V jihomoravských mateřinkách loni podle Českého statistického úřadu působily necelé tři a půl tisíce vyučujících, jen třináct z nich byli muži. Žádný z nich není například v Mateřské škole Žižkova v brněnských Žabovřeskách. „Muži o profesi nemají zájem kvůli platu a mají také s dětmi mnohem menší trpělivost,“ zhodnotila ředitelka Eva Kučerová.

Pramalý zájem mužů o pozici učitele malých dětí pozoruje i ředitelka školky ve Šrámkově ulici v Brně Hana Brezovská. „Nemáme ani jednoho pedagoga. Ani na pohovor se nám žádný nikdy nepříhlásil,“ sdělila.

Důvodů, proč učitelé nemají o práci v mateřských školách zájem, je podle Václava Šnebergera z Ligy otevřených mužů mnoho. „Plat není to hlavní. Přestože se této profesi přisuzuje ženskost, muži jsou v ní na tom často platově lépe. V tradičních komunitách role učitele tak malých dětí ale přináší řadu stereotypů. Chlap ve školce musí podle nich být buď divný, zženštilý, nebo pedofil,“ vysvětlil.

Upozornil, že je hodně mladých mužů, kteří vedou dětské sportovní oddíly či kroužky. Málo z nich ale volí profesionální dráhu učitele, a to jak v mateřinkách, tak na prvních stupních škol.

Školní třída z padesátých let 20. století. Ilustrační foto.
Pamětníci: Učitelé byli za socialismu hlídači výročí

Jižní Moravě by přitom podle Šnebergera větší počet učitelů prospěl. „Děti by měly mít vzory, které kopírují rozložení společnosti. To znamená mužské i ženské. Ženy se s žáky navíc zaměřují spíš na umělecké aktivity. Muži oproti tomu chtějí s dětmi zkoušet akční věci, kopat si nebo lézt po stromech,“ upřesnil.

Hned dva mladí učitelé tráví čas s dětmi v brněnské mateřské škole Dráček v Bayerově ulici. „Žáci mužské vedení milují. Je ale těžké najít dobrého adepta. Naši dva učitelé jsou akční a mají s malými krásný vztah. Je škoda, že takových vyučujících není víc,“ podotkla ředitelka Leona Bikárová.

Uznala, že v některých rodičích nemusí učitelé tak malých dětí budit důvěru. „Někdo z toho má strach. Žena může dítě obejmout nebo ho políbit, pedagog ale musí dát pozor, aby se žáka špatně nedotkl, aby v tom hned lidé něco neviděli,“ popsala problém ředitelka.

Mužský vyučující by naopak nevadil Ivě Hodíkové z Rosic. „Dceru učí jenom ženy, syn švagrové má ale učitele a malý je moc spokojený. Pokud je pedagog kvalitní, proč řešit jeho pohlaví?“ komentovala žena.

Školky na jižní Moravě
⋅ v Jihomoravském kraji působilo v loňském školním roce podle Českého statistického úřadu 657 mateřských škol
⋅ mateřinky v kraji loni navštěvovalo 41 519 dětí
⋅ pedagogů vyučujících ve školkách bylo loni skoro tři a půl tisíce
⋅ jen třináct z nich byli muži, což není ani půl procenta
⋅ počet dětí na jednoho pedagoga se držel pod hranicí třinácti dětí