VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice z Brna do Vídně povede přes Novomlýnské nádrže, rozhodl kraj

Jižní Morava – Dálniční spojení Brna a Vídně povede přes Novomlýnské nádrže. Na svém zasedání o tom ve čtvrtek rozhodli krajští zastupitelé. Nyní mohou dotčené orgány a obce podávat připomínky. Představení návrhu plánuje kraj na polovinu dubna. K variantě dálnice D52 z Pohořelic do Mikulova přes nádrže se přiklonilo všech šestapadesát přítomných. „Předložili jsme základní variantu, která kopíruje stávající silnici I/52," uvedl radní Antonín Tesařík, který má územní plánování na starost. Na této volbě se podle něj shodla i ministerstva životního prostředí a dopravy.

28.1.2016 9 AKTUALIZOVÁNO 28.1.2016
SDÍLEJ:

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.Foto: Projektový tým D52

Proti variantě přes nádrže vystupují ekologové. Těm se nelíbí, že D52 má vést chráněnou krajinnou oblastí. „Ve čtvrtek šlo jen o pseudodílčí schvalování staronové trasy dálnice D52 z Brna na Vídeň přes Mikulov, ačkoliv obce a veřejnost předložila posudky o výhodnosti trasy po velkém obchvatu Břeclavi, takže jde o absurdní a zoufalý postup zastupitelů kraje a o politickou demonstraci síly hejtmana Haška," poznamenal předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik.

Varianta spojení Brna s Vídní přes Břeclav padla v roce 2009, když České republika podepsala s Rakouskem mezistátní dohodu o propojení D52 a A5 na místě přechodu Mikulov-Drasenhofen.

Ekologové se v názorech na D52 shodují s některými obcemi jako jsou Bavory a Dolní Dunajovice, které proti variantě přes Nové Mlýny chtějí dokonce bojovat soudně. „Obce mají pravdu, když tvrdí, že stavět novou dálnici do Rakouska přes Pálavu je nesmysl a kapacitně stačí obchvatem Břeclavi napojit rakouskou síť na D2," poznamenal Josef Patočka z Hnutí Duha.

Naopak s rozhodnutím jsou spokojení například v Pohořelicích. „Trasu dálnice přes Novomlýnské nádrže podporujeme," sdělil místostarosta Miroslav Novák.

Víc si přečtěte v pátečním tištěném Deníku Rovnost: - rozhovor s radním Tesaříkem, který tuto variantu podporuje
- reakce obcí, které jsou proti schválené variantě
- přehledná grafika variant silnice D52

Čtvrtečním rozhodnutím zastupitelé zároveň schválili návrh zásad územního rozvoje, jejichž vydání krajská koalice slíbila do konce volebního období letos v říjnu. Původní zásady zrušil Nejvyšší správní soud v roce 2012, protože kraj je pořídil v rozporu se zákonem a bez nich nemůže stavět klíčové dopravní stavby.

Navrhované spojení D52 Brna s Vídní podpořil na své návštěvě kraje také prezident Miloš Zeman. „Při debatě s představiteli města Mikulov a okolních obcí jsem vynadal některým starostům. Zastavili svými protesty rozvoj kraje," vyzdvihl Zeman.

Existuje ale hrozba, že chystaný nový dokument skončí u soudu znovu. Kraj totiž nechal brněnskou aglomeraci pouze v územních rezervách a chce vyřešit klíčové dopravní tahy, jako je R43, která vede od dálnice D1 na sever kraje k Boskovicím, až v následné aktualizaci, což se nelíbí například Brnu. Aktualizaci je totiž možné vydat po třech letech od vydání zásad, tedy v roce 2019.

Spor o to, jestli R43 povede přes brněnskou městskou část Bystrc nebo Boskovickou brázdou mimo Brno, má vyřešit studie, která ještě není zadaná. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera kraj navrženými zásadami odsouvá řešení dlouhodobého problému s R43.

Zatím není zřejmé, kudy nová čtyřpruhová silnice povede od dálnice D1 k Lysicím. „Bohužel se dosud nepodařilo najít způsob, jak uspokojivě vyhovět stěžejní připomínce Brna, tedy neodkládat řešení páteřní silniční sítě v brněnské aglomeraci o řadu let," uvedl Ander.



Autor: Věra Sychrová

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Sto let republiky oslaví Brno výstavami

Brňané v Líšni v parku pod zastávkou Masarova v neděli slavnostně zahnali zimu.
20

OBRAZEM: Brňané zaháněli zimu a upalovali čarodějnice

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Bílovice nad Svitavou - Už za několik let by lidé, kteří dojíždějí směrem ze severu do Brna, mohli odstavit auta na záchytném parkovišti v Bílovicích nad Svitavou a dál pokračovat vlakem. V centru města by nemuseli složitě hledat parkovací místo. „Záchytné parkoviště vítám. V blízkosti nádraží nedávno vzniklo padesát parkovacích míst a často je tam plno," uvedl starosta Miroslav Boháček.

AKTUALIZOVÁNO

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Brněnsko – Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice. „Na místo vyjeli hasiči z Rosic a Velké Bíteše, kteří raněné posádce poskytli první pomoc. Poté místo zásahu osvětlili a zajistili proti požáru," popsal postup hasičů jejich krajský mluvčí Jaroslav Mikoška.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies