VYBRAT REGION
Zavřít mapu

R52 je pohřbená. Jedině dálnice

Břeclavsko - Rychlostní silnice z Brna do Vídně s velkou pravděpodobností nepovede. Ministerstvo dopravy chce totiž mít z těchto silnic dálnice.

28.8.2012 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Filip Vlček

Není to jen další úhybný manévr? Nebo snaha obejít rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který v červnu zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně trasy R52?

Odpůrci rychlostní silnice, která dosud vede z Brna jen po Pohořelice, jsou na pozoru. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zvýšit počet kilometrů dálnic na území České republiky až o tři sta. Namísto vybraných rychlostních silnic. Mimo jiné i R52, která má pokračovat přes Mikulov až k hranicím s Rakouskem.

„Myslím, že si skupiny lidí, kteří chtějí škodit, najdou cestu, ať se to jmenuje rychlostní komunikace nebo dálnice. Měli by si ale uvědomit, že stav nejistoty škodí všemu a všem. Neustávající tanečky nepřinesou nic dobrého, mělo by se rezolutně říct jestli ano, či ne. Zvlášť když máme podepsané mezivládní dohody," nechal se slyšet starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Ten se domnívá, že chystaná změna je jen technická. Úřednickým opatřením se zvýší procento dálničních tahů. Podle Koštiala to nepomůže ani příznivcům, ani odpůrcům dostavby R52. „Nepřikládám tomu žádný velký význam. Obávám se, že nám to nijak extra nepomůže," zamýšlel se.

Změna? Už za rok

Podle materiálu, který hodlá ministerstvo dopravy předložit vládě, by ke změně pojetí dálniční sítě mohlo dojít už v roce 2013. Současně je ve hře zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. tříd na sto deset kilometrů v hodině.

„Změna se má týkat silnic v celé republice, proto si nemyslím, že by to někdo cíleně mířil na R52. Beru to tak, že je to nové přetřídění podle stavu silnic. Pro stát se zjednoduší možnost definovat rychlost na různých typech silnic," míní starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.

Právě Dolnodunajovičtí patří dlouhodobě mezi nejhlasitější kritiky dostavby silnice R52. Hasník přesto nevidí za návrhem ministerstva dopravy žádný pokus o trik ani politické hrátky. „Rychlostní silnice je na tom z hlediska parametrů podobně jako dálnice. Je to téměř stejné, včetně stavebního řízení. Také sjezdy, které měly být po patnácti kilometrech, by asi zůstaly. Technicky měla být R52 v podstatě dálnice. A je pravda, že i mnohé stávající rychlostní silnice jsou kvalitativně lepší než některé dálnice," srovnával Hasník.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák označil obavy ze změny typu silnice za naprosto liché. „Na dálnici jsou paradoxně přísnější parametry než v případě rychlostních silnic. Spíše si tak práci přiděláme," usmál se. Jak dodal, změna je systémová, zůstanou pouze dálnice a silnice první třídy. Rychlostní komunikace v současné podobě vymizí.

„Dálnice se stanou pouze z těch erek, které vyhovují bezpečnostním a technickým parametrům. Řidič ostatně často ani neví, jaký je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní komunikací. Je to zjednodušení i pro zahraniční řidiče, kteří v tom měli někdy zmatek," podotkl Novák.

Autor: Michal Šupálek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies