VYBERTE SI REGION

Novela vyhlášky: Motorové čluny na Vranov nesmí. Majitelé lodí jsou pobouření

Vranovsko - Pobouření vyvolala u některých lidí, jejichž lodě brázdí vody vranovské přehrady, nová vyhláška. Ta se snaží regulovat množství spalovacích motorů na Dyji na Vranovsku.

12.4.2015
SDÍLEJ:

Vranovská přehrada. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš

Spalovací motory i nadále na Vranovskou přehradu nemohou. Takový vzkaz vysílá Vodárenská akciová společnost v souvislosti s novou vyhláškou ministerstva dopravy, která řeší zákaz plavby lodí se spalovacími motory ve vlnách vodních nádrží a toků. Na trvající zákaz upozornila aktuálně mluvčí Vodárenské akciové společnosti Iva Šebková. „Přesto, že 15. dubna nabývá účinnosti nově vydaná vyhláška ministerstva dopravy týkající se stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, spalovací motory na Vranovskou přehradu na Znojemsku nebudou moci," uvedla Šebková.

Nová vyhláška uvádí podle Šebkové vodní nádrž Vranov jako lokalitu, kde je možné používat spalovací motor o výkonu nejvýše deseti kilowatt. „Plavidlo navíc smí plout takovou rychlostí, aby plulo jen v takzvaném výtlačném režimu. Majitelé nebo provozovatelé těchto malých plavidel i přes platnost vyhlášky na vodní plochu Vranova vyjet nemohou. Kromě zmíněné vyhlášky zde nadále platí podmínky pro ochranná pásma tohoto vodního zdroje, které zakazují plavbu plavidel se spalovacími motory na celé nádrži," upozornila Šebková.

Některé majitele lodí tyto informace nadzdvihly. Oslovili proto právníky, aby jim sdělili svůj názor na novinky týkající se používání motorů pro lodě na vranovské přehradě. „Nevím, jakou vyhlášku Vodárenská akciová společnost zmiňuje. Ve zprávě totiž není uvedena žádná konkrétní vyhláška. Pokud je mi známo, revize pásem hygienické ochrany, která upravovala ochranu vodních toků, obsahovala zákaz plavby motorových lodí pouze v prvním pásmu, kde je vymezený plavební koridor. Ve druhém pásmu zakázaná lodní doprava nebyla," sdělil právník Radek Ondruš.

Podle Ondruše by nová úprava musela obsahovat výslovný zákaz plavby motorových lodí na celé ploše vranovské přehrady. „O žádné takové vyhlášce však nevím. Novela, o které se nyní mluví je ta, která plavbu v určitém režimu naopak povoluje. Ale nemám informace o žádné takové, která by plavbu zakazovala," zdůraznil Ondruš s tím, že by na Vranovsku prakticky nemohly vyplout ani hydrobusy a další velké lodě vozící každou sezonu tisíce turistů.

„Až Povodí předloží jasnou obecně závaznou vyhlášku, která plavbu bude zakazovat, pak to bude věc jiná. Jinak tam nyní motorové lodě plout bez problémů mohou," dodal právník.

Jako nepříliš povedenou hodnotí vyhlášku provozovatel Lodní dopravy Vranov Dalibor Dufek. „Při tvorbě nové vyhlášky došlo k nejasnostem. Například v tuto chvíli není jasné, zda nová vyhláška platí pro osobní lodní dopravu nebo ne," řekl Dufek.

Podnikatel, který na Vranovsku už roky má tři lodě pro turisty tvrdí, že nová úprava není dobrá. „V tomto znění je to špatně. Vranov je nádrž s pitnou vodou a vyhláška nestanovuje jasně, jaký motor, kromě výkonu, si člověk může pořídit. Klidně se tak mohou na lodích objevit staré motory v horším stavu," nastínil Dufek.

Vodu z přehrady na Dyji dodávají vodárenské společnosti k více než 80 tisícům obyvatel nejen jižní Moravy, ale i kraje Vysočina. „Vodárenská akciová tak zajišťuje odběr vody z víceúčelové nádrže Vranov, provozuje úpravnu vody Štítary a další vodní díla, bez nichž by bylo zásobování pitnou vodou ohroženo," připomněla mluvčí společnosti Iva Šebková.

Hlavu s novinkami ve vyhlášce si nedělá majitel jedné z plachetnic na Vranovsku Karel Vacula. „Je to pro mne novinka, která se mne netýká. Já motor na své sportovní lodi nepoužívám. Obecně chápu snahu odpovědných orgánů nějakým způsobem provoz motorových lodí regulovat. Ovšem i těch zmíněných deset kilowatt je poměrně dost velký výkon a lodi takový motor může udělit poměrně slušnou rychlost. Ti, kteří nezneužívají možnost používat motor, mají i dnes povolení Státní plavební správy. Spíše by to mělo omezit pohodlné rybáře, kteří by si chtěli ulehčit práci," naznačil Vacula.

Velké lodě osobní lodní dopravy měly až dosud výjimku od Státní plavební správy.

Autor: Dalibor Krutiš

12.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies