VYBERTE SI REGION

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslovi v minizoo v brněnských Horních Heršpicích museli v úterý na pomoc přispěchat strážníci. Zvíře totiž propadlo tenkou vrstvou ledu a zůstalo stát po krk v ledové vodě.

Osel z minizoo se propadl po krk do ledové vody. Na břeh se nakonec vyšplhal sám

Řidiči si zvykají na obrácení jednosměrného provozu v brněnské ulici Za Divadlem.
3 10

Směr se změnil, čáry zůstaly. Parkoviště u Mahenova divadla je špatně označené

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Brno – Matematika nebo fyzika nejsou jen pro muže, upozorňuje nová kampaň Vysokého učení technického v Brně s názvem Sem patřím. Univerzita se díky ní snaží vyvrátit stereotypy, které odrazují uchazečky od studia technických oborů. Odvahu jim dodává motivační videoklip i internetové stránky.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Příbram na Moravě – Nestartuje auto? Pokud se to stane řidiči, který spěchá do práce, je to nepříjemná záležitost. Hodně naštvaný pak musel být zatím neznámý zloděj, jenž marně startoval dodávku, do níž si předtím nanosil lup. O kuriózním případu z Příbrami na Moravě na Brněnsku informovali policisté v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Bruslaři v okolí přehrady špatně parkují. Zatím bez pokut

Brno – Nový bruslařský ovál nalákal na Brněnskou přehradu stovky lidí. Zatímco si užívali sportovních radostí, Bystrčanovi Petru Malému zkomplikovali život. Kvůli dlouhým kolonám a zaplněným parkovacím místům v okolí přehrady nemohl vyrazit na víkendový nákup do supermarketu v Přístavní ulici. Místním vadí také auta odstavená v místech, kde blokují cestu. „Kdyby zde parkoval můj manžel, dostal by už pokutu. Tady ale někteří stojí pomalu v křižovatce," kritizovala Alena Fišerová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies