VYBRAT REGION
Zavřít mapu

D1: chystá se oprava prvních pěti úseků na Vysočině a jižní Moravě

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Řidiči už vyhlížejí plánovanou opravu dálnice D1. Zatím ale není jisté, kdy opravy začnou. Neúspěšní uchazeči o zakázky na opravy pěti prvních úseků se totiž odvolali.

24.3.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Libor Plíhal

Pohodlnější jízda na opravené a širší silnici. Ale předtím minimálně pět let rozsáhlých omezení. Taková je budoucnost dálnice D1 mezi Brnem a Prahou. Rekonstrukce za třiadvacet miliard korun zasáhne v příštích pěti letech vedle středních Čech především Vysočinu i část Jihomoravského kraje. Kvůli zdržením při výběrových řízeních ale zatím není zcela jasné, kdy práce začnou.

K opravám dálnice přistupují silničáři kvůli jejímu velmi špatnému stavu. „Po desítkách let provozu je na konci plánované životnosti. A musíme přistoupit k celkové modernizaci. V cementobetonovém krytu vozovky jsou trhliny, navíc se desky posunují nahoru či dolů. Na asfaltovém krytu pak jsou vyjeté koleje a rozpadá se. Pouhé místní opravy těchto poruch už nejsou efektivní," vysvětlila důvody rekonstrukce mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Po opravě dálnice dostavěné mezi Prahou a Brnem v roce 1980 volají už dlouho řidiči. „Dálnici používám docela často, když jezdím z Brna na chalupu u Sázavy. Na některých místech je strašná, auto tam poskakuje jako na panelové cestě v poli," stěžoval si František Koláček z Brna.

Silničáři hodlají dálnici nejen opravit, ale také rozšířit. Původně plánovali o jeden jízdní pruh v každém směru, nakonec se kvůli ceně rozhodli pro rozšíření o tři čtvrtě metru v každém směru. Díky tomu při případných uzavírkách bude možné i v jedné polovině dálnice vést dopravu ve dvou pruzích v obou směrech.

Před silničáři se ovšem při plánované modernizaci objevil nečekaný problém. Přestože vybrali firmy, které měly letos začít stavět pět prvních úseků, z nichž čtyři jsou na Vysočině a jeden zasahuje do Jihomoravského kraje, ještě nevědí, kdo nakonec bude stavět. Neúspěšní uchazeči o zakázku se totiž odvolali, jiní odvolání chystají. „Pro úseky devět, čtrnáct, jedenadvacet a dvaadvacet doporučila vládní komise vítěze soutěže. Pro úseky čtrnáct a jedenadvacet se firmy odvolaly, ale jejich odvolání jsme zamítli, u úseku dvaadvacet teď zpracováváme vyjádření pro odvolání. Proto není možné upřesnit termín oprav ani jejich cenu," upozornil Jan Studecký z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic. Dodal přitom, že dobrou zprávou je to, že ceny oprav budou pravděpodobně nižší, než se čekalo. „Firmy totiž takové ceny nabídly ve výběrovém řízení," dodal.

Boj o železnici

I přes nejasné termíny stavby se už na opravy připravují řidiči, velcí dopravci i obce z okolí. Společnost Student Agency provozuje nejvyužívanější autobusové spojení mezi Brnem a Prahou a právě po dálnici její žluté autobusy jezdí. Chce proto alespoň zajistit co nejmenší dopad rozsáhlých oprav D1 na provoz svých autobusů. „S ministrem dopravy i Ředitelstvím silnic a dálnic jednáme o tom, aby dálnice fungovala nejlépe, jak může," uvedl majitel brněnské společnosti Radim Jančura.

Dopravní náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl ujistil, že při rekonstrukci dálnice zůstanou v každém směru dva jízdní pruhy. „Jen při přestavbách mostů to přechodně bude jeden pruh. Ale nebude to delší omezení než na dva týdny," podotkl Joukl.

Naopak příležitost vidí České dráhy. Spoléhají na to, že řidiči se budou chtít kolonám na D1 vyhnout a přesednou na vlak. Na spuštění oprav nečekaly a už od loňska mezi dvěma největšími městy v republice jezdí takzvané D1 Expressy, které trasu ujedou bez zastávky za dvě hodiny a sedmatřicet minut. „Zájem o tyto spoje stále roste. V okamžiku, kdy začne oprava dálnice, se vlaky stanou nejlepší alternativou pro dopravu z Brna do Prahy a zpět," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Silný potenciál vlakového spojení Prahy a Brna si uvědomuje i Jančura, který kromě autobusů má také společnost RegioJet s vlaky. „Ve chvíli, kdy ministr dopravy Zbyněk Stanjura bude respektovat zákon a umožní nám provozovat dopravu na této trati, ušetří státnímu rozpočtu 625 milionů korun ročně na dotacích pro České dráhy," sdělil Jančura. Upozornil, že podle evropské legislativy stát nesmí dotovat službu, kterou může provozovat jiná firma na vlastní komerční riziko. Žluté vlaky mohou mezi Prahou a Brnem jezdit už příští rok.

Úseky dálnice, které se budou opravovat na jižní Moravě a Vysočině.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Autor: Petr Jeřábek, Redakce

Myslíte si, že se může s opravou dálnice D1 ještě počkat?

ANO

7 %

NE

93 %

Hlasovalo: 87

Anketa byla ukončena

24.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies