V kraji plánují železničáři přestavět pět křižovatek kolejí se silnicí. Ve třech případech postaví podchody nebo přechody a auta tam neprojedou.

Přejezd zůstane jen na dvou z nich. V Rájci-Jestřebí na Blanensku a Hruškách na Břeclavsku. „U nás postaví nadjezd. Místo je nyní totiž důležitý spojovací uzel, kudy jezdí hodně zásobovacích nákladních aut do obce," vysvětlila, proč bylo důležité křížení vlakové a automobilové dopravy zachovat, starostka Hrušek Jana Filipovičová.

Podotkla přitom, že ačkoli přejezdu původně hrozilo i zrušení, o situaci se dozvěděla až z médií. Zástupci Správy železniční dopravní cesty ji nekontaktovali.

Psali jsme: Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

Železniční přejezdy.Zdroj: DENÍK/Markéta Evjáková

Pro zvětšení klikněte na obrázek

Podobná byla situace i v Rohatci na Hodonínsku. „Jen jsem o tom slyšel. Silnice je kraje, tak nejspíš jednají s jeho zástupci," uvedl rohatecký starosta Jarmil Adamec.

Dodal, že si na přejezdu nepamatuje žádnou nehodu. „Místo je přehledné, vlaky tam ale jezdí svižně," řekl.

Se správci železnic debatuje nad různými návrhy přestavby starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová. „Diskuzi jsme iniciovali my. Komplikace s dobudováním podchodu neočekáváme," uvedla.

Nehoda na přejezdu nemusí znamenat jen zraněné nebo mrtvé lidi a škodu na autech a vlacích. „Způsobuje i zdržení spojů a náhrady s nimi spojenými. Nehoda, kterou třeba ani nezavinil vlak, může ovlivnit dopravu i desítky kilometrů daleko. Strojvůdce, který je u srážky, třeba nemůže nastoupit k další službě a trať je uzavřená i na hodiny," vysvětlila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Podobným případům může zabránit rozsáhlá modernizace přejezdů. Bezpečnost by po ní hlídaly detektory překážek, inteligentní kamerové systémy nebo sekvenční sklápění závor. Přístroje nyní železničáři testují. „První výsledky ukazují, že provoz detektorů je spolehlivý. V testování ale pokračujeme i v zimě, abychom zařízení prověřili v náročnějším počasí," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Čtěte také: Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví