VYBERTE SI REGION

Jihomoravané mohou opět porcovat krajský rozpočet

Jižní Morava /ANKETA/ – Mají víc peněz z krajského rozpočtu dostat knihovny nebo muzea? Má kraj více podpořit údržbu silnic nebo výstavbu přestupních terminálů hromadné dopravy? S tímto rozhodováním pomohou radním už podruhé přímo obyvatelé jihu Moravy. Na stránkách kraje od úterý funguje dotazník, ve kterém lidé vyplní, kam mají směřovat peníze z krajského rozpočtu.

1.10.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

O rozdělení krajských peněz lidé rozhodovali už loni. Dotazník vyplnilo 59 lidí a nejvíce chtěli podpořit stavu a údržbu silnic nebo domovy důchodců. „Nezdá se to jako velké množství, ale je to desetkrát více připomínek, než přišlo v předchozích letech dohromady. Je pro nás důležité již v přípravné fázi vědět, čemu přikládají občané váhu a co od svého kraje očekávají," řekl hejtman Michal Hašek.

Dotazník lidé najdou na internetových stránkách kraje pod zeleným políčkem s nápisem Váš kraj, váš rozpočet. „Lidé mohou o rozpočtu rozhodovat až do 31. října. V prvních dvou listopadových týdnech zpracujeme výsledky, 14. listopadu jejich souhrn zveřejníme na webových stránkách kraje a obdrží ho krajská rada," popsal Hašek.

Jihomoravský kraj je jediný v republice, který kromě klasických připomínek umožňuje lidem komentovat rozpočet i touto formou. „Je to docela zajímavá forma zjišťování názorů lidí. Obecně jsou ale internetové ankety problematický způsob zjišťování informací, protože není jisté, kdo ve skutečnosti odpovědi zadal. Dokud bude mít jen desítky nebo i stovky účastníků, není výsledek moc relevantní," podotkl Oldřich Kružílek ze sdružení Otevřená společnost, které hodnotí vstřícnost veřejné správy k poskytování informací.

Jihomoravští zastupitelé budou o rozpočtu na příští rok hlasovat 19. prosince. „Máme už hotový první nástřel. Odráží se v něm hospodářská krize, takže je úsporný," doplnila vedoucí krajského ekonomického odboru Ludmila Hrachovinová.

Autor: Petra Kozlanská

ANKETA

Využijete možnost připomínkovat rozpočet kraje?

Ano

58 %

Ne

42 %

Hlasovalo: 24     Anketa byla ukončena

1.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Nejlepší architektonický počin v kraji? Hlasujte v naší anketě

Jižní Morava /ANKETA/ - Česká komora architektů v letošním roce vyhlásila první ročník České ceny za architekturu. Její cíl je zejména zhodnocení domácí architektonické produkce. Do soutěžní přehlídky se přihlásilo téměř pět stovek děl. Mezinárodní porota poté do užšího výběru nominovala třiašedesát děl, včetně devíti zástupců z jižní Moravy. „Hodnotitelé ze všech nominovaných poté vyberou pět až deset nejlepších. Kdo zvítězil, se všichni účastníci dozví v listopadu na slavnostním vyhlášení," uvedla mluvčí České komory architektů Zuzana Hošková.

Šalinkarty si od ledna lidé koupí přes internet. Roční zlevní na 3325 korun

Brno – Městskou hromadnou dopravu v Brně čekají od ledna největší změny od spuštění systému SMS jízdenek. Cestující si podle zjištění Deníku Rovnost budou kupovat šalinkarty i prostřednictvím internetového obchodu. Ubude dlouhé stání ve frontách, lidé si koupí třeba roční kupon jen kliknutím na webu. Právě roční jízdenka přitom má stát místo současných pěti tisíc jen 3325 korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies