VYBERTE SI REGION

Přetížené kamiony ničí silnice nižších tříd. Řidiči se vyhýbají placení mýtného

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Přetížený kamion silnici poškodí tak, jako projetí šestnácti tisíc osobních aut. Policisté se hříšníky snaží odhalit při pravidelném vážení, letos už zkontrolovali sto nákladních aut. V pátek se na ně zaměřili na silnici II/425 u Rakvic na Břeclavsku, která na jižní Moravě patří v tomto směru mezi nejproblematičtější. Kraj chce policistům přispět pěti miliony korun na nákup speciálního vozidla pro vážení kamionů.

22.4.2016
SDÍLEJ:

Policejní kontrola a vážení kamionu u Rakvic na Břeclavsku.Foto: DENÍK/Attila Racek

Po najetí prvního kamionu na váhu policisté zjistili, že má šestačtyřicet tun. Povolený limit 48 tun nepřesahuje, řidič může jet dál. Policisté v některých dnech zváží i čtyři auta, vyšší váhu často zjistí u poloviny z nich. „Neověřujeme ale jen váhu. Sledujeme i dodržování povinných přestávek a technický stav," uvedl dopravní policista Lukáš Sluka.

Vyškolení policisté dokáží přetížená auta vytipovat. „Loni jsme jich prověřili čtyři sta, téměř třetina povolenou hmotnost překračovala. Letos jsme zatím odhalili jedenadvacet hříšníků," informoval vedoucí jihomoravského odboru dopravní policie Jindřich Rybka. Dodal, že průměrná pokuta za přetížený náklaďák byla loni šest tisíc korun.

kamiony a silnice nižších tříd
- tranzitní kamiony projíždět po silnicích druhé a třetí třídy nesmí, pokud řidiči jízdu nezdůvodní vykládkou, sídlem firmy nebo bezpečností přestávkou
- nesmí ale překročit hmotnost 48 tun

Řidiči kamionů porušují zákon i tím, že jezdí tam, kde nemají. Až na výjimky by neměli využívat silnice druhé a třetí třídy. Podle odborníků jsou problematické hlavně úseky, které vedou podél dálnic. „Řidiči kamionů se vyhýbají placení mýtného. V kraji je tím postižená například silnice II/602 na trase Brno – Jihlava – Pelhřimov, která vede podél dálnice D1.

Podobně je na tom silnice II/430 vedoucí z Brna do Vyškova nebo II/425, spojující Rajhrad na Brněnsku s hraničním přechodem Lanžhot na Břeclavsku. Ta je doprovodnou komunikací k dálnici D2," vysvětlil vedoucí odboru rozvoje dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický.

Na některých úsecích jsou koleje vyježděné až do hloubky čtyř centimetrů. „Kolej hlubší než 2,2 centimetru přitom považujeme za havarijní stav," upřesnil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar. Dodal, že velký problém jsou i rozbité okraje silnice. Jejich důkladná oprava stojí 1800 korun za metr čtvereční.

Kraj proto chce nepoctivým firmám a řidičům jejich praktiky zkomplikovat. „Jihomoravským policistům přispějeme pěti miliony korun na speciální auto pro vážení kamionů. V provozu by mělo být na konci roku," řekl náměstek hejtmana pro dopravu a majetek Roman Hanák.

LUCIA TUPÁ



Autor: Redakce

22.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies