Přestože věděla, že symptomy odezní, sanitku zavolala. „K doktorovi bych nedošla. Záchranáři byli milí, stejně jsem ale měla pocit, že jsem volala zbytečně," dodala Řiháková.

S tím, že lidé raději volají tísňovou linku místo návštěvy lékaře, se krajští záchranáři setkávají. „Když někdo s problémem nedokáže dojít k lékaři, může požádat o návštěvu doma. Zavoláním na číslo 155 zodpovědnost přenese na záchranáře. Praktik přitom může vypsat lístek k odvezení pacienta do nemocnice převozovou službou," sdělila mluvčí krajských záchranářů Dagmar Kellnerová.

Čtěte také: Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Výjezdy záchranářů∙ 2015: 98 454
∙ 2016: 97 173
∙ do 20. 3. 2017: 22 080
Zdroj: ZZS JMK

Problém je i v tom, že operátor stav pacienta po telefonu nezhodnotí objektivně. „Někdo své potíže nadhodnocuje, jiný je bagatelizuje a výsledek velmi často neodpovídá stavu a naléhavosti, kterou operátor určí," dodala mluvčí.

Kdy se o zneužití služeb jedná a kdy ne, není lehké určit. „Ojediněle nám lidé tvrdí, že je kamarád třeba v bezvědomí. Ten je po příjezdu v pořádku a jen nám sprostě nadává," připustila Kellnerová. Pokud člověk volá sanitku skutečně neoprávněně, mohou ho nechat záchranáři výjezd i proplatit.

Čtěte také: Pobodaný chtěl přivolat pomoc, žena mu proto bodla do hrudníku další nůž

Možností, jak snížit počet výjezdů, ke kterým by záchranáři nemuseli jezdit, podle Kellnerové moc není. „Systém praktických lékařů, kteří fungovali i odpoledne a vyjížděli k pacientům, je totiž pryč," doplnila.

Aplikaci Záchranka její vývojář vylepší

Jižní Morava - Místo odpočinku doma po burčákovém pochodu skončilo loni v říjnu osm lidí v různých nemocnicích na Hodonínsku. Posilněni zkvašeným vínem se totiž zatoulali na vinici a záchranářům nedokázali říct, kde jsou.

K opilým a zraněným výletníkům se pomoc dostala díky mobilní aplikaci Záchranka. „Zájem o ni je pořád větší, nyní ji má staženou více než 320 tisíc lidí a neustále jich přibývá," popsal Jihomoravan Filip Maleňák, který aplikaci vymyslel.

750výjezdů ke zraněným, kteří je zavolali přes aplikaci Záchranka, zaznamenali záchranáři. Vymyslel ji Jihomoravan.

Aplikace je mezi lidmi oblíbená i kvůli tomu, že ulehčuje případným pa-cientům rozhovor s operátorem záchranky. Zprávu o tom, kde zraněný člověk je, odešle záchranné službě jen stisknutím tlačítka. „Záchranáři takhle vyráželi už k více než 750 případům. Za každým takovým výjezdem si můžeme představit zachráněný život," doplnil autor aplikace.

Čtěte také: Zvolte s Deníkem Rovnost největšího sportovního sympaťáka jižní Moravy roku 2016

Kromě toho, že lidé nemusí v krizové situaci přemýšlet nad telefonním číslem, záchranáři dostanou i další údaje. „Program odesílá i přesnou polohu volajícího, stav baterie nebo třeba informace o zdravotním stavu. Hodně tak urychluje komunikaci s dispečerem," konstatoval Maleňák.

Dodal, že aplikace se bude neustále vyvíjet. „Spustíme třeba verzi pro neslyšící. Chceme i zařídit, aby varovala lidi před blížícím se nebezpečím," uvedl.

Vylepšení ocení i Brňan Jaromír Kachlík, který si aplikaci nainstaloval hned po vydání. „Ještě jsem ji nepoužil, ale jsem rád, že tu možnost mám. Když jedu na dovolenou, často se mi totiž stává, že nevím, kde jsem. Nevím, jak bych navigoval pomoc," vysvětlil.