VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důvod zpoždění? Rozpálené koleje se kroutí. Vlaky pak musí jet pomaleji

Jižní Morava – Cestující vlakem musí ve vedrech počítat 
s ještě většími zpožděními než obvykle. Horka totiž nepřitěžují jen lidem a zvířatům, ale i železniční dopravě. „Nejenom že se ve vlaku nedá vydržet, ještě ke všemu jezdí pozdě. Raději jsem měl jet autem," stěžoval si například Petr Vondrák, když vystoupil v Brně z vlaku z Prahy opožděného o dvacet minut.

17.8.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Na rozpálených kolejích totiž vlaky nabírají zpoždění. „Na některých úsecích jezdí 
z bezpečnostních důvodů na pokyn Správy železniční dopravní cesty pomaleji. Jedná se o takzvané teplotní pomalé jízdy," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zdržení vlaků je závislé na tom, jak dlouhá je trasa, po které jezdí pomaleji. A také na rozdílu mezi běžnou a sníženou rychlostí. U těch delších a pomalejších jde řádově až o desítky minut.

Pokud traťový pochůzkář při ranní prohlídce kolejí zjistí, že se pod náporem teplot koleje nebo výhybky kroutí, vyhlásí pomalou jízdu. Ta třeba platí na úseku mezi Skleným nad Oslavou a Řikonínem na Brněnsku. „Omezení rychlosti tam je až do jedenadvacátého srpna," informoval Šťáhlavský. Vlaky mezi Brnem a Prahou v těchto místech nabírají i půlhodinová zpoždění.

Rychlost však na kolejích neomezují jen vlaky. „Tam, kde nemáme koleje zapuštěné v silnici, jezdí tramvaje v horkých dnech pomaleji," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Omezení se týká hlavně tramvajových linek číslo jedna a osm, které místo šedesátikilometrovou rychlostí jezdí čtyřicítkou.

I ty nabírají zpoždění. „Představují několik minut. Víme, že to pro cestující může znamenat nepříjemnosti, ale jejich bezpečí je nám přednější," poznamenala mluvčí.

V extrémních vedrech v minulosti docházelo k vybočení kolejí. „Vzhledem k tomu, že se už dlouho používá nový systém upevnění kolejí k pražcům, se tento jev naštěstí prakticky nevyskytuje," objasnil Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty. V případě, že by 
k vybočení kolejí přesto došlo, vyřezali by pracovníci správy čtyři centimetry širokou spáru v kritickém místě. Koleje by dostaly prostor k rozpínání.

Aby s kolejemi nastal výrazný problém, musely by teploty být ještě extrémnější. „Nejhorší by bylo, kdyby v jeden den teploty klesly na patnáct stupňů a druhý den by se zase oteplilo na pětatřicet," sdělil Illiaš. To by pro ně byl velký teplotní šok, který by nemusely zvládnout.

Vysoké teploty ale nevadí jen kolejím. Trpí i vlaky. „Vozidla jsou konstruovaná pro středoevropské klima, kde se předpokládají maximální teploty do pětatřiceti až čtyřiceti stupňů. Současné na přímém slunci jsou však vyšší," podotkl Šťáhlavský. To způsobuje problémy s chlazením konstrukčních prvků, může to vést k přehřívání a k bezpečnostnímu odpojení techniky a jejím závadám.

Přehřívání se týká i klimatizací. Dráhy ji proto častěji kontrolují a víc se věnují údržbě. „Pokud dojde k závadě klimatizace, snažíme se postižené vozy vyřadit v nejbližší vhodné stanici. Cestujícím v takovém případě v dálkových vlacích zdarma poskytujeme nápoje," dodal mluvčí drah.

Stejný problém řeší i brněnský dopravní podnik. „Provozem tramvaje vzniká velké zbytkové teplo. To se s okolním horkem znásobuje a dochází častěji k poruchám," vysvětlila mluvčí Hailichová. Poruchy se většinou daří rychle odstranit, někdy ale musí dopravní podnik tramvaj odstavit.

JAN ČAMBORA

Autor: Redakce

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel brněnského Divadla Bolka Polívky Ondřej Chalupský a Boleslav Polívka, který Jakubák Open zahajuje svým pověstným cvrnknutím.

Cvrnkni si, vyzývají divadelníci. Divadlo Bolka Polívky zakončí sezonu

Restaurace Koishi se svými rybími specialitami ovládla kategorii nejlepší brněnské restaurace. Ilustrační foto.
7 18

Brno zná nejlepší podniky. Pivnicím vévodí Výčep Na stojáka, restauracím Koishi

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Pilík není Zavadil, ale má jiné přednosti. Zrychlí hru a zvýší útočný tah

Brno – Pavel odešel, přišel Pilík. Nechci, aby lidi čekali, že budu hrát stejně jako on, brání se fotbalista Tomáš Pilík ve Zbrojovce pasování do role náhradníka za Pavla Zavadila, který přestoupil do druholigové Opavy. „Jsme si v nějakých věcech podobní, ale jsem trošku jiný hráč," dodává.

International oslaví výročí. Peníze za jeden z pokojů věnuje nemocným dětem

Brno – Patří mezi tři nejstarší hotely v Brně a po dobu svého fungování neměl ani jeden den zavřeno i navzdory četným rekonstrukcím. Hotel International, který je jednou z významných brněnských staveb, letos oslaví pětapadesát let od otevření.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies