Na vině je také očekávaná modernizace, která na Vysočině odstartovala hlavními pracemi loni a letos se má výrazněji dotknout i jižní Moravy. Právě rekonstrukce často doprovázejí komplikace v podobě kolon a nehod. Řidiči tak musejí počítat se zdržením, nevyhnou se ani snížení povolené rychlosti a zúžení cesty do méně pruhů. „Nehod je v opravovaných místech víc," přiznal mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Za příčinu havárií podle něj často může fakt, že řidiči nezareagují na kolonu a nestihnou dobrzdit. Kvůli tomu přibývá i zraněných. V roce 2013 skončilo v péči záchranářů 338 lidí, loni o šestačtyřicet víc. „Navíc zemřelo čtrnáct lidí, předtím dvanáct," dodal Bocán.

Rekonstrukce úseků měla podle původních plánů skončit v roce 2018, už nyní je však jasné, že se kvůli zpožděním protáhne minimálně o dva roky. Jižní Moravu rozsáhlejší práce teprve čekají. Pouze loni dali silničáři do pořádku pravý jízdní pruh v obou směrech mezi 194. až 199. kilometrem přímo v Brně a úsek v okolí Velešovic a Rousínova na Vyškovsku. Před měsícem pak odstartovala oprava mezi Brnem a Vyškovem od 204. do 210. kilometru.

Do července

Hlavní práce na modernizaci začaly loni na prvních čtyřech úsecích z víc než dvaceti plánovaných. Právě ty patří mezi nejkomplikovanější. Dvě části spadají do Středočeského kraje, dvě na Vysočinu. „Tam jde o úsek od sjezdu na Větrný Jeníkov po exit na Jihlavu, další je mezi sjezdy na Lhotku a Velkou Bíteš," vyjmenoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Obě opravy podle něj mají dělníci dokončit v červenci.

Řidiči do té doby musí počítat s tím, že v opravovaných úsecích mohou jet maximální rychlostí nejvýš osmdesát kilometrů v hodině. Podle policistů mají být zároveň ostražitější. „Nehody jsou tam častější než obvykle, ale naštěstí nebývají příliš vážné. V případě nepříznivých klimatických podmínek, třeba při sněžení nebo za deště, jsou běžné komplikace v obou směrech na úseku dálnice od 80. do 83. kilometru před Humpolcem," uvedla vysočinská policejní mluvčí Dana Čírtková s tím, že tento úsek dělníci neopravují, ale mezi rizikové patří obecně.

Dlouhé kolony

Následkem oprav jsou častější i několikakilometrové kolony aut. Třeba loňská oprava D1 u Rousínova měla celý podzim na svědomí každodenní trápení řidičů, kteří nabírali zpoždění několik desítek minut. „Byl to naprostý kolaps. Nikdo neboural, přesto se kvůli hustotě dopravy tvořily obrovské fronty. Občas jsem si raději udělal objížďku až přes Viničné Šumice na Brněnsku," zavzpomínal například řidič Jiří Konečný.

Modernizaci dálnice D1 si naopak pochvalují České dráhy, kterým se zvýšil počet cestujících v úseku mezi Brnem a Prahou. „Opravy na dálnici jsou jedním z důvodů navýšení počtu cestujících o několik desítek procent," sdělila mluvčí drah Kateřina Šubová. Přesná čísla ze strategických důvodů uvést nechtěla.

Navzdory opravám je spokojené i vedení firmy Student Agency, která přes opravované úseky vysílá své žluté autobusy. „Cestujících neubylo loni ani letos. Dokonce máme meziroční nárůst až o čtyři procenta. Děláme vše pro to, aby naše spoje jezdily i přes modernizaci dálnice včas," podotkl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Dodal, že v případě zpoždění přepravce cestujícím nabídne slevu. „Když je to víc než půl hodiny, jde o čtvrtinu z jízdného. Pokud je zpoždění vyšší než hodina, lidé jedou zadarmo," vypočítal Ondrůj.

Na nejfrekventovanější dálnici loni policisté řešili přes sedmnáct set nehod.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE


LENKA GRABCOVÁ

ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI