VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět let trvající výzkum odhalil riziková místa jihomoravských silnic

Jižní Morava – Zničehonic vjel do protisměru, kde se čelně srazil s kamionem. Za tuto chybu nedávno zaplatil třiatřicetiletý řidič z Hodonínska životem. Na jihomoravských silnicích však lidé umírali i loni. O život na přišlo jednaosmdesát lidí, dalších téměř tři sta lidí se vážně zranilo. Situaci na krajských silnicích má zlepšit hloubková analýza dopravních nehod, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. Za nehody podle jejích výsledků nemohou jen řidiči, ale také špatně vyřešené křižovatky a stav silnic.

14.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Specializovaní pracovníci vyjíždějí k nehodám se zraněním pravidelně. „U nehody jsou do půl hodiny. V týmu je vždy odborník na dopravní infrastrukturu, automobilovou techniku a psycholog," uvedl Josef Andres z Centra dopravního výzkumu. Od roku 2011 pak tyto týmy údaje zpracovávaly. „Zjistily, že přibližně šedesát procent zavinění je na straně člověka. Může za to většinou jeho nepozornost, nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení jízdy, alkohol za volantem, nezkušenost řidiče nebo únava," uvedl ředitel Divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Ten ale upozornil na to, že za nehody nemůže pouze řidič, jak často vyhodnotí policie. „Většinou se jedná o spolupůsobení více faktorů, které nastaly v jednu chvíli. Třeba špatně zabezpečené silnice nebo technický stav auta. Nelze všechnu vinu přisoudit jen řidičům," řekl Frič.

Centrum dopravního výzkumu pak k analýze vydalo i doporučení pro správce silnic, kteří by mohli řadě nehod zabránit. „Mnohdy se jedná o změny za nízké náklady. Je třeba například odstranit stromy, které zasahují do silnice," doplnil Andres.

S poznatky pracuje například Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. „Ne vždy lze ale reagovat okamžitě. Třeba výtluky po zimě nemůžeme odstranit ihned. Takové opravy vyžadují vhodné počasí a využití příslušné techniky," uvedl ředitel správy Jan Zouhar.

Podle radního Jihomoravského kraje Antonína Tesaříka je stav zdejších silnic druhé třídy dlouhodobě nevyhovující. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje proto vytipovala pětadvacet nejrizikovějších úseků, které letos opraví. „Jedná se o nízkonákladová opatření. Třeba o zvýraznění značení. Tento rok jsme si na to vyhradili dvacet milionů korun," doplnil Tesařík. Více o tom zde.

Na řadě silnic v kraji chybí připojovací pruhy. Častým problémem jsou i chybějící dělicí ostrůvky na přechodech, jako je tomu třeba v brněnské ulici Kotlářská. Opravit je ale není snadné. „Jde o technický zásah do silnice. Jedna věc je doporučení, druhá potom posouzení dopravního inženýra, zdali dělicí ostrůvek vůbec v daném místě může vzniknout," vysvětlil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Projekt hloubkové analýzy dopravních nehod částečně zaplatila i Česká kancelář pojistitelů. „Věříme, že díky tomu ubude až o třetinu dopravních nehod," uvedl mluvčí společnosti Aleš Povr.

MICHAL KIRŠ
MARKÉTA CHUMCHALOVÁ

Autor: Redakce

14.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies