VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při srážce vlaků před 61 lety zemřelo 106 cestujících

Jižní Morava – Postavení železnice mezi Brnem a Vídní přineslo především pozitiva. Pro obce, které v její dráze ležely, to znamenalo překotný rozvoj, větší výdělky obchodníků, více práce pro lidi a tím i větší blahobyt. Jenže ne všechny události se na ní nesly jen v optimistickém duchu. Stejně jako kdekoliv jinde se ani této trati nevyhnuly nehody. Některé dosáhly až rozměrů katastrofy a vyžádaly si stovky mrtvých.

6.7.2014 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

NEJVĚTŠÍ TRAGÉDIE. K největším a nejtragičtějším nehodám patří neštěstí ze Štědrého dne roku 1953. „Rychlík R4 Brno–Bratislava tehdy najel v plné rychlosti na zaplněný osobní vlak Os 817, čekající před vjezdem do stanice Šakvice," popsal brněnský odborník na železnici Mojmír Krejčiřík. Rychlík tenkrát osobní vlak doslova smetl z dráhy. Při neštěstí tehdy zemřelo 106 cestujících. Další více než stovka lidí se zranila. „Nehodu zavinili strojvedoucí a topič rychlíku. Před jízdou spolu totiž vypili dva a půl litru vína a usnuli," popsal Krejčiřík.

PRVNÍ ZRANĚNÍ. Budoucí tragédie předznamenala už nehoda v samotný den zahájení provozu linky do Vídně. Sedmého července 1839 najel jeden ze čtyř slavnostních vlaků do jiného, který stál ve stanici ve Vranovicích. Zranilo se tenkrát sedm cestujících.

PRVNÍ MRTVÍ. První oběti si spojnice mezi rakouskou a moravskou metropolí vyžádala jednadvacátého května 1847. Nehoda se stala také ve Vranovicích. Při čelní srážce dvou vlaků zemřeli tři železničáři.

ČELNÍ SRÁŽKA. Osmnáctého září 1928 vzala život šestadvaceti lidem čelní srážka rychlíku s nákladním vlakem v Zaječí na Břeclavsku.

SOUČASNOST. Od roku 2008, kdy vede statistiku Drážní inspekce, zemřelo na trati čtyřiadvacet lidí a dvanáct se zranilo. „Nehodou s nejvážnějšími následky na zdraví lidí je asi střet vlaku EC 175 jedoucí z Hamburku do Budapešti se dvěma lidmi loni čtrnáctého listopadu," uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.

Více o výročí Fedrinandovy dráhy čtěte v pondělním vydání deníku Rovnost

Autor: Petr Jeřábek

6.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráz Brněnské přehrady drží vodu, kterou využívají lidé ke koupání a energetici k výrobě elektřiny.
AKTUALIZOVÁNO
65

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Podolí – Úsek dálnice, který v pátek odpoledne zablokovala hromadná nehoda čtyř osobních aut se dvěma nákladními auty a jednou dodávkou, je opět průjezdný. Nehoda se stala kolem třetí hodiny odpoledne na 205. kilometru dálnice D1 u Podolí na Brněnsku ve směru na Vyškov.

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení