VYBERTE SI REGION

Chybí dobrovolníci na značení turistických cest, jejich věkový průměr je 62 let

Blanensko – Červená, modrá, žlutá, zelená. Na stromech, plotech či sloupech elektrického vedení. Turistické značky jsou prakticky všude a výletníky spolehlivě zavedou tam, kam potřebují. Propracované turistické značení v České republice nemá ve světě skoro obdoby. Jenže je potřeba ho pravidelně obnovovat, což provádějí takzvaní značkaři. A ti nyní na Blanensku hodně chybí.

14.9.2016 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Pravidelně se jich do terénu vydává jedenáct. Letos jsou skoro na roztrhání. „Nutně potřebujeme do týmu čtyři nové posily. Navíc věkový průměr značkařů na Blanensku je dvaašedesát let," uvedl Jan Libra z Klubu českých turistů, který obnovuje značení na trasách v regionu.

Značkaři během tří let musí projít všechny trasy, tedy každý rok třetinu. Obnovit na nich všechny značky, případně doplnit chybějící, prořezat porost kolem nich, aby byly dobře vidět, zkontrolovat všechny směrovky tras, prověřit schůdnost tras. „Na Blanensku máme pět set padesát kilometrů značených tras," doplnil Milan Pernica z Klubu českých turistů.

Jedná se o dobrovolnou činnost, ale Klub českých turistů si těchto lidí cení. Značkařům proplácí jízdné, stravné a náhradu za opotřebení vlastního oblečení. „Značkaři dostanou veškerý materiál potřebný ke značení turistických tras i k instalaci směrovek. Například štětce, barvy, ředidlo, drátěný kartáč, zahradnické nůžky nebo pilku," dodal Libra.

Než se ale značkaři vydají do terénu, musí projít školením. „Nejprve zájemce dostane příručku, která mu slouží také jako průvodce daným značením. Pak následuje zaškolení. Pro získání kvalifikace značkař musí absolvovat vyznačkování nejméně deseti kilometrů tras pod vedením vedoucího značkaře nebo instruktora značení. Denní limit je zhruba pět až deset kilometrů, takže je nutné si zarezervovat rovnou dva dny, nejlépe víkendové," přiblížil Libra.

Dvaasedmdesátiletý Eduard Kokrda z Adamova trasy se štětcem a barvami prochází už přes čtyřicet let. „Baví mě to, chodím s manželkou. Dostaneme se tak i na místa, kam bychom se jinak nevydali," řekl muž.

O práci značkařky uvažuje například Jana Kohlová ze Svitav. Už si požádala o poslání příručky. „Myslím, že je to zajímavá a záslužná práce. Pročtu si, co všechno to obnáší a pak se rozhodnu," řekla žena.

Někteří ale stávající turistické značení považují za přežitek. „Podle mě v dnešní době už není potřeba malovat značky na stromy. Dá se to vyřešit mobilní aplikací a značkaři nebudou potřeba," konstatoval například Jonáš Drobík.

Autor: Simona Feilhauer

14.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Týden s elektronickou evidencí tržeb: řada podniků zdražila. Ne kvůli EET, tvrdí

Jižní Morava – Stejný oběd ve stejné restauraci, ale za cenu i o čtvrtinu vyšší než před týdnem. Jihomoravané, kteří chodí do restaurací, už týden musejí sáhnout hlouběji do svých kapes. Útrata jim v mnoha případech narostla se zavedením elektronické evidence tržeb od minulého pátku.

Kvůli sladkostem za 350 korun vyhrožoval nožem v pekárně

Brno – Svérázně si opatřil mikulášskou nadílku mladík v brněnské ulici Cejl. Minulý čtvrtek před sedmou hodinou večer přišel do pekárny. „Mluvil se slabým romským přízvukem a chtěl bonboniéry, kávu a čokolády," uvedla k případu až o týden později policejní mluvčí Andrea Cejnková. Když měl zaplatit, na obsluhu vytáhl nůž a s nákupem za tři sta padesát korun utekl.

Kometa hledá jednodušší cestu, na ledě omezí i žabičky. Zábranský nazul brusle

Brno – Na trénincích hokejové Komety v posledních dnech přibyl jeden hlas navíc. Ne, nejedná se o novou posilu. Na své svěřence dohlížel přímo na ledě i majitel klubu a zároveň hlavní kouč Libor Zábranský, který dosud přípravu nechával na svých asistentech. „Je to persona a ví, kdy má vstoupit do kabiny a na led," oceňuje přínos hlavního muže Komety asistent Kamil Pokorný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies