VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybí dobrovolníci na značení turistických cest, jejich věkový průměr je 62 let

Blanensko – Červená, modrá, žlutá, zelená. Na stromech, plotech či sloupech elektrického vedení. Turistické značky jsou prakticky všude a výletníky spolehlivě zavedou tam, kam potřebují. Propracované turistické značení v České republice nemá ve světě skoro obdoby. Jenže je potřeba ho pravidelně obnovovat, což provádějí takzvaní značkaři. A ti nyní na Blanensku hodně chybí.

14.9.2016 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Pravidelně se jich do terénu vydává jedenáct. Letos jsou skoro na roztrhání. „Nutně potřebujeme do týmu čtyři nové posily. Navíc věkový průměr značkařů na Blanensku je dvaašedesát let," uvedl Jan Libra z Klubu českých turistů, který obnovuje značení na trasách v regionu.

Značkaři během tří let musí projít všechny trasy, tedy každý rok třetinu. Obnovit na nich všechny značky, případně doplnit chybějící, prořezat porost kolem nich, aby byly dobře vidět, zkontrolovat všechny směrovky tras, prověřit schůdnost tras. „Na Blanensku máme pět set padesát kilometrů značených tras," doplnil Milan Pernica z Klubu českých turistů.

Jedná se o dobrovolnou činnost, ale Klub českých turistů si těchto lidí cení. Značkařům proplácí jízdné, stravné a náhradu za opotřebení vlastního oblečení. „Značkaři dostanou veškerý materiál potřebný ke značení turistických tras i k instalaci směrovek. Například štětce, barvy, ředidlo, drátěný kartáč, zahradnické nůžky nebo pilku," dodal Libra.

Než se ale značkaři vydají do terénu, musí projít školením. „Nejprve zájemce dostane příručku, která mu slouží také jako průvodce daným značením. Pak následuje zaškolení. Pro získání kvalifikace značkař musí absolvovat vyznačkování nejméně deseti kilometrů tras pod vedením vedoucího značkaře nebo instruktora značení. Denní limit je zhruba pět až deset kilometrů, takže je nutné si zarezervovat rovnou dva dny, nejlépe víkendové," přiblížil Libra.

Dvaasedmdesátiletý Eduard Kokrda z Adamova trasy se štětcem a barvami prochází už přes čtyřicet let. „Baví mě to, chodím s manželkou. Dostaneme se tak i na místa, kam bychom se jinak nevydali," řekl muž.

O práci značkařky uvažuje například Jana Kohlová ze Svitav. Už si požádala o poslání příručky. „Myslím, že je to zajímavá a záslužná práce. Pročtu si, co všechno to obnáší a pak se rozhodnu," řekla žena.

Někteří ale stávající turistické značení považují za přežitek. „Podle mě v dnešní době už není potřeba malovat značky na stromy. Dá se to vyřešit mobilní aplikací a značkaři nebudou potřeba," konstatoval například Jonáš Drobík.

Autor: Simona Feilhauer

14.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO
1

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies