Passaty na hlavním tahu spojujícím Brno s Uherským Hradištěm využívají policisté vůbec poprvé. „Je to co do počtu nehod velmi rizikový úsek. Zároveň je akce i preventivní, aby řidiči věděli, že s passatem, který je určený především pro dálnice, se můžou potkat i tady," vysvětluje vyškovská policejní mluvčí Iva Šebková, když vystupuje z tmavomodrého au­ta.

Na podobné akci nemůže chybět ani vedoucí dopravního inspektorátu Martin Zajíček. „Před několika dny jsme v úseku, kde se smí jet maximálně devadesátkou, naměřili jednomu řidiči rychlost sto devadesát kilometrů v hodině," vzpomíná na nedávný případ.

Takové překročení rychlosti přitom řidiče stojí řidičské oprávnění. „Svou rychlost odůvodnil tím, že prý spěchal za psem," doplňuje Zajíček.

Redaktor Vyškovského deníku Rovnost vyrazil s policejní hlídkou na mezinárodní silnici I/50. Preventivně bezpečnostní akce měla za cíl upozornit řidiče, že s policejními passaty se nemusí potkávat jen na dálnici.Na motorku nestačí

Akce se účastní i policejní motorky, protože motorkářské sezona končí a lidé chtějí ještě využít hezkého počasí. A dohnat motorku je i pro passat problém. To se ukazuje hned při průjezdu Bučovicemi. Motorkář tu v hustém provozu předjíždí policejní passat vysokou rychlostí. Ten se za ním však nemůže pustit, protože by ohrozil bezpečnost dopravy. Policejní motorka by takové problémy neměla.

Policejní mluvčí zatím vzpomíná na loňský případ, kdy hlídce i přes opakované výzvy stále ujížděl řidič v Porsche. „Zastavil se teprve u mobilních zátaras. Byl překvapený, že něco takového vůbec existuje, a řekl, že kdyby to tušil, tak by jim neujížděl," říká Šebková.

Za passatem jede řidič se slovenskou poznávací značkou a nemá rozsvícená světla. Policisté mu dávají znamení a řidič svou chybu hned napravuje. Jinak je odpoledne poměrně klidné.

Nebývá to tak ale vždycky. „Například na dálnici jsme jednou zastavili mladého muže, který řídil Ladu. Jel ale rychlostí sto padesát kilometrů za hodinu. V autě si totiž vyměnil motor. Na dálnici už taková auta moc nepotkáváme, a tohle byl jediný případ, o kterém vím, kdy auto tohoto typu přesáhlo dálniční povolenou rychlost," vzpomíná nadstrážmistr Ondřej Kunc.

Mezi rekordmany se ovšem počítají řidiči s úplně jinými rychlostmi. „Nejvyšší rychlost, jakou jsme kdy změřili, bylo dvě stě padesát kilometrů za hodinu u sportovního auta. To jsme byli opravdu překvapení," podotýká nadstrážnistr.

Zároveň popisuje i princip měření v policejním passatu. „Kamery máme vpředu i vzadu. Musíme srovnat rychlost, abychom jeli konstantně s autem, které měříme, a to nejméně stometrovou trasu. Zařízení vyhodnotí naši rychlost, a protože jsme jeli ve stejné vzdálenosti s měřeným autem, tento záznam slouží jako důkazní materiál, že jelo nejméně stejně rychle nebo rychleji," říká Kunc.

Redaktor Vyškovského deníku Rovnost vyrazil s policejní hlídkou na mezinárodní silnici I/50. Preventivně bezpečnostní akce měla za cíl upozornit řidiče, že s policejními passaty se nemusí potkávat jen na dálnici.I když jen stojí

Úplně nové policejní passaty  mají techniku ještě dokonalejší. „Dokáží změřit rychlost, i když jen stojí, podobně jako například radar postavený u silnice," doplňuje kolegu podpraporčík Zdeněk Ševčík.

Nakonec se auto vrací do místa, odkud vyjelo. Policejní zátah se konal nejen v okresu Vyškov, ale také na Blanensku a Brněnsku. Rekordmanem se stal muž, kterému v úseku, kde je povolená devadesátka, řidiči naměřili sto jednačtyřicet kilometrů za hodinu. Za rychlou jízdu policisté pokutovali třiačtyřicet řidičů, dvacet devět cestujících nemělo zapnutý bezpečnostní pás a sedm aut nebylo ve vyhovujícím technickém stavu. Šest řidičů za jízdy telefonovalo a dva měli v dechu alkohol.