Antonín Zrůna žije v obci u železnice už skoro padesát let. Více než stotunový stroj dopadl asi čtyři metry od jeho garáže. „Kolem druhé hodiny v noci jsem slyšel hluk. Bylo to, jako by se sypal náklad z auta. Vzbudili jsme se a hleděli k silnici. Nic jsme ale neviděli. Vůbec nás nenapadlo, že by se mohlo něco takového stát," řekl Zrůna.

Nehodová souprava měla za úkol dostat vlak zpět na koleje. To se i podařilo, jenže nastaly komplikace při odtahu. „Zhruba dva kilometry od místa nehody náš jeřáb vykolejil. Přijel další jeřáb z brněnského depa, pomocný nehodový vlak z České Třebové je na cestě. Ten dorazí ze strany od Rohatce, takže si nejdříve bude muset poradit s nabouranou soupravou," informovala Deník Rovnost mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Na místo míří také tým drážních hasičů s tankem z Přerova, aby pomohla při vyprošťování.

K události došlo tak, že pracovníci nejdříve kontrolovali poničený vlak, jestli je schopný jízdy. Poté jej zahákli za odtahový jeřáb, který však popojel pouze kousek a vykolejil. „Ve stanici Veselí nad Moravou je odtažený motorový vůz 810, který byl na konci nabourané soupravy. Zbylé tři vozy jednotky Regionova jsou stále ve Vnorovech, z toho jeden vůz je zpět na kolejích," dodala Bezuchová.

Nezvyklá příhoda se obešla bez zranění. „Příčiny zůstávají v šetření. Škoda činí asi třicet tisíc korun," prozradil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Kvůli potížím se ale prodloužilo uzavření části dráhy. „Osobní vlaky jezdí, ovšem mezi Veselím nad Moravou a Sudoměřicemi je nahrazuje autobusová doprava. Předpokládané zdržení pro cestující je pět až deset minut," přiblížila Bezuchová.

Neštěstí na vnorovském přejezdu bez závor se stalo v úterý kolem čtvrt na dvě odpoledne. „Řidič traktoru John Deere vjel na přejezd v době, kdy místem projížděl osobní motorový vlak. Muž po střetu zemřel," uvedl hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Souprava vykolejila, přední část spolu se zdemolovaným traktorem navíc začala hořet. Všech pětadvacet cestujících muselo ven, osm z nich ošetřili záchranáři a převezli do nemocnic. Příčinami kolize se zabývá Drážní inspekce i policie. „Z důvodu poškození zabezpečovacího zařízení nebyla možnost ověřit činnost přejezdu v době nehody. Záznam jsme zajistili a podrobíme jej další analýze," informoval Drápal. Celková škoda je odhadnutá na 12,9 milionu korun, z toho deset milionů na vlaku, milion na traktoru a téměř dva miliony na zabezpečovacím zařízení přejezdu.

Že je přejezd bez závor, vadí například Martinu Macháčkovi, který bydlí jen kousek od místa tragédie. „Běžně přes něj jezdívám. Když svítí slunce, může se stát cokoliv. Řidiče oslní a neštěstí je na světě," řekl Macháček.

Právě to, že řidiče traktoru oslnilo slunce, je i jedna z vyšetřovacích verzí. Nicméně žádné závěry zatím policisté nemají. „Potřebujeme znát vyhodnocení, zda fungovala světelná signalizace, a také výsledky pitvy zemřelého. Rovněž je nutné vyslechnout cestující, případně další svědky," vysvětlil Zámečník.

O nehodě ve středu debatovala i bezpečnostní rada Jihomoravského kraje na svém posledním jednání v tomto volebním období. „V příštím roce se složky integrovaného záchranného systému zaměří i na cvičení simulující vážnou vlakovou nehodu," uvedl předseda rady a hejtman Michal Hašek.