VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj uvažuje o soukromých vlacích, smlouvu s Českými drahami neprodlouží

Jižní Morava /ANKETA/ – Smlouvu 
s Českými drahami tentokrát neprodloužíme. Revoluční oznámení zaznělo tento měsíc z krajského úřadu. Čí vlaky budou po jihomoravských kolejích jezdit, není zatím jasné. Vedení kraje zvažuje i nákup krajských vlaků.

15.8.2016 14
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Jestli zakázku na zajištění dopravy zadá kraj přímo, nebo tentokrát vypíše soutěž, není zatím jisté. „Definitivně jsme ještě nerozhodli, ale soutěž je jedna 
z variant," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary má přímé zadání i soutěž výhody. „Přímé zadání je proti soutěži rychlejší. Ovšem v soutěži je pravděpodobnější příznivější cena. Veřejné instituce se ovšem vždy musí řídit zákonem o veřejných zakázkách," upozornil Šimara.

Současný dopravce, České dráhy, chtějí s vlaky pro kraj jezdit i nadále „Pro nás jsou nejvýhodnější přímá zadání. Chceme obhájit co nejvíce současných výkonů, udržet zaměstnanost, zajistit návaznost spojů i rozsah služeb. Jestliže však kraj bude chtít některé linky soutěžit, budeme se o ně ucházet," uvedl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

O vstup na jihomoravské koleje mají už nyní zájem soukromí dopravci RegioJet i LeoExpress. „Neznáme sice ještě podrobnosti, ale určitě bychom zájem měli," vzkázala mluvčí Barbora Mičková z LeoExpressu.

Konkurovat jim chce i Arriva, která provozuje vlaky mezi Prahou a Benešovem a Prahou a slovenským Trenčínem. „Všechny soutěže ukázaly, že pomáhají zvýšit komfort pro cestující a ušetřit peníze státu i krajům. Počítám, že bychom se zúčastnili i tendru na jižní Moravě," uvedl generální ředitel Daniel Adamka.

vlaky v kraji• jihomoravský kraj uzavřel s Českými drahami smlouvu na dopravní obsluhu v roce 2009 na deset let
• zatímco v jiných krajích je možné smlouvu o pět let prodloužit, na jihu Moravy ne
• nyní uvažuje, jak zajistit dopravu po roce 2020
• ve hře jsou i krajské vlaky

Jihomoravané se v kraji zatím mohli s jiným dopravcem než Českými drahami setkat jen před šesti lety, když majitel RegioJetu Radim Jančura předváděl pronajaté vozy, se kterými chtěl tehdy získat krajské zakázky. Zkušenosti s jeho současnými vlaky má ale například Šarlota Šudrychová z Pardubic. „U RegioJetu se mi líbí, že mám vždy jisté místo a nemusím se bát, že bych si nesedla. Oblíbila jsem si také jejich občerstvení," popsala.

Naopak Pražan Lukáš Drásta má zkušenost s konkurenčním LeoExpressem. „Líbí se mi výběr z více tříd. Na druhou stranu v nejnižší třídě jsou pouze malé nepohodlné sedačky," zhodnotil Drásta.

Brňan David Kříž si myslí, že by mu nový dopravce mnoho dobrého nepřinesl. „Jezdím spíše na dálkových spojích. Bojím se, že by některé spoje mohli kvůli konkurenci zrušit," popsal Kříž své obavy.

V roce 2019 skončí smlouvy drah také se sousedními kraji. Na Vysočině už si způsob zadání vybrali. „V úředním věstníku Evropské unie jsme už oznámili zakázku. Je to první krok k otevřenému výběrovému řízení," uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Podobnou soutěž plánují také v Olomouckém kraji, kde podle mluvčí Kamily Navrátilové chtějí vypsat soutěž alespoň na část vlaků. Naopak ve Zlínském kraji ještě budoucnost vlakových spojení neřešili.

Kromě toho, kdo na jihomoravských kolejích bude jezdit, není ani jisté, s čím vůbec. Ve hře je totiž i nákup nových vlaků krajem a jejich pronájem dopravcům. „Je to jedna z variant obnovy parku železničních vozidel. Mohli bychom čerpat až pětaosmdesáti­procentní dotaci," upozornil náměstek Hanák.

Využití krajských vozů oslovení dopravci nevyloučili. „Určitě bychom se účastnili, i kdybychom měli jezdit s vozy od kraje," dodal ředitel Arrivy Adamka.

Naopak České dráhy mají jasno. „Upřednostňujeme model, kdy je za údržbu a provoz vlaků zodpovědný dopravce," doplnil generální ředitel Krtek.

Autor: Michal Rapco

Přinesou noví dopravci zlepšení kvality vlakové dopravy v kraji?

ANO

37 %

NE

63 %

Hlasovalo: 408

Anketa byla ukončena

15.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:
S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies