VYBERTE SI REGION

Benzin v kraji je nejdražší. Litr stojí až 38 korun

Jižní Morava - Natural 95 až o dvě koruny a Nafta o korunu padesát. Takový je nárůst cen pohonných hmot na čerpacích stanicích na jižní Moravě za posledních pět měsíců. A podle ekonomů bude hůř. Nevylučují, že se cena benzinu přiblíží ke čtyřicetikorunové hranici.

14.3.2012 13
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto:

Může za to zdražování ropy. „Na přelomu roku stála kolem 110 dolarů za barel zatímco nyní to je 125 dolarů. Je to dané vlivy, jako je napětí v Íránu, problémy s těžbou v Severním moři a stále neklidnou situací na severu Afriky a Blízkém východě,“ vysvětlil důvody zdražování analytik Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus.

Až 40 Kč za litr

Dodal, že pokud se situace zklidní, cena ropy dál stoupat nebude. „Pokud se ale napětí v Íránu ještě vyhrotí, může její cena krátkodobě vystřelit až ke 150 dolarům za barel. Dostala by se tak k rekordní hranici z roku 2008,“ poznamenal analytik.
V tom případě se cena Naturalu 95 může vyhoupnout až ke čtyřiceti korunám za litr. „To samé se může stát, i když zůstane cena ropy stejná a koruna oslabí na dvaadvacet korun za dolar,“ podotkl Hatlapatka.

Návrat k loňským cenám benzinu nečeká. „Musela by se uklidnit situace v Íránu a klesnout cena ropy. A pomohlo by také posílení koruny. Jenže to je v současné situaci nejisté,“ upozornil ekonom. Poznamenal, že pohonné hmoty na jižní Moravě jsou dražší než ve zbytku České republiky. Podle odborníků je to nejen tím, že Brno je druhé největší město v České republice, ale také kvůli poměrně husté síti dálnic a rychlostních silnic. „Bývají u nich čerpací stanice velkých řetězců, které mají ceny vyšší,“ uvedl analytik společnosti Petrolmedia Michal Roškanin.

Ekonomové upozorňují, že se dá čekat zdražení dopravy. Někteří autodopravci si ale stěžují, že si zvýšení cen nemohou dovolit. „Bojím se, že bych přišel o zákazníky. Zvýšení cen nafty se nás přitom znatelně dotklo. Snažíme se proto alespoň tankovat v zahraničí, tam není nafta tak drahá jako na jižní Moravě,“ poznamenal například hustopečský autodopravce Antonín Klimeš.
Levnější benzin hledají také další řidiči. „Za hranice nejezdím, je to daleko. Vždy se ale snažím tankovat v Makru, kde jsou ceny nižší,“ uvedl Rostislav Hložek z Bošovic na Vyškovsku.

Cestujících přibývá

Rostoucí ceny dělají starosti také vedení brněnského dopravního podniku. „Ročně spotřebujeme kolem osmi milionů litrů nafty, každá koruna navíc pro nás znamená o osm milionů korun vyšší náklady,“ uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.
Dopravní podnik se podle ní zatím na další zdražování jízdenek nechystá. „Máme nový tarif, který platí od začátku roku. Hledáme jiné oblasti a možnosti, kde ušetřit,“ řekla Škrancová.

Pro dopravní podnik má navíc zvyšování cen pohonných hmot i jeden pozitivní dopad – zvýšil se počet cestujících. „Z našeho sledování vyplývá, že v prvních týdnech roku jsme jich přepravili víc. Lidé zřejmě kvůli vyšší ceně benzinu volí raději levnější hromadnou dopravu,“ dodala mluvčí.

Hatlapatka: Tankování v zahraničí se vyplatí

Jižní Morava - Ceny benzinu a nafty na jižní Moravě výrazně rostou už několik měsíců. Podle ekonomů se cena Naturalu 95 může letos vyšplhat až ke čtyřiceti korunám za litr. „Lidem v příhraničí se vyplatí tankovat na Slovensku či v Rakousku,“ říká analytik Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus.

Bude mít zdražování pohonných hmot vliv také na cenu zboží?

Ano, vysoké ceny pohonných hmot mají negativní vliv na ekonomiku. Pochopitelně se alespoň z části odrážejí v cenách zboží a služeb citlivých na zdražování nafty či benzinu. Týká se to třeba dopravy, některých potravin či zemědělských produktů.

Dotkne se zdražování i turistického ruchu?

Komplikací, nejen pro turistický ruch, je hlavně to, že evropské ekonomice se letos nebude dařit, ale ceny ropy a pohonných hmot přitom budou tak vysoké, jako by ekonomika rostla.

Začnou kvůli tomu lidé víc využívat hromadné dopravy?

Částečně ano, ovšem jen po omezenou dobu. Pokud bude nepříznivý vývoj pokračovat, ceny městské hromadné dopravy se budou také zvyšovat.

Jak je na tom z pohledu cen pohonných hmot jižní Morava v porovnání se zbytkem České republiky a se zahraničím?

Ceny pohonných hmot na jižní Moravě jsou dlouhodobě nejvyšší v České republice. Obyvatelům příhraničních oblastí se může stále vyplatit především tankování nafty v Rakousku či na Slovensku. Zvlášť na Slovensku je nyní o dost levnější. Mimo jiné díky nižší spotřební dani.

Taxikáři se bojí ztráty zákazníků

Jižní Morava - Rostoucí cena benzinu a nafty komplikuje práci také taxikářům. Stěžují si na klesající výdělky. Zdražovat ale zatím nechtějí. Bojí se, že přijdou o zákazníky.

Dilema, jestli dál přicházet o část výdělku, nebo zdražit a riskovat ztrátu zákazníků řeší třeba majitel hustopečské firmy Fun Taxi Jáchym Janošek. „Dražší benzin a nafta nás nutí ke zvýšení cen. Jenže když zdražíme, lidé na to nebudou mít. Už od loňského února se proto snažíme držet stejné ceny,“ uvedl Janošek.

Poznamenal, že situaci zhoršují čerpací stanice. Podle něho nasazují ceny vysoko. „Pumpy na jihu Moravy chtějí za benzin často víc než na dálnici D1. Bojím se, že když cena přesáhne devětatřicet korun, asi se zdražování nevyhneme,“ podotkl Janošek.

Snaží se proto hledat jiné cesty, jak zmenšit ztrátu. „Přemýšlel jsem, že bych si pořídil elektromobily. Jenže jsou dost drahé a mají malý dojezd,“ podotkl podnikatel.

Zdražovat jízdné nechce ani majitel brněnské společnosti City Taxi Kamil Pochylý. Přesto nevyloučil, že ke změně ceníku sáhne. „Máme sice od magistrátu povolené účtovat si až třicet korun za kilometr, ale to bychom přišli o zákazníky. Uvažujeme, že zvýšíme cenu za čekání,“ řekl.

Dodal, že záleží na tom, jak moc ceny stoupnou. „Kritickou hranici určenou nemáme, musíme si o tom nejprve promluvit s řidiči,“ podotkl.

Zdražení čekací doby je podle některých Brňanů přijatelné. „Většinou nepotřebuji, aby na mne taxík čekal, takže by se mne to moc nedotklo. Horší by bylo zvýšené jízdné. Jezdím taxíkem sice jen jednou za měsíc, přesto by mně to vadilo,“ poznamenal například Jan Kašpar.

Autor: Jan Němec

14.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies