Záchranáři dostali oznámení o výjezdu ke zraněnému. Na místo dorazili za pár minut. Lékaři se chystali zraněného ošetřit, když na ně pacient náhle a nečekaně zaútočil. Na vině byl stejně jako v mnoha dalších případech alkohol. Takový scénář se opakoval v době novoročních oslav několikrát. „Lidé záchranáře slovně i fyzicky napadají skoro běžně," řekla mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová.

Právě proto na silvestra víc spolupracovali s policií. „Když mají záchranáři podezření na agresivního pacienta, jezdíme přímo v sanitkách nebo jako doprovod v policejním autě. V případě potřeby můžeme zasáhnout okamžitě," sdělil mluvčí brněnských policistů Pavel Šváb.

Jihomoravští záchranáři se podle Zuchové potýkají s agresivními pacienty stále častěji. Prakticky téměř denně. „Přibývá nejen slovních útoků, ale také fyzických napadení. Ta si už několikrát vyžádala hospitalizaci nebo pracovní neschopnost zdravotníků," informovala Zuchová. Podle ní se záchranáři se zvýšenou agresí setkávají nejčastěji o nočních víkendových službách.

Lidé neútočí jen na personál, ale také na techniku. Zuchové zůstal v paměti případ z konce předloňského roku. „Záchranáři tenkrát přijeli ošetřit muže s psychickými problémy. Ten je však ohrožoval se zbraní v ruce. Posádka se proto obrátila na policii a držela si od dotyčného odstup. Pacient však ještě před příjezdem strážců pořádku stihl vzít kovovou rohož a hodil ji na čelní sklo sanitky. Vznikla škoda několik desítek tisíc korun," popsala mluvčí.

V jiném případě zase pacient při transportu do sanitky zaútočil na dva členy posádky tak, že jeden skončil na chirurgii a v pracovní neschopnosti.

Nejen posádka, ale i operátoři tísňové linky musejí čelit slovním nadávkám. „Většinou jsou to pacienti pod vlivem alkoholu. Nebo psychicky nemocní a z povahy onemocnění nejsou schopní agresivitu ovlivnit," uvedla Zuchová.

Přesný počet případů si zdravotníci nevedou, protože jsou prakticky na denním pořádku.

Záchranáři se snaží útokům předcházet. „Pokud je konfliktní prostředí zřejmé už při telefonátu, žádáme okamžitě o spolupráci policii. V případě, že je prostředí nebezpečné, čekáme, až nám policisté zajistí pro naši práci podmínky. Když je útok nečekaný, žádá o vyslání policie zasahující posádka," doplnila Zuchová.

Podle ní se záchranáři setkali i s tím, že po nich pacienti házeli různé věci, nebo že agresivní řidič zablokoval cestu autu záchranné služby, aby nemohlo pokračovat v jízdě. „Nejhorší je, když lékaře napadne pacient bez varování a v uzavřeném prostoru. To bývají velmi nebezpečné situace. Zasahující lékař totiž nemá kam uniknout," sdělila mluvčí záchranářů.

Jestliže pacient napadne záchranáře a zraní ho, případ si přebírají policisté. „Vyžádáme si lékařskou zprávu, zjišťujeme průběh události a také následky. Podle toho posoudíme, zda se stal přestupek, nebo trestný čin," vysvětlil mluvčí Šváb.

Zkušenosti s agresivními pacienty nemají jen zasahující lékaři v terénu, ale i ošetřující v nemocnici. „Někteří skončí po útoku s pohmožděninami. Pacienti, kteří na ně útočí, jsou většinou opilí nebo pod vlivem drog. Setkáváme se s tím několikrát do roka," konstatovala například mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

Studentka Lenka Kačíková studuje v Brně a uvažuje o práci u záchranářů. „Když si však představím, že pojedu s posádkou ošetřovat někoho opilého a on by mě mohl zranit, tak se trochu bojím. Člověk nikdy neví, jak může takový člověk zareagovat. Ale i tak mě to od mé vysněné práce neodrazuje," svěřila se studentka.