S neobvyklým nápadem, jak řádění vandalů omezit, přišla dopravní společnost Bors Břeclav. „Zavedli jsme v autobusech wi-fi připojení. Od té doby vandalských činů výrazně ubylo. Někteří lidé si totiž při cestě díky internetu našli jinou zábavu," uvedl ředitel firmy František Zugar.

Dopravní podnik města Brna zase má v devětadvaceti nových tramvajích nainstalované kamery s nahrávacím zařízením. Také ony hodně pomáhají. „Chceme vyjednat s městem rozšíření kamer do většího počtu tramvají a také do autobusů. Kamery jsou totiž na vandaly ta největší zbraň," upozornila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Boční skla nemění

Dodala, že vandalové loni v Brně nejčastěji poškozovali tramvaje a autobusy. „Téměř dva miliony jsme zaplatili za opravy poškozených tramvají. U autobusů to bylo o 200 tisíc méně," sdělila mluvčí. Poznamenala, že nejčastěji jde o posprejované vozy a poškrábaná skla. „Boční skla neměníme. Ze zkušenosti víme, že je lidé brzy doškrábou znovu," řekla Hailichová. Čelní skla se však měnit musí, aby měl řidič dobrý výhled. Výměna jednoho skla stojí přes pět tisíc korun.

Brněnský dopravní podnik bojuje s vandaly dlouhodobě. „Kampaň nazvanou No tag! spustilo město nedávno a už jsou vidět výsledky. Přibylo telefonátů od svědků. Lidé už vandalství nepřehlížejí a upozorňují na ně," řekla Hailichová.

Problémy s vandaly v autobusech městské dopravy řeší i ve Znojmě. „Pachatelé poškozují sedačky, posprejovávají vnitřky vozů, lepí tam samolepky," uvedl ředitel znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim.

Podobné je to i na Blanensku. „Za posledního půldruhého roku jsme řešili asi pět případů posprejovaných autobusů," sdělil ředitel autobusové dopravy ČAD Blansko Jiří Šebela. Dodal, že nedávno se zase kolem jednoho z autobusů společnosti povalovala hromada skla. Vandal totiž prohodil oknem cihlu. „Ale to se stává jen výjimečně," poznamenal ředitel Šebela.

Rada pro svědky

A jak by měli lidé postupovat, když se stanou svědky vandalského činu? Brněnští strážníci pro ně mají radu: zapamatovat si, co měl dotyčný na sobě, jakým směrem utekl, jeho popis a přibližný věk. A neprodleně zavolat linku 156 nebo 158. „Sprejerství je bez ohledu na velikost způsobené škody trestný čin. Hrozí za něj až rok vězení," upozornil mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

U poleptání skel, rozřezání madel nebo poškození sedadel kontaktují strážníci dopravní podnik. „Ten odhadne škodu, a pokud nepřesahuje pět tisíc, jde o přestupek. V opačném případě o trestný čin," vysvětlil mluvčí.

LENKA GRABCOVÁ