VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podnikatelé z Blanenska volají po R43. Oddalování stavby brzdí rozvoj regionu

Blanensko - Oddalování stavby silnice R43 brzdí na Blanensku rozvoj měst a obcí. Výstavbu má urychlit vydání zásad územního rozvoje.

19.6.2015 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Adam Knesl

Velkoopatovická společnost P-D Refractories vyrobí ročně kolem osmdesáti tisíc tun výrobků. Devadesát procent produktů rozváží po silnici. Dělníci auta vždy naloží na maximum váhy, ale omezují je předpisy.

Po rychlostní silnici R43 by toho mohl tradiční výrobce žáruvzdorných materiálů vozit mnohem víc. „Ročně k nám přijede čtyři až pět tisíc kamionů. Byli bychom rádi, kdyby ti, kteří do toho mají co mluvit, výstavbu urychlili. Napomohlo by to rozvoji naší společnosti," uvedl technický ředitel společnosti Pavel Ondra.

Silnice je pro podnikatele klíčová i podle radního Boskovic a jednatele společnosti EKO-DOMOV Pavla Schwarzra. „S tempem příprav výstavby nejsme spokojení. Na dopravě po silnici jsme absolutně závislí. Dovážíme produkty ze zahraničí a provozujeme i internetové obchody. Nyní jsme ale tak trochu odříznutí od světa. Špatně se jede ve směru do Brna i do Prahy. Silnice R43 je důležitá pro rozvoj celého regionu. Řidiči by díky ní mohli pohodlněji cestovat třeba do zaměstnání a podnikatelům by stoupl zisk," okomentoval Schwarzer.

Místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková uvedla, že významná dopravní tepna odvede část aut ze středu Boskovic. „Městem projíždí čím dál více řidičů. R43 by pomohla zlepšit situaci například v ulicích Sokolská a Havlíčkova," řekla Vítková.

Podnikatelé, radní Boskovic i zástupci Jihomoravského kraje tento týden o výstavbě R43 společně jednali. Shodli se na tom, že přípravy je potřeba urychlit. „Stávající silnice vůbec nestačí a situaci je nevyhnutelné řešit víc než kdykoliv jindy. Prioritou je nyní dokončení nových zásad územního rozvoje. Bez nich totiž silnici nelze postavit. Jihomoravský kraj plánuje zásady vydat v druhé polovině roku 2016. Celá republika je má, jen jižní Morava ne, protože dosud nedokázala najít nejvhodnější řešení," sdělil poslanec Jaroslav Klaška. Upřesnil, že kraj vybere nejvhodnější variantu silnice v letošním roce.

Na silnici má vláda podle něj dostatek financí. „Takzvaný Operační program Doprava II. končí v roce 2020. Proplacení musí proběhnout do roku 2022. I proto je nezbytné všechny diskuze o R43 časově ohraničit," vysvětlil Klaška.

Podle radního Jihomoravského kraje Antonína Tesaříka je důležité s obcemi, přes které silnice povede, neustále diskutovat. Tak, aby zásady územního rozvoje ustály případnou žalobu. „Kraj nyní vyhodnocuje čtyřiadvacet připomínek obcí včetně městských částí Brna. Týkají se zejména řešení silnice R43 v úseku Troubsko/Ostro­vačice – Kuřim a v úseku Kuřim – Lysice. Obce upřednostňují variantu vedení koridoru dál od jejich center," uvedl Tesařík.

Zásady územního rozvoje na Blanensku před časem napadly například Chrudichromy. Přidaly se k žalobě, která se dostala až na stůl Nejvyššího správního soudu v Brně. Ten nařídil kraji, aby důležitý dokument nechal předělat. „Momentálně k silnici zaujímáme neutrální postoj. Samozřejmě budeme bojovat za to, aby byla trasa co nejdál od obce. Původně měla vést přímo po tělese Hitlerovy dálnice. Spousta obyvatel je ale stále proti výstavbě. A já jako starosta musím hájit jejich zájmy. Pro nás není tolik podstatná dobrá dostupnost do Brna nebo rozvoj podnikání. Nám jde hlavně o tom, aby naše obec nebyla zamořena hlukem a prachem," uvedl starosta Chrudichrom Pavel Holub.

Proti původní trase protestovali i Sudičtí. „Dříve se s námi nikdo nebavil, ale teď se nám kraj snaží vyjít vstříc. Pro nás je nemyslitelné, aby šla silnice po trase Hitlerovy dálnice. Auta by pak jezdila v úrovni střech domů. Teď ale existují i další varianty. Nejschůdnější je pro nás ta, která navrhuje vést trasu za tělesem, které bude sloužit jako protihluková stěna. Rozvoji regionu nechceme bránit donekonečna," přiblížila starostka Sudic Olga Dočkalová.

Podle mluvčí Ředitelství silnic dálnic Niny Ledvinové však plány na výstavbu silnice zbrzdilo zrušení původních zásad územního rozvoje. „Termín zahájení stavebních prací značně přesáhne rok 2020," uvedla Ledvinová.

Autor: Petra Srstková

19.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies