VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chodci v šeru na silnicích? Největší nebezpečí jim hrozí v modrém oblečení

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Každý rok na jihomoravských silnicích srazí auta stovky chodců. Jen za letošní rok do konce října policie eviduje přes tři stovky takových případů. Čtrnáct lidí při nehodách zemřelo.

9.11.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Vít Černý

Toto číslo do konce roku zřejmě ještě poroste, zimní měsíce jsou totiž pro chodce na silnicích nejrizikovější v celém roce. „Statistika jasně ukazuje, že v zimě je zvýšený počet střetů s chodci. Nejvíce je to vidět na smrtelných nehodách," uvedl krajský koordinátor Besip pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek.

Za nárůstem nehod s účastí chodců stojí v zimě snížená viditelnost kvůli brzkému stmívání a šeru po ránu. „Spojení tmy a šera s mlhou či deštěm rozhledové podmínky ještě zhoršují," vysvětlil Čížek. Dodal, že chodci ke špatné viditelnosti často přispívají nevhodným oblečením.

Na to například doplatil letos v lednu muž, který přecházel hlavní tah Brno-Svitavy. Projíždějící řidič muže v tmavém oblečení bez reflexních prvků nezaregistroval včas a srazil ho. Sražený muž vyvázl pouze lehkým zraněním.

Správna volba oblečení může chodcům na špatně osvětlených silnicích zachránit život. Člověka v modrém oděvu řidič rozpozná až ve chvíli, kdy je od něj zhruba osmnáct metrů. Mnohem lepší viditelnost je u bílých nebo žlutých oděvů, u kterých dosahuje až přes padesát metrů.

Nejúčinnějším prostředkem, jak zlepšit viditelnost, jsou reflexní vesty či pásky. „Ty nejkvalitnější reflexní prvky zvýšují viditelnost až na dvě stě metrů. Řidiči tak mají po spatření chodce delší dobu na reakci a tím pádem i odvrácení střetu," řekl mluvčí policie Pavel Šváb. Nejvyšší účinnost reflexních částí oblečení je na pohyblivých částech těla, tedy nohou a rukou.

Ztížená viditelnost však není jediným důvodem pro obezřetnost na zimních silnicích. „Řidiči musí počítat také s delší brzdnou drahou na mokrých, namrzlých či zasněžených silnicích," zdůraznil Šváb.

Řidiči podle něj delší brzdnou dráhu v zimě často podceňují a také zapomínají, že je výrazný rozdíl viditelnosti chodců na silnici použití dálkových a potkávacích světel. U těch dálkových je dohledová vzdálenost sto metrů, při jízdě s potkávacími světly se vzdálenost zkracuje na polovinu.

Opatrnost je potřeba nejen u řidičů, ale i na straně chodců. „Neuvědomují si, že se nemůžou v dopravě pohybovat stejně, jako v letních měsících. Nespěchat se v zimě vyplatí," sdělil Čížek.

Přibližně třetina všech nehod s chodci se stane na přechodech. Podle policistů lidé podceňují rizika a přecházejí na červenou nebo na přechod vstoupí přímo před přijíždějící auto. „Někdy se lidé nedívají napravo ani nalevo a spoléhají, že mají na přechodu přednost. Občas jen tak tak stihnu zabrzdit," postěžoval si řidič Michal Beneš.

Nebezpečná jsou rovněž sluchátka v uších. Chodec tak nevnímá zvuky z ulice, jako je hluk přijíždějícího auta, sirénu sanitky nebo zvonek tramvaje.

Policisté se snaží na nezodpovědné chování upozornit na nejrůznějších preventivních akcích. Na konci října uspořádali například setkání Je nás vidět! v Bučovicích na Vyškovsku nebo Světluška v Moutnici na Brněnsku. Účastníci se poučili o rizicích v chladných měsících i významu reflexních prvků, které se často na policejních akcích rozdávají.

Prevence však spočívá i v častějším trestání. „Vzhledem k tomu, že jsme nezaznamenali zásadní posun v jejich kázni, stále častěji řešíme prohřešky chodců blokovou pokutou," vysvětlil Šváb. Jen za říjen brněnští policisté řešili přes tři stovky přestupků.

Zvýšit bezpečnost na některých přechodech se rozhodlo i Brno. Radnice nově ostvítila pětadvacet přechodů. „Vytipovali jsme přechody hlavně v blízkosti základních a mateřských škol, na kterých děti chodí do školy a z družiny zejména v zimních měsících za tmy," vysvětlil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Dodal, že kvalitní osvětlení dokáže snížit počet nehod na přechodech podle odborníků až o pětašedesát procent.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.

TOMÁŠ KÁRA

Autor: Redakce

Používáte jako chodec reflexní vestu?

ANO

4 %

NE

96 %

Hlasovalo: 49

Anketa byla ukončena

9.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání 26. kola první fotbalové ligy mezi FC Vysočina Jihlava a FC Zbrojovka Brno, 28. dubna v Jihlavě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Irena Janoušková.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Brno /FOTOGALERIE/ – Mezi stromy v brněnských Pisárkách se pomalu prochází studenti. Jejich pohled směřuje do země, jako by hledali hřiby. Místo nich však pomocí metody vlajkování pátrají po klíšťatech. Přestože byly v pátek dopoledne pouze tři stupně nad nulou, posbírali odborníci z Masarykovy univerzity za necelou hodinu sedm klíšťat. Ta následně otestují v laboratoři, zda nepřenáší klíšťovou encefalitidu.

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies