STAVBA R43. Právě odkládané zahájení stavby rychlostní silnice z Brna na sever, která má nahradit vytíženou a nebezpečnou I/43, vnímají Hašek s Ťokem jako závažný problém. „Navrhl jsem začít stavět od severní hranice kraje směrem k Brnu. Minimálně po Kuřim není na trase žádný významnější problém. Blanensko páteřní silnici kvůli rozvoji nutně potřebuje. Je zbytečné blokovat vše kvůli nejasnostem v nejbližším okolí Brna, " vysvětlil Hašek.

Podle místostarosty Boskovic ale fakt, kde dělníci začnou pracovat, není zásadní. „Znamená to pouze, že silnice musí někde začít a někde skončit. Nejdůležitější je, aby ji co nejdříve postavili," komentoval Petr Malach.

Podle něj je R43 důležitá pro celou oblast na sever od Brna. „Zvýší se tím dopravní obslužnost a přibude víc pracovních míst," dodal. Se zástupci Boskovic se Hašek, Ťok a premiér Bohuslav Sobotka chtějí setkat do konce března.

START R52. Už letos má podle Ťoka začít stavba tahu R52. „Silnice z Brna na Vídeň je naše priorita. Chceme ji mít co nejdříve," uvedl Ťok.

Podle Haška jsou oba fanoušci čtyřproudého spojení, včetně obchvatu Mikulova. „To je místo, kde stavbu zahájíme. Můžeme tam pracovat už letos a nečekat na finální schválení Zásad územního rozvoje kraje," podotkl Hašek.

Důležitý dokument, který Nejvyšší správní soud zrušil v roce 2012, je nutná podmínka pro přípravu kompletního úseku R52 k rakouským hranicím. Do té doby se může stavět jen dvoupruhový úsek s rezervou pro čtyři pruhy.

Starosta Mikulova Rostislav Koštial nové zprávy vítá. „Dlouhodobě jsme proti dvouproudému uspořádání. Mikulov si nezaslouží polovičaté řešení, ale pořádný obchvat," poznamenal Koštial.

STAMILIONY DO SILNIC. Poprvé ve své patnáctileté historii dostanou kraje peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic druhé a třetí třídy. Stát mezi ně rozdělí 4,6 miliardy korun podle délky silniční sítě. „Na každý z krajů připadne dvě stě až pět set milionů," upřesnil ministr Ťok. Jihomoravský kraj spravuje 3190 kilometrů silnic nižších tříd.

V opravení výtluků na silnici druhé třídy mezi Ivančicemi a Rosicemi na Brněnsku doufá třeba Marcel Kaláb, který tam denně jezdí. „Už dvakrát jsem zajel do díry a poškodil si auto. O tyhle silnice se nikdo nestará. Je dobře, že se to změní," uvedl Kaláb.

VELKÝ MĚSTSKÝ OKRUH. Především připravenost na dostavbu velkého městského okruhu byla téma číslo jedna další schůzky ministra dopravy, tentokrát s brněnským primátorem Petrem Vokřálem. Na jednání se shodli, že dalším důležitým krokem je stavba ve dvou úsecích, Žabovřeská a Tomkovo náměstí. „Městský okruh je v oblasti dopravy pro Brno priorita. Úsek v Žabovřeské ulici se začne stavět v horizontu dvou let," komentoval primátor Vokřál.

Klíčová tepna se díky přestavbě v každém směru rozroste o jeden pruh a zajistí řešení častého kolapsu dopravy.

SMĚR D1. Ministerstvo dopravy pomůže i s napojením na dálnici D1 v úsecích, které procházejí Brnem. „Jednali jsme především o napojení Černovických teras. Momentálně vykupujeme pozemky a sbíráme podklady pro územní rozhodnutí," podotkl Vokřál.