jméno malé lamy

Brno - Zatím je bezejmenný, to se ale brzy změní. Malému lamímu samci s modrýma očima, který se narodil začátkem června v brněnském Lamacentru Hády, mohou nyní vybrat jméno lidé na webu centra. Možnosti jsou Vincent, Picasso, Orion, Bruno, Leonardo nebo Drak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies