„Čekáme nyní na nová světla, která vyrábějí v Itálii. Tento týden získají světlíky ve dvoraně nové clony. Optimální klima nám zajišťují zvlhčovače vzduchu. Nacházejí se i v depozitáři, kde vlhkost vzduchu pravidelně monitorujeme. Pokud si to situace žádá, zvlhčovače aktuálně zapínáme na nezbytně nutnou dobu,“ vysvětlil ředitel Galerie Milan Bufka.

Galerie Hlavního města Prahy investovala do přípravy expozice už šestadvacet milionů korun. „Tato suma zahrnuje nové rámy na obrazy, restaurátorské práce, teplomety a práce nutné k postavení celé výstavy. Vzhledem k tomu, že tato expozice je poměrně drahá, rád bych vystavoval obrazy déle než dva roky, jak bylo dohodnuto původně. Budu jednat se zástupci Národní galerie, jakou výstavu plánují po dvou letech ve dvoraně Veletržního paláce. Zajímavé by pro mě bylo mít plátna zpřístupněna návštěvníkům minimálně po dobu pěti let,“ upřesnil Bufka.

Srolovaná plátna, ležící dosud v depozitáři, trápí zástupce Moravského Krumlova. „Představitelé galerie se rozhodli převézt plátna z krumlovského zámku za každou cenu, aniž by měli připravené optimální podmínky. Celou věc nechci již více komentovat,“ vyjádřil se starosta města Tomáš Třetina.

Rychlý a nepromyšlený převoz obrazů zaráží i ředitele moravskokrumlovského kulturního střediska Bořivoje Švédu. „Vůbec mě nepřekvapuje, že nyní mají v Praze s obrazy problémy. Jejich stěhování proběhlo opravdu velmi překotně a nepromyšleně. Starým plátnům určitě neprospívá dlouhodobé navinutí na obří cívky. Nejsem v tomto oboru odborník, ale již z laického pohledu jim to musí škodit,“ vyjádřil obavy Švéda.

Opravy už v létě

S opravami zámku by Moravskokrumlovští chtěli začít již v létě. Doufají, že pokud opraví a rozšíří zejména výstavní prostory, Muchova plátna se po pražské výstavě do Krumlova vrátí. „Nyní máme k dispozici šest milionů. Dva miliony jsme uvolnili z rozpočtu města, další dva poskytne majitel zámku Incheba, další finanční částky jsou poskytnuté dotace. Pro nejnutnější rekonstrukci je to dostačující částka. Předpokládám, že započaté opravy již nebude snadné utnout, stejně tak ani příliv dotací. O ně hodláme žádat každým rokem,“ popsal před časem plány města starosta Třetina.

Návrat Epopeje na krumlovský zámek nepodpoří šéf pražské Galerie Milan Bufka. „Pokud by se vlastník zámku společnost Incheba rozhodla zámek opravit a vytvořit kvalitní prostředí pro plátna, pak by jejich další zapůjčení do Moravského Krumlova bylo otázkou politické dohody. Já osobně tuto variantu podporovat nebudu. Domnívám se, že zámek zůstane neopravený ještě dlouho, neboť jeho důkladná rekonstrukce si vyžaduje finanční prostředky řádově ve stovkách milionů korun,“ vyjádřil se Bufka.

Ve hře je zatím stále možnost vystavit plátna na Hlavním nádraží v Praze. „Vše si musí dohodnout magistrát, zástupci Českých drah a italský investor, který má budovu nádraží v pronájmu. Monumentální Muchova plátna si svou velikostí vyžadují využití celé historické budovy. Domnívám se, že by bylo nutné vybourání velkého množství příček. Nejsem si jistý, zda by s takovými zásahy souhlasili památkáři. Nicméně myšlenku na využití tohoto prostoru pro expozici Slovanské epopeje vidím jako velmi zajímavou,“ zakončil Bufka.