VYBERTE SI REGION

Kraj dal letos 1,8 miliardy na rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Desítky dopravních omezení letos zkouší trpělivost Jihomoravanů. Potýkají se s rozkopanými silnicemi druhých a třetích tříd a s tím spojenými komplikacemi. „Investuje se a staví na mnoha místech. Jízda autem je někdy složitá. O problémech zvlášť ve špičkách slyším ze všech stran," zmínil například Ivan Kleiber ze Zaječí na Břeclavsku.

24.10.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Matej Slávik

Důvod je snaha vyčerpat dotace od státu a Evropské unie do konce letošního roku. Podle krajského radního Antonína Tesaříka letos silničáři za rekonstrukce okresních silnic v regionu utratí závratných 1,8 miliardy korun. Loni to přitom byla jen polovina, v roce 2013 šestina. „Letos se podařilo výrazně posílit zdroje z programů podporovaných Evropskou unií," poznamenal Tesařík.

Jen rekonstrukcí mostů bude letos hotových celkem osmadvacet. Nad železniční tratí u Ladné na Břeclavsku se řidiči projedou po novém už za pár týdnů. Projekt spolkl padesát milionů korun.

Na Hodonínsku mají za sebou největší stavební akci roku na silnici mezi Čejkovicemi a Čejčí. „Za krátký čas jsme zrekonstruovali zhruba dvouapůlkilometrový úsek," uvedl šéf hodonínských silničářů Martin Bedrava.

Na Blanensku už dělníci dokončují souvislé opravy průtahu obcí Brťov-Jeneč. Na novou silnici obyvatelé čekali přes deset let. U výjezdu z Brťova snížili silničáři kopec, aby nebyl tak prudký. Rekonstrukce má stát pětadvacet milionů korun.

Podle vedoucí technicko-správního úseku blanenských silničářů Evy Zouharové dokončí dělníci letos druhou etapu průtahu Ostrovem u Macochy a jeden z hlavních tahů v Boskovicích: Chrudichromskou ulici.

3885kilometrů silnic druhých a třetích tříd má na starost Jihomoravský kraj. V havarijním stavu je osmatřicet procent z nich.

Řidiči na Vyškovsku už jezdí například po novém povrchu silnice mezi Rousínovem a obcí Tučapy.

Dělníci letos opravili téměř třicet kilometrů silnic dohromady za 430 milionů na Znojemsku. Rekonstrukce dvou důležitých mostů přes železniční trať ve Znojmě potrvá do konce listopadu. Podobně jako zbytek z letošních víc než šesti desítek staveb v kraji.

Evropské peníze umožnily od roku 2007 rekonstrukci 304 kilometrů silnic v kraji, včetně pětaosmdesáti mostů. „Faktické ukončení projektů Regionálního operačního pro-gramu 2007 až 2013 je možné nejpozději do dvou let, tedy právě letos," vysvětlila mluvčí ROP Jihovýchod Kateřina Dobešová s tím, že v novém programovacím období na něj navazuje projekt pod zkratkou IROP.

Pro zvětšení klikněte.

V něm je podle Tesaříka vyčleněný balík až 2,5 miliardy korun na různé dopravní stavby. „Pro letošek plánujeme podat první žádosti na projekty celkem za sedm set milionů," spočítal krajský radní.

Nejnákladnější stavba je obnova silnice mezi Deblínem a Tišnovem na Brněnsku za 323 milionů. „Práce chceme zahájit na jaře. Předpokládáme, že potrvají rok," poznamenal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Rekonstrukce je podle starosty Tišnova na Brněnsku Jiřího Dospíšila důležitá pro celou oblast. „Úsek je páteřní spojnice k dálnici. Doprava je tam poměrně hustá, stav silnice ale neutěšený," zdůraznil starosta.

Radní Jihomoravského kraje Antonín Tesařík ke stavu silnic a jejich obnově říká:

Peníze z Unie šly na kratší úseky

Brno - Mohutný finiš. Sportovní terminologie dobře vystihuje letošní investice do oprav takzvaných okresních silnic na jižní Moravě. Rekordní částku vyčerpal kraj z evropských dotací, peníze přiklepla také vláda. „Poprvé jsme získali podporu z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury," připomněl krajský radní Antonín Tesařík, který řeší také dopravu.

V havarijním stavu byla na začátku roku víc než třetina povrchů silnic druhé a třetí třídy v kraji. Vylepší stav letošní rekordní investice?

Naprostá většina peněz šla letos do rekonstrukcí a modernizací, které podporují evropské fondy a které se soustředí spíš na kratší úseky. Vzhledem k zoufalému stavu, v jakém stát silnice kraji předal, se snažíme vyhodnotit aktuální situaci a při údržbě zohledňovat neustále narůstající provoz.

Asociace krajů jedná s vládou, aby bylo i v příštím roce znovu možné čerpat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jaká suma vám postačí?

Budu rád, když do našeho kraje přiteče z vládní kasy aspoň stejná částka, jako letos. To pro jižní Moravu znamenalo 350 milionů korun. Za ty jsme opravili pětačtyřicet kilometrů silnic a třináct mostů.

Jak jsou na tom silnice spravované Jihomoravským krajem ve srovnání s jinými regiony?

Celorepubliková srovnání stavu povrchů silnic druhé a třetí třídy nejsou oficiálně k dispozici. Dle neoficiálních údajů je kvalita těchto úseků v Jihomoravském kraji průměrná. Nejlepší čísla vykazuje Jihočeský kraj.

Autor: Přemysl Spěvák, Redakce

24.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies