Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška budou mít lidé vůbec poprvé možnost se seznámit s kompletní dokumentací, mapovou i textovou částí. "Každý bude mít šanci poslat do 7. května svůj námět a připomínku. Každý žadatel bude vyrozuměn a následně budeme pracovat s těmito připomínkami," uvedl Hašek.

Podle něj je v kraji řada míst, kde existují alternativy při řešení například dopravních staveb. Orgány, instituce i občané budou mít nyní šanci se k těmto variantám vyjádřit. Zastupitelstvo kraje bude muset pak vybrat tu nejlepší variantu.

Podle Haška kraj chce, aby se do diskuze zapojilo co nejvíce lidí, proto se chystají diskuze v jednotlivých okresech. Finální hlasování o novách zásadách bude podle Haška ještě před krajskými volbami v roce 2016. "S územním plánem nebude nikdy stoprocentní souhlas, chceme ale dosáhnout co největšího konsenzu," uvedl Hašek.

Kraj dosud nemá platné zásady územního rozhodnutí, protože v roce 2012 je zrušil soud kvůli tomu, že nebyly dostatečně posouzené vlivy na životní prostředí. Nyní tvůrci nových zásad vytvořili návrhy variant, jak by se mohla rozvíjet dopravní či energetická síť.

Tři varianty má například úsek silnice R43 mezi Kuřimí a Lysicemi, dvě varianty má R52 směřující na Vídeň mezi Pohořelicemi a Mikulovem. Problémy v plánování na krajské úrovni dělají odborníkům nejasnosti ohledně podoby železničního nádraží v Brně, které má stále dvě varianty. Krajské zásdy územního rozvoje proto zatím počítají s oběma variantami.

Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje se po vydání stanou územně plánovací dokumentací kraje, která bude závazná pro pořizování a vydávání územních plánů, regulačních plánů a pro rozhodování v území.