VYBERTE SI REGION

Potíže s kamiony jsou stále horší, zní z vesnic Vyškovska. Z pokut sešlo

Vyškovsko – Tři čtvrtě roku čekali v Křenovicích na informaci, jestli bude policie vážit kamiony, jež projíždí vesnicí a znepříjemňují místním život. Do toho, že se situace vyřeší díky pokutám, které by řidiči dostávali, když jejich auto překračuje stanovenou nosnost mostu ve Václavské ulici, vkládali velké naděje. Marně.

22.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

S odpovědí od policie přišlo zklamání. „Na území okresu se uskutečnilo několik vážení, nikoli ovšem v Křenovicích. Problém je v tom, že se tam nepodařilo najít vhodné místo. Kromě toho si musíme speciální váhy půjčovat, a akce tak děláme jen čas od času, ne celoročně. Kolegové však budou s vedením Křenovic opět jednat, takže se snad nakonec vhodné místo k vážení najde," sdělila vyškovská policejní mluvčí Alice Musilová.

Otázku nákladních aut projíždějících vesnicí otevřeli obyvatelé znovu na posledním zasedání zastupitelstva. Situace je podle některých neúnosná, kamiony nedodržují povolenou rychlost a trpí kvůli nim domy u silnice. „Obec nemůže zakázat jejich průjezd. Kraj zastává stanovisko, že se jedná o silnici druhé třídy, na níž je průjezd kamionů možný. Z dopravního inspektorátu podpora řešit situaci dopravními omezeními není," připomněl na zasedání starosta Jaromír Konečný fakt, se kterým se víceméně bezmocně potýkají i v řadě jiných obcí.

Podle předsedy křenovického dopravního výboru Radima Svobody vesnice bude u příslušných úřadů urgovat problém stále dokola. „Vážení kamionů jsme se ještě nedočkali, musíme hledat jiné varianty, jak situaci řešit," řekl Svoboda.

Co chvíli projede nákladní auto například okolo domu Petra Kosíka. „Je jich spousta a jezdí dokonce i v noci. Je mi jasné, že něco s tím udělat není jednoduché, je to státní silnice. Ale mohlo by pomoci, kdyby se i za její použití platilo mýtné. Funguje to tak u železniční nákladní dopravy, tak proč ne také u silniční?" navrhl obyvatel Křenovic.

Kamiony trápí také obyvatele okolních Hrušek nebo Šaratic. Řidiči totiž využívají cesty mezi Blučinou na Brněnsku až po Slavkov u Brna právě proto, aby se vyhnuli mýtnému na dálnici. Trpí kvůli tomu i nedávno opravený křenovický průtah. „Musíme pod silnicí nechávat průběžně opravovat kanály. A za železničním přejezdem už je asfalt viditelně čím dál víc rozbitý," poukázal Svoboda.

Podle něj pomůže jen radikální změna na úrovni celostátní legislativy. Rozhodnutí o zákazu průjezdu aut s hmotností nad určitou výši jinak stojí na jednotlivých úřednících odborů dopravy, kteří, jak poznamenal, respektují úzus, že silnice druhé třídy jsou pro tento typ dopravy určené.

Obce se ale snaží jinak. „Chystáme se teď například upozornit na to, že v zatáčce u orlovny se dva protijedoucí kamiony nemůžou vyhnout. Chceme tam udělat za přítomnosti policie demonstrativní ukázku," plánoval Svoboda.

K podobnému kroku se chystají také šéfové obecních úřadů v Komořanech, Letonicích a Dražovicích, které taktéž průjezd nákladních aut trápí. „Společně hledáme řešení, jak úřady přesvědčit, aby nákladní dopravu skrz naše vesnice omezily. Chystáme se třeba na základě vlastního pozorování podrobně zaznamenat, kolik a jakých aut našimi obcemi projede za jeden den," nastínil letonický starosta Jiří Skokan.

Podle něj se nyní už dlouhodobě kritizovaná situace ještě podstatně zhoršila. Už víc než měsíc je totiž uzavřený průtah Komořany a řidiči nákladních aut nerespektují stanovenou objížďku a projíždí Letonicemi. „Čerstvě pak začala oprava Vlárské trati, kvůli které mezi Komořany a Slavkovem kyvadlově jezdí kamiony plně naložené štěrkem," dodal starosta.

Skoro 10 let

Podobně jako přes Křenovice využívají řidiči nákladních aut i cestu přes Dětkovice proto, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnici. „Počátek problémů s kamiony, které nás velice tíží, se tak datuje někdy do roku 2006, poté, kdy se dálnice otevřela. Mysleli jsme si, že nám to od nákladní dopravy ulehčí, ale opak byl pravdou," vzpomněl starosta Dětkovic Jan Vrána.

I tam se podle něj situace ještě zhoršila, protože na mostě v Dětkovicích už není značka s maximální tonáží šestnáct tun, a jezdí tak po něm ještě těžší auta. „Policie její zmizení vysvětlila změnou výpočtu pro zátěž," objasnil starosta.

Vesnice problematiku kamionů řeší jak s policií, tak s příslušnými odbory dopravy. „Důležité je, aby existovala i druhá alternativa, kudy kamiony můžou jet, například souběžná dálnice. Pokud tato varianta není, může odbor jen těžko průjezd obcí nákladním autům zakázat," uvedla za vyškovský dopravní odbor mluvčí města Petra Bezdomniková.

Autor: Adam Hrbáč

22.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté brněnské Komety vyhráli v 41. kole extraligy v Hradci Králové 4:3 po prodloužení.

Bojovat a makat. Kometa už se nastavuje na play-off mód, v Hradci se vyplatil

Socha Panny Marie Ořešínské.

Ořešínská madona putuje domácnostmi. Čeká na opravu zvoničky

Lidé zaznamenávají místa do čichové mapy Brna. Voní jim třeba pivovar

Brno /ANKETA/ – Mendlovo náměstí páchne, na Úvoze se kvůli smogu téměř nedá dýchat. Na přibližně dvě desítky podobně nelibě páchnoucích míst v brněnských ulicích už upozornili lidé na internetu. Díky takzvané čichové mapě, kterou na web minulý týden umístili její autoři.

Stříhají v něm lidi přes sto let. Nejstarší brněnské kadeřnictví zrekonstruují

Brno /FOTOGALERIE/ – Ženy i muži se chodí už více než století stříhat do kadeřnictví v Údolní ulici. Nejstarší brněnský salón majitel zrekonstruuje.

Židenický místostarosta Kunc byl podle inspekce hrubý na zaměstnance radnice

Brno - Hrubé jednání a vulgární projevy ze strany místostarosty Petra Kunce měli zažít zaměstnanci židenické radnice podle zprávy inspektorátu práce. „Někteří zaměstnanci pociťovali jednání místostarosty v rozporu s dobrými mravy," sdělila za inspekci Dagmar Berková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies