VYBERTE SI REGION

Modernizace trati mezi Brnem a Přerovem: zastávky zruší, postaví tunely

Vyškovsko – Bude to první trať v Česku, po které vlaky pojedou až dvousetkilometrovou rychlostí. Přípravy na její stavbu začínají. Rozhodla o tom Centrální komise ministerstva dopravy: schválila studii k modernizaci trasy Brno–Přerov. Úsek měří 67 kilometrů a z podstatné části prolíná i Vyškovsko.

30.11.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií
Modernizace tratě mezi Brnem a Přerovem se přiblížila. Jako první v Česku umožní vlakům projet i přes Vyškovsko dvoustovkou. Na snímku Chvalkovice.

Modernizace tratě mezi Brnem a Přerovem se přiblížila. Jako první v Česku umožní vlakům projet i přes Vyškovsko dvoustovkou. Na snímku Chvalkovice.Foto: vizualizace: SUDOP Brno

Vyjma krátké dvoukolejné části mezi Brnem a Blažovicemi je stávající trať jednokolejná s rychlostí do sta kilometrů v hodině. Zvolená varianta počítá s modernizací pro rychlost jednou tak vyšší. „V Česku bude první s takovými parametry. Pro její umožnění povede z Blažovic až ke Kojetínu převážně na přeložkách, zvlněný terén si pak vyžádá výstavbu šesti nových dvoukolejných tunelů," sdělil náměstek pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Podle zjištění Vyškovského deníku Rovnost mají čtyři z nich spadat do Vyškovska: holubický o délce 980 metrů, sedmisetmetrový rousínovský, habrovanský dlouhý 650 metrů a půlkilometrový pustiměřský. Přidání druhé koleje navíc umožní zrušit čtyři železniční stanice. Mimo jiné Rousínov a Komořany.

V pěti etapách

V důsledku přeložky trati u Vyškova bude zrušená i zastávka Hoštice-Heroltice. Pro další projektovou přípravu a následnou stavbu byla trať rozdělená na pět etap. Regionu se dotknou první dvě. A to mezi Blažovicemi a Vyškovem a mezi Vyškovem a Nezamyslicemi. „Přesný harmonogram etap ještě neexistuje. Platí ale, že na řadu přijdou nejdřív dva úseky, které budou vyžadovat nejjednodušší přípravu. Kromě úseku u Přerova jde i o trať mezi Blažovicemi a Vyškovem. Na těch se má začít pracovat už v roce 2019," vzkázal Nejezchleb.

Tedy v roce, kdy stavba odstartuje. Trvat má do roku 2023. Na modernizaci dlouhodobě čeká například vyškovská radnice. Správa železniční dopravní cesty totiž garantuje, že pokud bude připravená, na vlastní náklady jí vytvoří dvě dopravní stavby. Obě akce ale stojí na výkupu pozemků, které se budou pohybovat v řádu milionů. Starosta Karel Goldemund se tehdy nechal slyšet, že utrácet miliony za pozemky, když nic není jisté, není rozumné.

35,4miliardy korun si vyžádají celkové náklady na modernizaci trati Brno–Přerov. Začít má v roce 2019.

Potvrzení začátku prací nyní vedení Vyškova těší. Jsou pro něj klíčové dvě investice. V jedné z nich budou železnici podjíždět auta. „Podjezd pod železnicí se bude řešit v Nosálovicích naproti sjezdu z dálnice. Další z lokalit je u parku, kde bude těleso stávající trati odsunuté. V Olomoucké ulici za přejezdem pak vyroste mimoúrovňová křižovatka, která by měla být hlavní silnicí pro příjezd do Smetanových sadů a ke sportovištím," přiblížil plány místostarosta Vyškova Břetislav Usnul.

Zatím ale město žádnou dokumentaci v ruce nemá. „První výstupy lze podle našeho názoru očekávat až ve druhé polovině příštího roku. Teprve pak bude možné diskutovat o dopadech modernizace na území města," dodal vedoucí kanceláře starosty a tajemníka Stanislav Kolařík.

Průtahy se startem zdvoukolejnění už několik let brzdí i vyškovské silničáře. Například při opravě průtahu II/430 čekali na modernizaci, a proto do plánů nezahrnuli silnici, která za Rousínovem tvoří pod mostem esíčko. „Předpokládali jsme, že se dokončí při opravě trati. Ta byla totiž nejdřív avizovaná na rok 2013, poté na 2017," řekl šéf vyškovských silničářů Zdeněk Gardelka. Sám má po zkušenostech z posouvání termínů obavy, aby se z roku 2019 nestal například rok 2023. „Doufám, že už jde o realitu. V tom případě rozhodnutí vítáme. Vyčkávali jsme na ni například i kvůli opravě mostu ve vyškovské Sochorově ulici. Podle všeho ale bude v místě úplně jiný most a i vedení trasy bude rozdílné. Takže vše, co už jsme měli připravené, je v současnosti neaktuální. Už dřív jsme na něm nicméně zabránili prosakování vlhkosti. Doufáme tak, že to už ty čtyři roky vydrží," dodal Gardelka.

V současné době Správa železniční dopravní cesty připravuje zadávací podmínky na zpracování dokumentací zkoumajících vliv na životní prostředí, dále záměry projektů a přípravné dokumentace. „Samozřejmě počítáme i s možnými komplikacemi při přípravě. Tradičně bývají časově náročné procesy zkoumání vlivů na životní prostředí a výkupy pozemků především v úsecích vedených na přeložkách mimo stopu stávající trati," naznačil Nejezchleb.

Autor: Alena Grycová

30.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies