VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krajské silnice po zimě? Zničily je kolísavé teploty kolem nuly, řekl odborník

Jižní Morava – Konec drkotání mezi dírami. Jihomoravské silnice druhých a třetích tříd si i letos žádají nutné opravy. Až šedesát kilometrů krajských silnic dostane ještě tento rok úplně nový povrch, dalších patnáct set kilometrů silničáři alespoň vyspraví. Současné i plánované opravy krajských silnic okomentovali na páteční tiskové konferenci. Kompletní rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd na jihu Moravy letos spolykají půl miliardy korun.

15.4.2016 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií

Letošní plánované opravy krajských silnic na jižní Moravě budou stát půl miliardy. Silničáři už pracují například na brněnské Rakovecké silnici. Foto: DENÍK/Attila Racek

Kraj přispěje 162 miliony, z toho 15 milionů půjde na výkup pozemků. „Neustále bojujeme s tím, že nám stát odkázal rozbité silnice, které však jen v menšině případů patří kraji. Pokud bychom všechny tyto pozemky měli vykoupit, stálo by to miliardy," vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Nejvíc nákladná letos bude oprava mostu u Šakvic na Břeclavsku. Stavba má být zahájená v létě a její cena se vyšplhá na 120 milionů korun. „Jsou tam vlastně dva mosty, jeden z nich je nad železničním koridorem. Celý objekt musíme zbourat a postavit nový. Most se rekonstruovat jednoznačně musí, protože hrozí nebezpečí pádu konstrukce na vlaky, které jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Práce skončí během příštího roku," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Další nákladnou stavbou bude souvislá oprava silnice mezi Podivínem a Lednicí na Břeclavsku, která započne v červenci. „Soutěž ještě není u konce, ale odhadovaná cena je asi sedmdesát milionů korun. Minimálně čtyři měsíce tam bude dopravní omezení. To bude nepříjemné zejména v létě, kdy hodně lidí míří do Lednicko-valtického areálu," řekl Zouhar. Na příští rok plánují správci silnic stavbu silnice od Deblína přes Tišnov na Brněnsku, která podle Hanáka vyjde na téměř čtvrt miliardy.

Kraj se stará o skoro čtyři tisíce kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Zhruba třetina z nich byla na konci uplynulého roku v havarijním stavu. Letošní zima tuto situaci ještě zhoršila. „Teplota neustále kolísala kolem nuly. Ve dne bylo nad nulou, v noci potom mrzlo. Jakmile se voda dostane do silnice, tyto opakované změny jsou nesmírně ničivé. Proto jsou silnice paradoxně v lepším stavu třeba na severu Evropy, kde napadne sníh a mrzne už pořád," vysvětlil vedoucí Odboru rozvoje dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický.

Na průběžnou údržbu silnic si kraj vyhradil přes půl miliardy. Lokální opravy výtluků a trhlin na patnácti stech kilometrech krajských silnic si vyžádají až šedesát milionů korun. „Jde hlavně o zajištění bezpečnosti na silnici. Tyto vysprávky vydrží asi sezonu. Zásadní rozdíl je v ceně. Zcela nový povrch silnice na jednom kilometru stojí tři až pět milionů korun, lokální opravy vyjdou na třicet až padesát tisíc," řekl Zouhar.

Výtluky, trhliny a síťovité praskliny opravují silničáři například takzvanou tryskovou metodou, která je levná. „Jde o provizorní záležitost, mohli bychom to dělat pořád dokola. Místo, kde se silnice rozpadá, pod tlakem vyplníme směsí asfaltu, vody a rozpouštědel. Pak už to jen musí zaschnout. Motorkáři musí dávat pozor, aby na kamínkách nedostali smyk," vysvětlil vedoucí provozu brněnského úseku Jan Kučera.

Autor: Michal Kirš

15.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost Dagmar Šlagorová se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies