Rozhodovat bude o tom, kudy má vést trasa dálnice D52 od Pohořelic k Mikulovu. „Rada navrhla zastupitelstvu, aby schválilo trasu ve stopě silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže, což kraji doporučilo i ministerstvo životního prostředí," upřesnil krajský radní Antonín Tesařík, který má územní plánování na starost.

Kraj má dvě varianty, kudy může plánovaná dálnice z Brna na Vídeň vést. Jednou z variant bylo zachování ve stopě silnice I/52, druhá byla alternativní západní varianta, která vodní nádrže obchází. „Ve shodě s orgány státní správy a ministerstvem životního prostředí se přikláníme k variantě základní, která prochází nádržemi," uvedl Tesařík.

Jakmile zastupitelstvo trasu schválí, projde celý dokument druhým kolem připomínkovacího řízení příslušných institucí, orgánů a občanů. Až kraj připomínky zapracuje, může schválit konečnou verzi. „Zásady územního rozvoje budou hotové do konce volebního období, tedy do poloviny října," uvedl Hašek.

Zastupitelstvo se kvůli stanovisku ministerstva životního prostředí nebude zabývat určením trasy pro R43 od Kuřimi po Lysice. Ministerstvo totiž nařídilo, že musí zůstat územní rezerva od D1 až k Lysicím do doby, než se rozhodne o jejím kompletním vedení. Spor o to, jestli povede přes brněnskou městskou část Bystrc nebo Boskovickou brázdou mimo Brno, má vyřešit studie, která ještě není zadaná. Čtyřproudá silnice první třídy R43 má v budoucnu spojit brněnskou aglomeraci s Pardubickým krajem.

Při vydání zásad územního rozvoje nebude vyřešená brněnská metropolitní oblast, což by měla změnit aktualizace dokumentu po třech letech od vydání.

Od vzniku krajů v roce 2000 Jihomoravskému kraji územně-plánovací dokument chybí. V roce 2012 zásady zrušil Nejvyšší správní soud kvůli nedostatečnému posouzení vlivů na životní prostředí a zdraví obyvatel.