Vždycky když projíždím přes Břeclav, říkám si, jestli tady někdy bude zelená vlna. Ať jedu odkudkoliv, pokaždé stojím na červenou. To jsou slova Daniela Berana, který jezdí autem přes okresní město prakticky denně. „Myslím si, že zelená vlna na semaforech by průjezd městem zrychlila," konstatoval Břeclavan, jehož názor není zdaleka ojedinělý.

Končící vedení Břeclavi tyto hlasy vyslyšelo. Nečekejte jen na obchvat. Právě takový vzkaz jako by adresovalo svým nástupcům. Připravuje pro ně podklady pro výměnu zastaralých semaforů ve městě, které trápí časté dopravní kolony.

Potřebnost takového kroku potvrdila už dříve studie Centra dopravního výzkumu. „Na základě této studie nyní vzniká projektová dokumentace na výměnu světel na křižovatkách. Hotová má být do konce listopadu," uvedl ve čtvrtek místostarosta Jaroslav Parolek, který v nacházejících volbách nekandiduje.

Až dvacet milionů

Proč nové semafory? Ty stávající neumožňují při průjezdu městem nastavení takzvané zelené vlny ani inteligentní řízení dopravy, které zlepší propustnost křižovatek. Navíc na příští rok se na řízení dopravy konečně připravuje dotační program. „Zatím to ještě není úplně jisté, poslední slovo bude mít Brusel, ale mohlo by to vyjít," naznačil Parolek na základě zákulisních informací.

Výměna zastaralých semaforů v Břeclavi za moderní, nejlépe i s odpočtem času zbývajícího do změny, má podle něj stát patnáct až dvacet milionů korun.

O připravovaném kroku bude v úterý jednat s městem i břeclavský dopravní inspektorát. „Staré semafory jsou už za zenitem, není to dobré. Nové by bylo možné lépe sladit, což by přispělo ke zvýšení propustnosti na průtahu městem. Dokud není možné odvést dopravu jinam, je každé takové zlepšení plusem," sdělil šéf dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Podle Parolka by se dala výměna semaforů za předpokladu získání dotace zvládnout už v příštím roce. Bude-li to priorita nového vedení města. Břeclav se ale podle něj výměně semaforů nevyhne ani v případě, že dotační program vypsaný nebude. Postupně, po etapách. „Úvahy některých mudrců o tom, že to za město udělá Ředitelství silnic a dálnic, jsou liché," vzkázal končící starosta Oldřich Ryšavý, který na kandidátkách také chybí.

S novými semafory souvisí i úvahy o přeměně části silniční sítě na náměstí na jednosměrku, a to u Koruny. „Musí se to vyzkoušet ve špičkách, není to tak jednoduché," upozornil Mach.